خطبه اول
تقوا در قرآن
« قل هل نُنبئکم بالاخسرین اعمالاً – الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً)کهف۱۰۳و۱۰۴) بگو آیا شمارا از زیان کارترین مردم اگاه گردانیم ؟ آنان کسانی اند که کوشش شان در زندگی آنها به هدر رفته و خود می پندارند که کار خوب انجام داده اند
۱- طرح موضوع با سؤال برای جلب توجه بیشتر مخاطبان صورت می پذیرد.
۲- زیانکارترین افراد از نظر اعمال( عملهای مختلف) کسانی اند که مسیر گمراهی خود را هدایت و درست می پندارند و چهار اسبه می تازند و هرگز به فکر توقف و توبه و جبران بر نمی آیند.
۳- اعمال این گونه افراد جوری تباه شده است که گویا از بین رفته است و هیچ از آن در زندگی اشان مشهود نیست.
۴- آنها که کارهای بد را خوب می پندارند و درواقع دچارتسویلات شیطان شده اند هیچ گاه خود را زیانکار نمی پندارند بلکه سعی می کنند دیگران را هم به این وادی بکشانند که در تعبیر روایات از آنها به یهود و نصاری و خوارج و یا راهبان یاد شده است. البته بیان مصداق محدود کننده نخواهد بود .بدیهی است چنین حالتهائی در انسانهای پرهیز کار دیده نمی شود.
خانواده سالم
[ بایدها و نبایدها] ۸- تهیه روزی حلال و پرهیز از لقمه حرام: از جمله چیزهایی که اگر مورد توجه قرار نگیرد انسان را مدیون کرده و روزی را حرام می گرداند ادا نکردن خمس مال است خمس که به معنای یک پنجم است و در جای خود از آن بحث خواهم کرد جزء فروع دین به شمار می رود و مانند نماز باید آنرا عملیاتی کرد و تنها عقیده داشتن به آن کافی نیست. بنابراین لازم است تا به طور اساسی و ریشه ای با این مسئله آشنا شویم و وظیفه خود را در این خصوص بشناسیم و به آن عمل نمائیم.
( اشاره به چند نکته اساسی)
۱- در همه رساله ها آمده است مسائلی که غالباً انسان به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد.( طبعاً یکی از مسائل مورد نیاز مسائل مربوط به خمس اموال می باشد).
۲- آنها که بدون حساب و کتاب می گویند خمس به ما تعلق نمی گیرد قطعاً در اشتباه هستند لازم است با محاسبه دقیق تکلیف خود را روشن کنند.
۳- برخی برای فرار از خمس دست به توجیهات و یا کارهایی می زنند که از نظر شرع مقدس دارای اشکال است و ذمه آنها از بدهی خمسی فارغ نمی گردد.
۴- اگر خمس اموال پرداخت نشود تصرف در بقیه مال «چهار پنجم»دارای اشکال خواهد بود و چنانچه با پول غیر مخمس لباس و وسایلی تهیه شود و با آنها نمار خوانده شود و یا اعمال حج و عمره به جای آورده شود فقهای ما می گویند آن اعمال اشکال دارد حتی اگر کسی پولی را که متعلق خمس است برای امر خیری پرداخت کرد مثل مسجد، حسینیه، مدرسه، اطعام عزاداری و… باید قبل از مصرف، خمس آن پرداخت گردد آنگاه در جهت مذکور هزینه شود و چنانچه شخصی از دنیا برود و خمس بدهکار باشد اول باید بدهی خمسی او پرداخت شود آنگاه مال او به صورت ارث تقسیم گردد. دقیقاً مثل اینکه شخص متوفی بدهی شخصی به مردم دارد که باید طلب آنها داده و سپس ارث او تقسیم شود.
خمس در قرآن: و اعملوا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل ان کنتم امنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان و الله علی کل شیء قدیر:(الانفال۴۱)
و بدایند هرگونه غنیمتی به دست آوردید خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل روز درگیری دو گروه( با ایمان و بی ایمان) روز جنگ بدر نازل کردیم ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی تواناست.
توضیح: ۱- این تنها آیه ای است که در قرآن راجع به خمس آمده است فقهای ما با استناد به احادیث معصومین به توضیح و تبیین مسئله خمس پرداخته اند و آنرا در اختیار دیگران قرار داده اند.
۲- غنیمت به کار رفته در آیه هرچند شامل غنیمت جنگی می شود ولی از نظر لغت توسعه دارد و هرگونه فایده کسب و کار را هم شامل می گردد ( آیه در خصوص جنگ بدر یا احد آمده ولی غنیمت عمومیت دارد).
۳- سهم خدا و رسول و ذی القربی ( جانشینان و رهبران حکومت اسلامی) در اختیار حکومت قرار می گیرد و منظور از یتیمان و در راه ماندگان، سادات می باشند که حق استفاده از خمس را دارند. گفتنی است سادات نیازمند حق استفاده از آنرا دارند نه آنها که احتیاجی ندارند. بنابراین این سخن که سادات حق استفاده از خمس را دارند هرچند ناودان خانه اشان طلا باشد حرف عوامانه و بی پایه ای است.
۴- سهمی که سادات دریافت می کنند در مقابل زکاتی است که فقیران غیر سادات از زکات دریافت می دارند. البته این تقسیم بندی هیچ عامل امتیازی برای کسی محسوب نمی شود. صرفاً برای این که مبادا عده ای گمان ببرند پیامبر فرزندان خود را بر بودجه عمومی بیت المال( زکات) مسلط ساخته ،لذا دستور داده شده تا از سهم حکومت( خمس) به آنان داده شود.
۵- ساختار آیه به گونه ای است که نکات فراوانی را در بردارد.ان شاء الله باید بیشتر مورد توجه و دقت قرار بگیرد.
خطبه دوم
تقوا در حدیث
الرضا(ع): … و اعلم انه لا ورع انفع من تجنب محارم الله و الکف عن اذی المؤمنین و لا عیش اهناً من حسن الخلق و لا مال انفع من القنوع و لا جهل اضر من العجب…
- امر به داشتن( اعلم) با تأکید بوسیله «ان » نشان اهمیت موضوعات مطرح شده است.
- هیچ ورع و پرهیزکاری به پای پرهیز از محرمات نمی رسد و نیز خودداری از آزار انسان مؤمن.
- هیچ زندگی گواراتر از حسن خلق نیست و هیچ ثروتی سودمند تر از قناعت نیست و هیچ جهل و نادانی زیان بارتر از خودپسندی نمی باشد. اگر آدمی خواهان عزت و سربلندی است باید از حرام و مؤمن آزاری و خودپسندی بپرهیزد و حسن خلق و قناعت پیشه کند.
مناسبت ها
- دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه هوا فضای سپاه: فرمانده کل قوا در دیدار دو ساعته از این نمایشگاه پس از آشنایی با فعالیت های مبتکرانه نیروهای جوان و نیز بازدید از پهباد RQ آمریکایی و دریافت گزارشی از مهندسی معکوس بر روی این پهباد مرموز و شنیدن این نکته که ما از این پهباد رمزگشایی کرده ایم و در آینده RQ ایرانی را خواهیم ساخت که نه فقط حامل و ناقل اطلاعات باشد بلکه بتواند به عنوان یک بمب افکن نیز عمل کند و ناوهای آمریکا را هدف قرار دهد. ایشان مطالبی بیان کردند و بر جمله ما می توانیم حضرت امام تأکید فرمودند و خوشوقتی و خشنودی خود را از این بازدید شیرین و خاطره انگیز بیان کردند. در سال ۲۰۱۱ که ایران ادعا کرد این پرنده بدون سرنشین را در اختیار گرفته ابتدا آمریکایی ها منکر این امر شدند پس از پخش تصاویر این پهباد گفتند خودش سقوط کرده و سرانجام اوباما – رئیس جمهور- از ایران خواست که آنرا به آمریکا برگرداند و حالا همه نگران از آینده این موضوع هستند.
همچنین معظم له در هفته بزرگداشت مقام معلم با جمعی از معلمان دیدار کردند و طی بیاناتی فرمودند: بزرگداشت مقام معلم و جمع شدن به دور یکدیگر برای تکریم نمادین مقام معلم است. ایشان کار اساسی معلم را در این چند چیز دانستند: ۱- آموزش و یاد دادن سواد ۲- آموزش دادن تفکر و اندیشه ۳- آموزش دادن سبک زندگی. مقام رهبری از همه دستگاهها خواستند تا به کمک آموزش و پرورش بیایند همه مدیون آموزش و پرورش هستندمعظم له خواهان توجه بیشتر به معاونت پرورشی و دانشگاه فرهنگیان شدند.
- پایان اعتکاف همزمان با سالگرد رحلت آیه الله بهجت:
- اعتکاف یعنی گوشه گیری و خلوت گزینی برای ارتباط بیشتر با خداوند که نتیجه آن نورانی شدن و معنوی شدن است همان چیزی که مرحوم آیه الله بهجت با عبادت و دعا و نماز و توجه به خدا بدست آورد. یکی از شاگردان ایشان نقل کرده آن بزرگوار، شبها در بیرون صفائیه که آنروز باغ بود نماز می خواند پس از نماز مغرب و عشا فرمودند: اگر سلاطین می دانستند عبادت و بندگی چقدر شیرین است هرگز به دنبال مسائل مادی نمی رفتند. روحش شاد و بهشت ماوایش باد.
- سالروز اعلان موجودیت اسرائیل: در ۱۶ ماه می ۱۹۴۸ ( ۱۶/۲/۱۳۲۷) با همدستی قدرت های استعماری به ویژه انگلیس، رژیم جعلی اسرائیل اعلان موجودیت کرد. در تاریخ، این روز به عنوان « یوم النکبه» نامگذاری شده است. عرب ها در ابتدای کار از این امر برآشفتند و باصطلاح سر جنگ با اسرائیل را داشتند که شکست خوردند. ازآن زمان تا به امروز که ۶۶ سال می گذرد یک مشت یهودی توانسته اند در حدود ۵/۱میلیارد مسلمان را تحقیر کنند. قبله اول آنها را اشغال نمایند و در هر روز بخش های وسیع تری از فلسطین را غصب می کنند و فلسطینی ها را آواره کرده یا می کشند و یا زندانی می نمایند و قطعنامه های سازمان ملل را به تمسخر می گیرند و هیچ مخالفتی با آنها دیده نمی شود. حدود ۷ سال است که غزه را محاصره کرده اند حدود ۷ هزار کودک فلسطینی را زندانی کرده اند و هزاران نفر را از بزرگتر ها به اسارت گرفته اند و هر روز جنایت می کنند. اگر به حرف آنروز امام و امروز حضرت آقا گوش می کردند الان از اسرائیل دیگر چیزی باقی نمانده بود.
- آغاز مذاکرات دور چهارم ۱+۵ با ایران: آگاهان سیاسی وقتی می گویند این بخش از مذاکرات از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است. چون لحظه تنظیم سند نهایی و نگارش آن فرا رسیده است. مقامات عالی ایران همواره به تیم مذاکره کننده هشدار داده اند که منافع ملی را در نظر بگیرند و از خطوط قرمز عبور نکنند و فریب آمریکا و طرفدارانش را نخورند و از سوی دیگر مقامات دیگر مذاکره کننده در صددند تا به اصطلاح خودشان هرچه می توانند ایران را تحت فشار و منگنه قرار دهند بنابراین مذاکرات جاری فوق العاده دقیق و حساس است امیدواریم ختم به خیر شود و ملت ما بتواند فارغ از دغدغه ها و دل مشغولی های دشمنان خود به کارهای اساسی بپردازد و مقامات حکومتی بتوانند برای ایجاد اشتغال و پایین آوردن تورم و مبارزه با رکود موفق باشند آنچه که باید گفته شود رهبری انقلاب فرموده اند همان را مد نظر قرار دهند و مذاکرات را جلو ببرند و جلو زیاده خواهی های آمریکا بایستند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.