خطبه 20 آذرماه 94

IMG_5299

 

خطبه اول

قرآن

« و انّ هذا صراطی مستقیماً فاتّبعوه و لا تتّبعوا السّبل فتفرّق بکم عن سبیله ذلکم وصّیکم به لعلّکم تتّقون» (انعام/)153

و( توصیه کرد به ) اینکه این( دستورات) راه راست من است، پس از آن پیروی کنید و از راههای دیگر پیروی مکنید که شما را از راه او پراکنده سازد. اینهاست که خدا شما را به آن سفارش نموده، شاید بپرهیزید.

1-      عمل به دستورات و پرهیز از نواهی الهی مصداق روشن راه راست است که دعای همیشگی ما در نماز می باشد.( اهدناالصراط المستقیم)

2-      راه راست یکی بیش نیست و لذا نباید از راه های پراکنده رهسپار مسیر شد که انسان را از راه خدا باز می دارد.

3-      توصیه به رفتن در مسیر مستقیم الهی برای رسیدن به درجه تقواست یعنی که هر راهی منتهی به تقوا نمی گردد بلکه راه راست است که این خصوصیت را دارد چرا که برآمده از اطاعت خداوند و پرهیز از گناه است.

خانواده

[آسیب ها] 12- تقلید نابجا از دیگران.

اسلام دین عقل و منطق است و همواره پیروان خود را به تفکر و تعقل و اندیشه و خردورزی دعوت کرده و از پیروی کورکورانه و بی دلیل، آنها را نهی کرده و باز می دارد. قرآن کریم در موارد متعددی نقل می کند وقتی به منحرفان و مشرکان پیشنهاد می شد تا به یکتاپرستی و آئین توحیدی رو آورده و بت پرستی را رها کنند آنها می گفتند: حسبناماوجدنا علیه آباءنا او لو کان آباءهم لا یعلمون شیئاً و لا یهتدون(مائده/104)- ما پدران خودرا بر این راه و روش یافتیم و همین برای ما کافی است تا از آنان تبعیت کنیم!! آیا اگر پدران آنها هیچ نمی دانستند و هدایت شده نبودند باز هم باید راه و روش آنان را می رفتند؟ این یعنی تقلید نابجا و پیروی بی دلیل از یک عقیده و عمل فاسد و نادرست. بله ما در زندگی خود گاهی ناچار به تقیلد از دیگران هستیم مثل پیروی از متخصصان فن پزشکی، معماری، دینی، کشاورزی، صنعت، تجارت و امثال اینها. چنین تقلید و پیروی که عبارت است از رجوع جاهل به عالم و غیر متخصص به متخصص در همه جای عالم شناخته شده و پسندیده است که تقلید ما شیعیان از مراجع دینی بر این اساس است و امری مشروع می باشد. اما این که در یک مسئله عرفی یا اجتماعی یا عقیدتی ،ما عقل خود را نادیده بگیریم و هرچه را نیاکان ما عمل کرده اند بخواهیم تقلید کنیم این نادرست است و قابل نکوهش. شخصی به نام حذیفه می گوید رسول خدا فرمود: لا تکونوا امّعة- شما امّعة نباشید که می گویند: ان احسن الناس احسنّا و ان ظلموا ظلمنا- اگر مردم کار خوب کردند ما هم انجام می دهیم و اگر ستم کردند ما هم ستم می کنیم، و لکن وطّنوانفسکم ان احسن الناس ان تحسنوا و ان اساؤوا ان لا تظلموا(میزان الحکمة)- اما خودتان را آماده کنید و بنگرید اگر مردم کار خوب انجام دادند شما هم همین کار را بکنید ولي اگر دیدید بدکار شدند شما دست نگهدارید و ستم نکنید.

این سخن یعنی به کار گرفتن فکر و اندیشه و ارزیابی درست از کار دیگران داشتن و وظیفه راباز شناختن و از تقلید نابجا خودداری کردن. آری این منطق دین ماست.

در بحث از خانواده هم می گوئیم زن و مرد زندگی باید به موقعیت اقتصادی و اجتماعی و اعتقادی خودشان توجه کنند و بر اساس آن برنامه ریزی و عمل خود را تنظیم کنند. هرگز نگاه نکنند به کشورهای خارجی یا به افراد در خارج زندگی کرده و یا خارجی زده شده ها و یا دیگرانی که نه ما با آنها تناسبی داریم و نه آنها با ما تناسبی! ما چه کار داریم به این که آنها چگونه می خورند، چگونه می پوشند، چگونه مسافرت می روند، چگونه عروسی و عزا می گیرند و در یک کلمه چگونه زندگی می کنند؟ ما باید به عقیده و مرام خود و به حسب وضعیت اقتصادی خود نگاه کنیم و زندگی خود را تنظیم کنیم و ادامه دهیم. البته ما هم الگو و سبک زندگی داریم که بر اساس عقیده و اندیشه دینی استوار است که صفا و صمیمیت و محبت و سادگی در آن موج می زند. بر این اساس باید برنامه زندگی خود را پایه ریزی کنیم. البته نباید در جامعه خودمان هم از بعضی ها تقلید نابجا داشته باشیم که آنها خود مقلد دیگران و بیگانگانند. ممکن است آنها از درآمد زیاد برخوردار باشند و چندان به فکر دین و اخلاق و رعایت آداب اجتماعی نباشند. لذا تقلید از آنها نابجا و ناروا و مشکل ساز است.برخی با شعار {خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش}، خود را در همه کارها و برنامه ها مقلد دیگران قرار می دهند و در نتیجه به مشکلاتی برخورد می کنند مثل عروسی گرفتن به سبک فلانی ها که در آن انواع و اقسام گناهها دیده می شود از قبیل اختلاط زن و مرد، رقص های آن چنانی، پوشش های تحریک کننده، آرایش های غلیظ، سرو شراب و امثال اینها که در شأن یک خانواده و جامعه اسلامی نبوده و نیست، آن هم به بهانه این سخن که یک عمر است و یک عروسی، یک شب که صد سال نمی شود و از این سخنان تقلید گرایانه.

گاهی تقلید از دیگران کار را به جای خنده دار و باریک می کشاند. گفته اند خانواده ای برای اینکه از همسایه ها عقب نمانند برای چند روز در خانه را به روي خود بستند و ساعت ها بچه ها را در آفتاب نگه می داشتند تا پس از یک هفته وانمود کنند که برای تنوع، بچه ها را کنار دریا برده اند و صورتشان سوخته است!!

جوانی از فرنگ برگشته، ماشین خود را نزد نقاش می برد تا شکل یک قطره خون بزرگ به رنگ قرمز روی کاپوت ماشینش نقاشی کند وقتی از او می پرسد این چیست؟ می گوید این مد است و در خارج دیده ام، غافل از اینکه این نشانه ایدزی بودن صاحب این ماشین است!!

 خلق را تقیلدشان بر باد داد    ای دو صد لعنت بر این تقلید  باد. برخی با همین تقیلد، بی حجاب، بی نماز، بی اعتبار، دارای اعتیاد، جدایی و طلاق، دعوا و درگیری می شوند پس باید از آن به سختی برحذر بود.

خطبه دوم

حدیث

حسن بن جهم قال سألت الرضا(ع) فقلت له جعلت فداک ما حدّ التّوکل؟ فقال لی: ان لا تخاف مع الله احداً قال قلت: فما حدّ التّواضع قال ان تعطی النّاس من نفسک ما تحبّ ان یعطوک مثله قال قلت: جعلت فداک اشتهی ان اعلم کیف انا عندک؟ قال: انظر کیف انا عندک.( مسند الامام الرضا (ع) 274-عیون-2/49)

حسن ابن جهم گويد از امام رضا (ع) پرسيدم تعريف توكل چيست ؟ فرمودند توكل اين است كه تو وقتي خدا را داري ازهيچ كس باك نداشته باشي پرسيدم تعريف تواضع چيست ؟ فرمود تواضع آن است كه به مردم عطا كني آنچه را دوست داري به تو بدهند . عرض كردم فداي شما بشوم مي خواهم بدانم موقعيت من در نزد شما چگونه است ؟ امام فرمود نگاه كن ببين من در نزد تو چگونه ام .

1-      بهترین تعریف از واژه های اخلاقی و عقیدتی را باید از معصوم(ع) شنید و در اینجا توکل و تواضع را بخوبي معنا فرمودند.

2-      و توکل را عبارة اخرای تقوا باید دانست.

مناسبت ها

  1. شهادت امام هشتم: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که همانند دیگر امامان معصوم در رساندن پیام اسلام و قرآن و ولایت به مردم در قالب امامت، لحظه ای درنگ نکرد، با استفاده از فرصت پیش آمده پس از شهادت پدر بزرگوارشان در حدود 15سال در مدینه به تبلیغ و ترویج اسلام و تربیت شاگردان اشتغال داشت و هنگامی که مأمون به قصد کنترل امام رضا(ع) و زیر نظر داشتن ایشان، حضرت را به بهانه ولیعهدی از مدینه به مرو آورد ضمن خنثی سازی توطئه های خلیفه عباسی در فضای خاص خود ، به راه خودش ادامه داد و توانست شیعیان را جهت و هدف بدهد و آنها را دلگرم به کار و تلاش و زندگی خود کند.

آری مأمون که امام را به مرو آورد هدفهایی داشت از جمله قداست و مظلومیت زدایی از اهلبیت، جدا کردن امام از مردم، تبلیغ علیه امامان که اینان هم دنیا گرا و قدرت طلبند و مواردی از این دست ، اما امام(ع) با نپذیرفتن ولایت عهدی و پس از تحمیل آن، مشروط کردن به عدم دخالت در امور و ارتباط گیری با مردم عادی و بازگویی امر امامت و ولایت در مناظره ها و مباحثه ها تمام توطئه های مأمون را نقش بر آب کرد ، به طوری که پس از زندانی کردن امام در سرخس و نتیجه نگرفتن، رسماً وارد معرکه شد و مستقیماً امام را مسموم نمود. و سرانجام در آخرین روز از ماه صفر سال 203ه.ق غریبانه و مظلومانه در طوس به شهادت رسید و در جایگاه فعلی مدفون گردید. و السلام علیه یوم ولد و یوم استشهد و یوم یِِبعث حیاً.

  1. حلول ماه ربیع الاول: مردم ما پس از 2 ماه عزاداری و عرض ارادت به پیشگاه خاندان پیامبر(ص) وارد ماه ربیع الاول می شوند. پیامبر اکرم در اولین روز آن ، از مکه به مدینه هجرت فرمود که از آن پس به بعد، تاریخ رسمی اسلام، همان هجرت پیامبر قرار داده شد که البته این اتفاق مبارک، برای شیعیان یک یادآوری مبارک و مقدسی هم هست یعنی لیلة المبیت. پیامبر به علی پیشنهاد داد تا شبی که پیامبر به قصد خروج از مکه حرکت می کند در بستر ایشان بخوابد تا دشمن متوجه هجرت او نشود. گرچه این کار خطراتی را هم در پی داشت ولی مولا علی (ع)همه آنها را به جان خرید تا جان رسول خدا به سلامت باشد و آی207بقره در شأن ایشان در لیلة المبیت نازل شد که بدینوسیله یاد و خاطره جانبازی علی(ع) را گرامی می داریم.
  2. اشاره به چند اتفاق پیرامونی:

الف- ماجراجویی اخیر سران ترکیه جای تعجب و سؤال دارد چرا که با ساقط کردن هواپیمای روسیه و برملا شدن ارتباط ترکیه با داعشی ها که از آنها نفت دزدی را می خرند و سلاحهای مدرن به آنها می دهند. اخیراً برای فرافکنی با جنگ افزارهای نظامی وارد عراق شده و ایران و عراق را به دست داشتن در ناامنی های منطقه متهم می کند. تحلیل گران می گویند معلوم نیست این ها به چه فکر می کنند و پشتگرمی شان به کجاست؟ با همه همسایگان خود در جنگ و ستیزند با سوریه، عراق و اخیراً با ایران. ترکیه مثل صدام درصدد ریاست بر منطقه بوده اند و خواب احیای حکومت نو عثمانی را می دید که چون تعبیر درستی برای خوابش پیدا نشده دست به چنین کارها و ادعاهایی می زند.

ب- تا حدودی امیدی برای بستن پرونده ادعایی هسته ای ایران که جنبه نظامی دارد یا نه پیدا شده است. اگر حکام انرژی هسته ای رأی به مختومه دادن آن بدهند یک موفقیتی برای نظام به حساب می آید که البته از هدایت ها و پافشاری های مقام معظم رهبری بوده است که به هیأت مذاکره کننده محترم رهنمود می دادند اما اگر این ادعا هم چنان تکرار بشود برجام هیچ فرجام نیکی نخواهد داشت.

ج- با در پیش بودن سالروز اشغال بلندی های جولان(23 آذر 1981) باید فشار بین المللی و سیاسی و نظامی توسط سیاسیون و فلسطینی ها زیادتر گردد تا به قول امام. اسرائیل به زوال و نابودی اش نزدیک و نزدیک تر گردد که اخیراً معلوم شده بسیار آسیب پذیر است. فقط باید مسلمانان همت کنند و فلسطین را تنها نگذارند.

د- سخنان احمقانه«ترامپ» کاندیدای جمهوری خواه علیه مسلمانان موجی از خشم و نفرت را در میان مسلمانان برانگیخته است و حتی در میان غربی ها هم محکومیت هایی را به دنبال داشته است.

  1. چند رویداد داخلی و چند تذکر پایانی
  • بیستم آذر سال 60 سالروز شهادت آیة الله شهید دستغیب است. ایشان که استاد اخلاق ، خدمتگزاري صادق و مبلّغی ارجمند بود توسط یک زن منافق در روز جمعه که عازم نماز جمعه بود به شهادت رسید.
  • بیست و پنجم همین ماه روز بزرگداشت شهید محمد جواد تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی است.
  • در هفته وقف( میراث ماندگار) قرار داریم امیدواریم حفظ و حراست و شناسایی اموال موقوفه همواره مورد توجه خادمان این سنت پسندیده باشد و افراد عاقبت نگر هم چنان رو به ازدیاد باشند و اعیان و عرصه هایی برای وقف داشته باشند. با هر کیفیتی که خود مایلند وقف کنند تا پس از سالها و قرن ها، فیض و برکتش نصیبشان گردد.
  • رفته رفته به زمان برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان نزدیک می شویم با توجه به حساسیت این دو انتخابات، توصیه می شود  در همه مراحل، به منافع ملی کشور توجه ویژه صورت پذیرد و از هر آنچه باعث تضعیف یا هدررفت آن می گردد پرهیز به عمل آید.
  • پس از 2ماه عزاداری، همه هم و غم و تلاش ما باید این باشد که آثار این اظهار علاقه و محبت و سوگواری در جان و دل ما زنده بماند و جام مایه زندگی ما باشد و مبادا با ایجاد آلودگی های صوتی توسط یک عده و هنجار شکنی ها در لباس پوشیدن و ظاهر شدن در انظار عمومی توسط عده ای دیگر و بی اعتنایی به ارزشهای دینی مثل نماز و حجاب و غیرت، زمینه برای رشد میکروب های گناه فراهم گردد. بلکه برعکس بکوشیم تا به توصیه پیامبر(ص) عمل کنیم که به تمسک و چنگ زدن به ثقلین(قرآن و عترت) سفارش فرمودند و چقدر مناسب است اگر هیأتی های ما اعم از قدیمی ها و جدیدی ها برای زنده نگهداشتن فضای معنوی، جلسات هفتگی یا ماهانه به صورت خانگی یا به شکل عمومی تر داشته باشند و در دیگر ولادت ها و شهادت ها هم اهتمام بورزند. ان شاء الله همینگونه خواهد بود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*