خطبه ۲۲ آذرماه ۹۸

خطبه اول

تقوا

« انّا هدیناه السّبیل امّا شاکراً و امّا کفوراً» انسان/۳

ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس.

در این آیه تأکید شده است که ما راه درست را به انسان نشان داده و او را به سمت آن هدایت کرده ایم حال نوبت خود اوست که می تواند دستورالعمل و راهنمایی ما را بپذیرد و مسیر شکر را در پیش گیرد و یا احیاناً بخواهد به  رهنمود ما توجه نکند و کفر پیشه گیرد، اختیار با خود اوست. آری انسان با فطرت از درون و با وحی از بیرون که توسط پیامبران دریافت می گردد هدایت و راهنمایی می شود. خوشا به حال آنکه مطیع حق است و شکرگزار و بدا به حال کسی که نافرمان است و پیرو هوای نفس. انسانهای متقی از زمره گروه نخست اند، خوب است که ما هم اینگونه باشیم.

سبک زندگی دینی/۱۳۰

[معاد/۶۹] اسباب ورود به بهشت: ۱۳- خودسازی و تزکیه نفس

بی تردید یکی از حالات خوب اخلاقی انسان، پاکسازی درون یا تزکیه نفس است و این معنا به قدری اهمیت دارد که خدای متعال که صادق ترین سخنان را دارد و اساساً برای بیان مطلب خود نیازی به تأکید و قسم ندارد اما در مواردی گاه یک قسم، زمانی دو قسم و در برهه ای سه و یا چهار قسم پشت سر هم یاد می کند و تنها موردی که خداوند یازده قسم می خورد در خصوص تزکیه نفس و پاکسازی درون است. و الشّمس و ضحیها …- قد افلح من زکّیها- قسم به این یازده چیز، آنکه به تزکیه نفس خود بپردازد رستگار است.

و بهشت عالی از آن افراد خود ساخته است. خدای متعال در سوره طه آیه ۷۶-۷۵ از زبان ساحران فرعونی بعد از پیروزی معجزه موسی بر سحر آنان و تسلیم شدنشان در برابر موسی(ع) نقل می کند: و من یأته مؤمناً قد عمل الصّالحات فاولئک لهم الدّرجات العلی جنّات عدن تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و ذلک جزاء من تزّکی- آنها که با ایمان و عمل صالح در محضر پروردگارشان حاضر شوند درجات عالی دارند این بهشت پر نعمت، پاداش کسی است که خود را پاکیزه کند.

انسانهای خودساخته در مسیر تهذیب نفس خود زحمات زیادی را متحمل شده اند چرا که ترک یک خصلت ناپسند و درک یک خوی پسندیده گاه مدت زیادی زمان می برد. به قول یک بزرگی: تهذیب نفس و خودسازی مثل کندن چاهی عمیق است با نوک سوزن خیاطی!

شاگردان یکی از عالمان برجسته، هیچگاه استادشان را در حال لبخند و شادمانی نمی دیدند همواره او را متفکر و گرفته مشاهده می کردند تا اینکه یک روز بر خلاف هر روز، یدند استاد لبخندی بر لب و چهره ای گشاده دارد. علتش را از استاد جویا شدند ایشان فرمود: من از ۳۰سال پیش خود را برای مبارزه با یک خصلت بد(مثلاً ریا یا حسد) آماده کرده بودم و در طول این مدت مبارزه را ادامه دادم تا اینکه امروز صبح احساس کردم من توانسته ام آنرا از خود دور کنم لذا خوشحالم. گفته اند: عالمی گفته است: عالم شدن چه آسان ملا شدن چه مشکل. دیگری فرموده: ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است. پر واضح است هر چیزی دیرتر و مشکل تر بدست آید در نزد انسان عزیزتر خواهد بود. خوب است ما هم در این مسیر قرار گیریم و خود را بسازیم تا لایق بهشت عنبر سرشت گردیم.

خطبه دوم

حدیث

امام باقر(ع) در خطاب به جابربن یزید جعفی: … اعرض نفسک علی ما فی کتاب الله فان کنت سالکاً سبیله زاهداً فی تزهیده و راغباً فی ترغیبه خائفاً من تخویفه فاثبت و ابشر فانّه لا یضرّک ما قیل فیک. جابر، خودت را بر کتاب خدا عرضه کن اگر راه آنرا می روی و از امر و نهی آن اطاعت می کنی و از بیم دادن هایش اثری پیذیری بر این راه استوار باش و به خودت بشارت بده که آنچه در مورد تو گفته می شود به حال تو ضرری ندارد.

مناسبت ها

  1. وحدت حوزه و دانشگاه: ۲۷آذر سالروز شهادت شهید آیه الله دکتر مفتح است. در سال ۵۸ این استاد بزرگ حوزه و دانشگاه که آنروز رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود توسط گروه منحرف فرقان به شهادت رسید و از آنجا که این شهید بزرگوار هم تحصیلات دانشگاهی داشت و هم حوزوی و در هر دو نهاد علمی و دینی به تدریس اشتغال داشت لذا ۲۷آذر را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند تا این دو نهاد مقدس و روحانی و دانشجو با درک صحیح و مشترک به خدمت در جامعه مشغول باشند و در خدمت دین و دنیای مردم باشند و با وحدت علمی خود و نه تنها در شعار مانع نفوذ دشمن گردند و از نفوذ افکار پلید دشمن جلوگیری نمایند. امام راحل به گونه ای طراحی کرده بود که اساتید دانشگاهی به حوزه ها راه پیدا کنند و استادان حوزوی هم در دانشگاهها به تدریس بپردازند و این طرح توانست جلو خیلی از توطئه ها را بگیرد. سابق بر این، بعضی حوزویان، دانشگاهیان را متجدد و غرب زده و بی دین می خواندند و بعضی از دانشگاهیان هم روحانیون را متحجر و قدیمی معرفی می کردند اما امام آمد این دو را متحد کرد و انقلاب را شکل داد و تداوم بخشید. در ۱۹ دی دانشجویی مجروح شد یک روحانی عمامه اش را باز کرد و به عنوان باند از آن استفاده کرد وعملا وحدت روحانی و دانشجو در آنروز شکل گرفت.
  2. درنگی بر مردسالاری دینی: مقام معظم رهبری در ارتباط با نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی دیدگاهی دارند که قابل توجه است مانند: بدون آراء و حضور مردم و بدون خواست آنان نظام اسلامی برپا نمی شود و نمی ماند. مردم سالاری در نظام اسلامی مردم سالاری دینی است یعنی به نظر اسلام متکی است. مراجعه به آراء مردم در آنجایی که مراجعه لازم است نظر اسلام است در نظام اسلامی مردم سالاری یک وظیفه دینی است. جمهوری اسلامی ترکیبی از جمهوری و اسلامی نیست تا یکی بگوید من بیشتر طرف جمهوریتم و دیگری بگوید من بیشتر طرفدار اسلامیت آن هستم بلکه یک حقیقت است آن جمهوری است، آن اتکاء به آرای عمومی است که خدا آنرا مقرر کرده است. رضایت مردم از حاکمیت، مانع نفوذ دشمن است. از اول انقلاب هرکاری به مردم واگذار شد کار پیش رفته است. کار که دست مردم افتاد مردم کار را خوب پیش می برند این مخصوص ما ایرانی ها نیست در هر نقطه ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند کار پیش خواهد رفت. اکنون که دیدگاه رهبری را در خصوص نقش مردم دانستیم و نظر امام را هم فهمیدیم که به دیدگاه و نقطه نظر مردم اهمیت می داد مثل رجوع به نظر آنان در خصوص تعیین نوع حکومت پس از انقلاب با اینکه هرچه ایشان می گفت همان باشد اما ایشان فرمودند هرچه مردم نظر دارند، پس باید همگان به ویژه مسئولان محترم:
  • همواره به نظر و دیدگاه مردم احترام بگذارند و آنها را محرم خود بدانند.
  • در حل مشکلات مردم به خصوص در زمینه اشتغال، گرانی، تورم، ازدواج و معیشت آنان کوشا باشند.
  • در ادارات و نهادها و ارگان ها مردم را دست به سر نکنند و کارشان را به خوبی انجام دهند و یا برای حل مشکلات آنان را راهنمایی لازم را بنمایند.
  • از حقوق ملت و سرمایه ملی(بیت المال) که متعلق به آحاد مردم است به خوبی نگهداری کنند و از دستبرد زدن به آن جلوگیری نمایند.
  • تا آنجا که ممکن است و امنیت ملی اجازه می دهد مشکلات و تنگناها را برای مردم بازگو کنند و از آنان کمک بخواهند.
  • به مردم احترام بگذارند و به حفظ حقوق شهر و شهروندی آنان اهتمام بورزند و نظر و دیدگاه آنان را مورد ملاحظه و دقت قرار دهند.
  • به ویژه در دوران انتخابات چنانکه از قبل هم اینگونه بوده حقوق ملی و شرعی و قانونی همه افراد اعم از کاندیداها و طرفدارانشان را به رسمیت بشناسند و طبق قانون از حقوق آنان دفاع مشروع و قانونی صورت پذیرد تا هیچ حقی از کسی ضایع نگردد.

و در این خصوص مؤکداً عرض می کنیم: هیات های اجرایی و نظارت در بررسی صلاحیت ها خدا را در نظر بگیرند و مر قانون عمل کنند و هیچ حب و بغض شخصی در فرایند انتخابات در کار نباشد. هرچه هست لله باشد و بس. امیر المؤمنین فرمود: طوبی لمن اخلص لله حبّه و بغضه و عمله و علمه و اخذه و ترکه و کلامه و صمته- خوشا به حال آنانکه در تمامی برنامه هایش خالص برای خدا باشد، دوستی و دشمنی اش، عمل و علمش، انجام دادن کار و ترک آن، سخن و سکوتش. ان شاءالله اینگونه بوده و خواهد بود.

در خاتمه، مجد و عظمت اسلام و مسلمین، پیروزی مستضعفین به مستکبرین، خنثی شدن توطئه های دشمنان به ویژه در عراق و لبنان و فلسطین و یمن را خواستاریم و از همگان می خواهیم که از خدا بخواهند ظهور مولایمان را تعجیل فرماید و ما را جزء منتظرانش قرار دهد ان شاالله.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*