خطبه ۲۱تیرماه ۹۸

خطبه اول

تقوا

« الا انّ اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون – الّذین امنوا وکانوا یتّقون» یونس/۶۳-۶۲

آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند. آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکاری دارند.

همه کمال جویان دوست دارند جزء اولیاء خدا باشند ،همانها که نه ترسی از آینده دارند و نه حزنی از گذشته و دارای دو ویژگی هستند: ۱- ایمان کامل  ۲- تقوای خالص. مناسب است ما نیز در کسب این دو عامل ارزشمند کوشا باشیم تا جزء دوستان پرودگار به شمار آییم و در نتیجه نه ترسی موهوم داشته باشیم و نه حزن و اندوهی بی پایه.

سبک زندگی دینی

[معاد/۵۶] صراط

یکی از بحث های مطرح در مورد معاد بحث صراط است. هرچند حقیقت و واقعیت مسائل معاد برای ما روشن نیست ،اما می توان با استفاده از آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) تا حدودی آشنا شد، وگرنه عقل انسان در آن مورد راه به جایی نمی برد. صراط که بنا به نقل بعضی از بزرگان، با کلمه سبیل و طریق، قریب المعنا هستند ،به راه آشکار و روشن گفته می شود. ریشه آن سَرط یا صرط است که به معنای ابتلع می باشد یعنی بلعید. وقتی رهگذری پا در جاده روشن و آشکار می گذارد آن راه او را آنچنان در خود جای می دهد مثل لقمه ای که پس از بلعیده شدن در شکم جای می گیرد. بنابراین به شاهراه های بزرگ مثل اتوبان و آزاد راه امروزی می توان صراط گفت. اگر در نمازمان حداقل روزی ده بار واجب است از خدا تقاضای هدایت به صراط مستقیم داشته باشیم بدین خاطر است که این راه صاف و با استقامت، ما را به هدف می رساند و اجازه گمراهی و کژراهه گزینی را به ما نمی دهد. در هر صورت از روایات استفاده می شود که صراط پلی است که به روی جهنم کشیده شده است. هرکسی بتواند به سلامت از آن عبور کند به بهشت خواهد رسید وگرنه در جهنم خواهد افتاد. بر این اساس برخی از بزرگان، آیات ۷۱ و ۷۲ سوره مریم را دلیل بر همین معنا می دانند (و ان منکم الّا واردها کان علی ربّک حتماً مقضیّاً – ثمّ ننجّی الّذین اتّقوا و نذر الظّالمین فیها جثیّا- همه شما وارد جهنم می شوید این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان، سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را در حالی که از ضعف و ذلت به زانو در آمده اند در آن رها می سازیم).

برخی از اهل تفسیر، از این آیه استفاده کرده اند که: ۱- همه افراد بدون استثناء وارد جهنم می شوند چرا که صراط بر روی جهنم کشیده شده و بایستی برای رسیدن به بهشت از روی آن گذشت ،مثل پلی که روی رودخانه ای زده شده و اکنون در آب غرق شده و هر کسی بخواهد از پل عبور کند باید از رودخانه مملو آب بگذرد.

۲- این کار بر اساس دستور و فرمان الهی است. هیچ شک و تردید بردار هم نیست.

۳- آنها که اهل تقوایند و در دنیا توانسته اند از جهنم شهوت و غضب و گناه و ظلم و ستم عبور کنند در قیامت هم از آن عبور کرده و نجات خواهند یافت(ثم ننجیّ الذین اتّقوا).

۴- ستمگران به نفس و به خلق و به خالق، قطعاً به صورت ذلیلانه در جهنم فرو خواهند افتاد و در آن جایگزین و ساکن خواهند شد. آنها چون در دنیا نتوانسته اند از جهنم شهوت و غضب و گناه عبور کنند در قیامت هم نخواهند توانست از صراط بگذرند. البته بعضی دیگر از مفسران، ورود را که در آیه آمده است نه به معنای دخول که به معنای اشراف و نزدیک شدن معنا کرده اند مثل آنچه در مورد حضرت موسی آمده است که: و لمّا ورد ماء مدین وجد علیه امّه من النّاس یسقون(قصص/۲۳)- وقتی موسی وارد برآب مدین شد دید که عده ای از مردم می خواهند از آن چاه آب بکشند. اینجا ورود یعنی نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است. اگر این گونه باشد معنای آیه این است که چون قیامت شود همگان بدون استثناء در کنار جهنم قرار می گیرند و آنگاه پرهیزگاران رهایی پیدا می کنند و ستمگران در آن فرو می غلتند. در هر حال صراط به معنای راه است و از روایات استفاده می شود که ایستگاههای متعددی هم در این شاهراه وجود دارد اگر انسان توانست با پاسخگویی دقیق و اثبات عملی آنچه از او خواسته شده بپردازد خواهد توانست به ایستگاه بعدی برسد و در نهایت به بهشت نائل شود. از ابن عباس نقل شده که بر جهنم هفت پل قرار دارد نزد پل اول از ایمان سؤال می شود اگر پاسخ داد به پل دوم می رود و در آنجا از نماز و در پل سوم از روزه و در چهارم از زکات و در پنجم از حج و عمره و در ششم از صله رحم و در پل هشتم از مظالم و حقوق بندگان از او می پرسند و این است معنای: انّ ربّک لبامرصاد.

خطبه دوم

حدیث

الامام الرّضا(ع) عن رسول الله(ص): ایّاکم و سوء الخلق فانّ سوء الخلق فی النّار لا محاله.

از اخلاق بد بپرهیزید زیرا بد اخلاقی قطعاً در آتش است.(عیون اخبار الرضا۲/۳۱)

و ایضاً عنه، منه(ص): الخلق السّیئ یفسد العمل کما یفسد الخلّ العسل- خوی بد کار را تباه می کند همانگونه که سرکه عسل را تباه می سازد. (همان/۳۷)

مناسبت ها

  1. ولادت علی بن موسی الرضا(ع): آن حضرت در سال ۱۴۸ه.ق در مدینه به دنیا آمد و باعث خنکای چشم نجمه خاتون و امام کاظم(ع) شد. زندگی ویژه آن امام دارای سه بخش است: یک- قبل از امامت که حضرت شاهد زجر پدرشان در زندان و بیرون از زندان هستند که حدوداً ۳۵سال به طول می انجامد. دو- بر عهده گرفتن امامت در مدینه در حدود ۱۷سال به دارازا می کشد. سه- تبعید اجباری به ایران برای پذیرش ولایتعهدی تحمیلی مأمون که تا شهادتشان در حدود سه سال ادامه پیدا می کند.

امام رضا(ع) در طول عمر ۵۵ساله و امامت ۲۰ساله شان همانند دیگر امامان به هدایت مردم با قول و عمل می پردازد و معارف دین را یاد می دهد و در سطح جامعه آنروز می گستراند که آثارش تا به امروز تا پایان جهان باقی است. ایشان را عالم آل محمد می خوانند. میلادش مبارک و سایه معنوی اش بر ملت ایران مستدام باد.

  1. روز عفاف و حجاب: در مثل امروز ۲۱تیرماه سال ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به قانون ضد دینی کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد قیام غیرتی کردند و تعدادی قبال توجه کشته و مجروح دادند تا عفاف و حجاب بماند. همه ساله پس از انقلاب، این روز گرامی داشته می شود و هفته عفاف و حجاب برگزار می گردد تا اولاً یادآوری گردد که حجاب جزء ضروری دین است و هیچ کس نمی تواند آنرا انکار کند. ثانیاً بانوان ما دریابند که سلامت خودشان و جامعه در گرو حفظ حجاب و عفاف است و ثالثاً دشمن طراحی های زیادی برای بی حجاب کردن زنان و بی عفاف کردن زنان و مردان دارد پس باید به هوش بود.
  2. برداشتن گام دوم ایران و عصبانیت اروپا و آمریکا: طبق اعلان قبلی مقامات کشورمان و بی توجهی کشورهای اروپایی به حقوق برجامی و عدم عمل به تعهدات ۱۱گانه شان در ۱۶ تیر ماه گام دوم در کاهش تعهدات در برجام برداشته شد و عربده کشی آمریکا و سراسیمگی اروپا و جنون اسرائیل را در پی داشت تا جایی که آمریکا خواهان تشکیل جلسه آژانس هسته ای شد که بدون نتیجه پایان یافت و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس اطلاعیه دادند که ایران باید پایبند بماند به تعهداتش و نتانیاهو خواستار فشار بیشتر بر ایران شد که مقامات کشورمان یکصدا با بی اعتنایی به عکس العمل های دشمنان اعلان کردند شما پایبند باشید به تعهدهایتان تا ما هم عمل به وظیفه کنیم و این مقاومت فعال نتیجه داده و بیشتر هم نتیجه خواهد داد. چون اگر تهدید به تحریم کنند دیگر بیش از این نمی توانند که آمریکا انجام داده و بقیه همراهی کرده اند. این آنها هستند که در انظار سیاسیون دنیا رسوا شده اند بله آمریکا که سه برنامه مهم برای خود داشت یکی جهانی، دوم منطقه ای، سوم برای ایران. در همه جا دارد شکست می خورد مثل مهار قدرت های اقتصادی مانند چین و حل مناقشات خاورمیانه با طرح معامله قرن و تحریم کامل ایران برای تسلیم شدن یا وارد مذاکره شدن که در همه اینها شکست خورده و کار انگلیس در توقیف نفت کش ایران هم با محکومیت روبرو شده و آنرا دزدی دریایی می نامند که این هم ناکام خواهد شد و بقیه هم حرفی برای گفتن ندارند. ان شاء الله ایران در این عرصه هم پیروز میدان خواهد شد.
  3. مظلومیت شیخ ابراهیم زکزاکی: این عالم بزرگوار که در سال ۵۸ به ایران آمد و امام را از نزدیک دید شیفته او و شیعه شد و مدتی در قم درس خواند و به کشور ۲۰۰ میلیون مسلمان دار نیجریه مراجعت کرد و بنای تبلیغ گذاشت و حالا ۱۵میلیون شیعه دارد سرشار از شور و محبت حسینی و رضوی. در سال ۹۳ در روز قدس مورد هجوم نیروی ارتش قرار گرفت و تعدادی مردم از جمله ۳ فرزند ایشان کشته شدند و خم به ابرو نیاورد. در سال ۱۳۹۴ در روز شهادت امام رضا(ع) که به صورت عزاداری برای حسینیه بقیه الله می رفتند با حمله به مردم تعدادی از جمله ۳فرزند دیگر او را کشتند و خودش و همسرش را با تیر مجروح کردند و به زندان انداختند و از همسرش خواستند حجابش را بردارد و نپذیرفت او گفت من بدن قطعه قطعه ۲ پسرم احمد و محمد را در زندان دیدم اما از حیدرخبر ندارم. این مرد مجروح که از نظر دادگاه بی گناه شناخته شد اکنون ۴سال است در زندان به سر می برد و فرزندش اخیراً اعلان کرده که امید به زنده ماندن پدرم نیست چون در بازداشت است و اجازه درمان به او نمی دهند.

باید از سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان ملل و مدعیان حقوق بشر پرسید چرا همه ساکت نشسته اید؟ و باید دست به دعا برداشت وبرای این عالم شیعی دعا کرد تا خدا شفایش دهد و مسلمانان را عزت ببخشد. طرفدارانش هموراه تظاهرات می کنند و چند روز پیش هم چند تا کشته دادند. اللهم فکّ کلّ اسیر

  1. تذکرات پایانی:
  • از ۱۶تیرماه هفته مالیات است که توصیه کرده اند تا پایان ماه اظهارنامه را تسلیم کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند و دچار جریمه نگردند.
  • ۲۵ تیر روز بهزیستی و تأمین اجتماعی است که امیدواریم این دو نهاد و اداره بهزیستی وتأمین اجتماعی در زیست بهتر مردم و تأمین اجتماع آنان موفق باشند.
  • ۲۶تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان است که برای موفقیت هرچه بیشتر مسئولان در این نهاد دعا می کنیم که اسلامیت قوانین تصویب شده و سلامت انتخابات بر عهده آنان است و نباید اجازه داد این نهاد تضعیف بشود.

تذکرات پایانی به شورا و شهردار بر می گردد:

  • همه موظف اند از جمله شورای شهر طبق قانون به وظیفه خود عمل کنند.
  • این عزیزان در عین انجام وظیفه قانونی خود را از دو اصل بی نیاز نبینند: الف- مصلحت عمومی شهر ب- مشورت با صاحب نظران تا تصمیمی که گرفته می شود پخته، حساب شده، توجیه پذیر و قابل قبول باشد. و در این ارتباط اگر دقت و مصلحت بر سرعت کار ترجیح داده شود قطعاً نتیجه مطلوب خواهد بود.
  • در جریان سئوال از شهردار یا استیضاح که به استعفای ایشان انجامید حرف و حدیث هایی مطرح است . ما با اصل آن کار نداریم ولی پیشنهاد می شود: ۱- در جمع مردم به توضیحات کافی اقدام شود تا ابهامی باقی نماند و به سؤالات پاسخ داده شود. ۲- در گزینش شهردار زمان را از دست ندهید که شهر بدون شهردار عملاً خیلی موفق نیست.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*