خطبه عید فطر ۹۸

خطبه عید فطر

آثار تقوا

«یا ایّهاالّذین امنوا کتب علیکم الصّیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» بقره/۱۸۳

ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرر و لازم شده، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.

تبریک عید فطر و آروزی قبولی عبادت ها و روزه داری ها و گرامیداشت روز پانزدهم خرداد و رحلت امام.

یکی از فلسفه های برجسته روزه داری تقوامداری است. هر یک از ما باید دقت کند و ببیند آیا آثار آن در او به وجود آمده یا خیر،اگر جواب آری است خوشا به حالش و باید به شکرانه این نعمت، در حفظ و نگهداری آنها کوشش کند مانند:

  • قبولی اعمال( انّما یتقبّل الله من المتّقین). مائده
  • رهایی از مشکلات( و من یتّق الله یجعل له مخرجاً) طلاق/۲
  • رسیدن به رزق و روزی غیر منتظره(و یرزقه من حیث لا یحتسب).طلاق/۳
  • اصلاح اعمال( ….یصلح لکم اعمالکم). احزاب/۷۱
  • آمرزش گناهان( و یغفر لکم ذنوبکم). احزاب/۷۱
  • روشن بینی ( ان تّتقواالله یجعل لکم فرقاناً). انفال/۲۹
  • محبوب خدا شدن( انّ الله یحبّ المتّقین.توبه/۴
  • عاقبت به خیر شدن( و العاقبه للمتّقین). قصص/۸۳
  • رهایی از آتش دوزخ( ثمّ ننجّی الّذین اتّقوا). مریم/۷۲
  • ورود به بهشت ابدی( اعدّت للمتّقین).آل عمران/۱۳۳

امیدمندیم توانسته باشیم در پرتو روزه داری به این امور ده گانه برسیم.

آفات روزه داری

قال علی(ع): و اعلموا عبادالله انّ التّقوی دار حصین عزیز و الفجور دار حصن ذلیل لا یمنع اهله و لا یحرز من لجأ الیه. نهج البلاغه/خ ۱۵۷

تقوا که به فرموده حضرت، قلعه بسیار محکم و مستحکم است و اهلش را از هر خطری و هجومی حفظ می کند(برخلاف گناه که قلعه ای ذلت آفرین است و نمیتواند اهلش را از خطرات محافظت کند)آفاتی دارد که باید آنها را شناخت  و از آنها برحذرو  به دور بود. برخی از آنها، اینهایند:

  • حرص و آز: به همان اندازه که این خصلت ناپسند است قناعت و بسندگی، زیبا و قابل ستایش است. حرص و آز است که گناهانی مانند: گران فروشی ها، احتکار، رشوه خواری و در یک کلمه حرام خواری را به دنبال دارد باید همگان به خصوص خریداران و فروشندگان مواد لازم و ضروری از آن برحذر باشند.
  • شهوت و غضب: این دو اگر کنترل نشوند و افسار گسیخته گردند گناهانی بزرگ و خانمان سوز در جامعه فراوان می شود و بی عفتی و بی عصمتی رواج پیدا می کند و دعوا و درگیری افزایش می یابد و آرامش از جامعه رخت بر می بندد(الغضب مفتاح کلّ شرّ).
  • غفلت و بی توجهی: غفلت از خدا موجب قطع رابطه عبادی با اوست. غفلت از خود، خود فراموشی می آورد و هر آن ممکن است آدمی را در دام فساد و اعتیاد قرار دهد. غفلت از خانواده، موجب بی بند و باری اعضای آن می شود و فساد آنها را به دنبال دارد. غفلت از دیگران، سبب پیدایش بیشتر فقر و بدبختی می شود.
  • دنیاگرایی: زمینه ساز پست و مقام و تلاش برای حفظ آن است آن هم فقط برای دنیا نه خدمت به مردم و نیز ستم به مردم برای بهره گیری بیشتر از مطامع دنیا، ارتباط گیری با افرادی خاص و رانت خواری.
  • غرور و تکبر: انسان مغرور و متکبر فقط خود را می بیند و بقیه را یا نمی بیند یا کوچک می بیند و یا اساساً شخصیتی برای آنان قائل نیست و نتیجه این کار فاصله گرفتن از مردم، فقط به فکر خود بودن و در غم و شادی دیگران شریک نبودن است.

چند نکته: ۱٫ هر یک از این آفت ها و مجموعه آن در هر کسی باشد ناپسند و ضد ارزش است و وجودشان در مسئولان در هر رده یا که باشند ناپسند تر و زشت تر است. باید همگان به خصوص مسئولان ما خود را از این گونه صفت های ناپسند دور بدارند و خود را به قناعت و مناعت، وارستگی و آراستگی، بیداری و هوشیاری، دنیا گریزی و کسب تواضع بیارایند تا هم مطیع خالق باشند و محبوب خلق و خدمتگزار مردم.

  1. از مردم فهیم و هوشیار هم می خواهیم تا ضمن مراقبت از خود و خانواده تحت تأثیر شایعات بی اساس قرار نگیرند و در انجام کارها با نظارت و مراقبت از مسئولان خدمتگزار با آنان همکاری نمایند..
  2. خصوصاً از جوانان می خواهیم مواظب رفقای خود باشند تا در دامهای اعتیاد و فساد و گناه نیفتند.
  3. از سرمایه داران محلی و غیر بومی چه در داخل و چه بیرون شهرستان می خواهیم برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد منطقه خودشان را فراموش نکنند.

 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*