خطبه ۲۶ آبان ۱۳۹۶

خطبه اول

تقوا

«… و اتّقوااالله و اعلموا انّکم مّلاقوه و بشّرالمؤمنین» بقره/ ۲۲۳

و از خدا بترسید و بدانید که به نزد او خواهید شد و مؤمنان را بشارت بده.

در این بخش از آیه ضمن دعوت به تقوای الهی می فرماید: بدانید که با خدا ملاقات خواهید کرد. طبعاً کسی که به این عقیده رسیده است که قیامتی هست و در آن روز به دیدار با پروردگار انجام خواهد شد برای کسب تقوا، انگیزه بیشتری خواهد داشت. در پایان آیه هم که دارد: و مژده به مؤمنان ، انگیزه مضاعف برای اهل تقوا ایجاد می کند که ان شاءالله ما هم از آنان باشیم.

سبک زندگی دینی/۶۱

[معاد/۵] دیدگاه منکران معاد

قرآن کریم در بحث از معاد به بیان برخی از مهمترین نقطه نظرات منکران معاد می پردازد که البته نظرات ایشان خالی از هرگونه استدلال و برهان عقل پسند است و تنها آنان استبعاد می کنند. یعنی امکان معاد و زندگی پس از مرگ و بازگشت روح به بدن را بعید و دور از ذهن و عقل به شمار می آورند که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم:

  • و قالوا ءاذا کنّا عظاماً و رفاتاً ءانّا لمبعوثون خلقاً جدیداً(اسرا۴۸) و گفتند آیا هنگامی که ما استخوان پوسیده و پراکنده ای شدیم دگربار آفرینش تازه ای خواهیم یافت؟

منکران معاد می گویند مگر می شود استخوانهای پوسیده و پراکنده و به خاک تبدیل شده و ریز ریز گشته ، بار دیگر حیات پیدا کند و زندگی را از سر بگیرد؟ چنین چیزی امکان ندارد و بعید است این اتفاق شکل بگیرد؟

  • و قالوا ءاذا ضللنا فی الارض ءانّا خلق جدید(سجده/۱۰)- آنها گفتند آیا هنگامی که ما مردیم و در زمین گم شدیم آفرینش تازه ای خواهیم یافت؟

تعبیر به گم شدن در زمین ، از یکسو اشاره به خاک شدن اجزاء بدن انسان است که هم شکل زمین می شود و از سوی دیگر اشاره به پراکنده شدن در مناطق مختلف جهان به گونه ای که اصلاً شناخته نمی شود. آیا وقتی بدن انسان پس از مرگ، چنین وضعیت و سرنوشتی پیدا کرد دگرباره حیات خواهد یافت و زندگی را از سر خواهد گرفت؟

  • ان هی الاّ حیاتنا الدّنیا نموت و نحیا و ما نحن بمعوثین(مؤمنون/۳۷)- غیر از این زندگی دنیا، چیزی در کار نیست. پیوسته گروهی از ما می میرند و نسل دیگری جای آنها را می گیرند و ما هرگز برانگیته خواهیم شد.

ملاحظه می شود که زندگی و مرگ در همین دنیا را اساس کار می دانند و به حیات پس از مرگ اعتقادی ندارند و آنرا بعید و دور از منطق و عقل می شمارند.

اینها و جز این ها که حکایت گر عقیده منکران معاد است خالی از هرگونه استدلال عقلی و منطقی است و همانگونه که گفته شد صرفاً استبعاد است و بس. البته قرآن کریم با بیاناتی مختلف و استدلالهای محکم و متین و عقل پسند ، جواب این بعید شمردن ها را می دهد و اثبات می کند که الف: اصل معاد و جهان پس از مرگ و زنده شدن انسانها، امکان دارد و ب: علاوه بر امکان، ضرورت هم دارد و باید معادی در کار باشد. چه اینکه اگر مسئله معاد منتفی باشد عدالت و حکمت خداوند زیر سؤال می رود و آفرینش جهان لغو و باطل و بیهوده خواهد بود و جهان، چیزی جز سرگرمی و بازیگری نخواهد بود که همه اینها نادرست و محال است. چرا که خداوند هم عادل است و هم حکیم و هم قادر و هرگز بیهوده کار و بازیگر نبوده و جهان را بر اساس بی هدفی به وجود نیاورده است. بنابراین ، معاد هم امکان وقوع دارد و هم ضرورت بودن. که ان شاءالله در بحث های آینده به آن می پردازیم.

خطبه دوم

حدیث

الامام الرضا(ع): وقتی عبد الله بن ایان به آن حضرت عرض کرد، گروهی از من خواسته اند که از شما تقاضا کنم به ایشان دعا کنید، فرمود: والله انّی لاعرض اعمالهم علی الله فی کلّ یوم(وسائل۲۵/۳۹۲)- به خدا قسم هر روز اعمال آنها را به خدا عرضه می کنم.

نکته: این بیان به خوبی می رساند که امام معصوم(ع) از احوال و اوضاع و کارهای ما دقیقاً مطلع است پس باید بیشتر به هوش باشیم.

مناسبت ها

  1. روزهای غمبار پایان ماه صفر

۲۸ صفر سالروز رحلت جانکاه پیامبر اعظم(ص) و شهادت مظلومانه امام مجتبی(ع) و آخرین روز از این ماه سالروز شهادت غریبانه امام هشتم(ع) است. این سه مناسبت را به امام زمان(عج) و امت اسلامی و شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم.

پیامبر رحمت و پیام آور وحدت

آن حضرت که ۲۳ سال در این دنیا زندگی کرد و در ۴۰ سالگی به پیامبری برگزیده شد دارای ویژگی ها و خصلت های برجسته بیشماری بودند که در اینجا تنها به دو صفت برجسته و ممتاز ایشان اشاره می کنیم یعنی مظهر وحدت و نشانه رحمت بودن. خدای متعال در آیاتی از قرآن کریم، بنده برگزیده اش را رحمه للعالمین و مظهر رأفت برای مؤمنین معرفی می کند: بالمؤمنین رؤوف رحیم.

گفتار حکیمانه و رفتار بزرگوارانه آن حضرت به خوبی بیانگر این خصلت عظیم است. نقل است که در یک سفر تبلیغی مورد اهانت قرار گرفت ولی ایشان در دعایی ، خواهان هدایت قوم خود شد و عرض کرد: اللّهم اهد قومی فانّهم لا یعلمون. و تا آنجا که توانست امت را هدایت کرد تا دچار عذاب الهی نشوند.

هم چنین همواره از پراکندگی و اختلاف، امت را برحذر می داشت و آنان را به وحدت و یکپارچگی دعوت می فرمود و شعارش، واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا بود. او نه تنها مأمور بود که امتش را با یکدیگر متحد سازد که وظیفه خود می دانست تا یک اتحاد عظیم را در میان پیروان آئین توحیدی به وجود آورد. آری او توصیه می کرد تا وحدت از درون خانه و خانواده آغاز شود و به متن جامعه کشیده شود و از آنجا به تمامی امتش سرایت کند و سپس دامنه وحدت به همه انسانهای موحد برسد که اگر چنین می شد و یا چنین بشود قطعاً نه تنها جامعه اسلامی به رشد و سعادت می رسید و می رسد بلکه جامعه انسانی هم از جنگ و خونریزی و تفرقه رهایی می یافت و در یک زندگی مسالمت آمیزی مشارکت پیدا می جست. امیدواریم روزی بشر به آئین سراسر رحمت و وحدت اسلام برگردد و به زندگی به معنای واقعی انسانی دست یازد و از فتنه انگیزی و جنگ افروزی و قتل و غارت دست بردارد و از رحمت و وحدت برخوردار گردد همان چیزی که پیامبر اسلام آنرا تأسیس کرد و امام مجتبی و امام رضا(ع) آنرا تبلیغ می کردند.

  1. زلزله ۷٫۳ ریشتری در غرب کشور

شامگاه یکشنبه ۲۱/۸/۹۶ زلزله ای پر قدرت، استان کرمانشاه را به شدت لرزاند که تا حالا بیش از ۴۰۰ پس لرزه داشته و صدها کشته و هزاران مجروح و تخریب چندین هزار خانه و آواره و بی خانمان شدن صدها هزار نفر را به دنبال داشته است و اخیراً در اردبیل هم زلزله ای با قدرت ۵٫۴ریشترخسارت جزئی را در پی داشته است. با توجه به این رویداد تلخ به چند نکته اساسی باید مردم و مسئولان توجه کنند:

  • بر اساس تکلیف دینی و وجدان انسانی از کمک به آسیب دیدگان خودداری نکنیم. تأکید مقام رهبری و مسئولان امر را در این خصوص جدی بگیریم.
  • دست اندرکاران امور مسکن و بهداشت و تغذیه با برنامه ریزی و هدفمندی عمل کنند تا در شرایط اضطراری کمترین آسیب به مردم برسد و در دراز مدت مردم بهره مند شوند.
  • پیمان کاران و مهندسان ناظر در انجام کارشان خدا را و وجدان را در نظر آورند و از انجام کار محکم و ساختمان سازی مقاوم کوتاهی نکنند که واقعاً همه مسئولند.
  • هیچ کس به قدرت و ثروت خود متکی نباشد که:

ازنسیمی دفتر ایام برهم می خورد    از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن

  1. تداوم توطئه های منطقه ای و فرا منطقه ای

اخیراً در راستای فتنه انگیزی دشمنان، شاهد کلید خوردن توطئه ای جدید غربی عربی با محوریت عربستان هستیم که می خواهد در لبنان آتش افروزی کند و پای اسرائیل را به جنگ با لبنان باز کند تا جبهه مقاومت به ویژه حزب الله و در ادامه حماس را تضعیف کند. در این راستا نخست وزیر قانونی و رسمی لبنان را وادار به استعفا کرده و او را به گروگان گرفته است که البته نتیجه معکوس برای حاکمان نادان عربستان داشته است و لبنانی ها را متحدتر و بیدارتر کرده است و جامعه بین الملل هم رفته رفته این حرکت را محکوم می کند. عربستان با تشکیل اتحادیه عرب خواهان انزوای لبنان بود که موفق نشد و از سوی دیگر با بازداشت های بی سابقه به اتهام فساد مالی با بحران سیاسی مواجه است و در عین حال یمن را به شدت محاصره کرده و بمباران می کند و برای ایران هم خط و نشان می کشد. اینها را به دلگرمی و پشتگرمی باج بگیران کاخ سفید انجام می دهد که گفته اند ما عربستان را تنها نمی گذاریم و حمایت می کنیم. این سیاه بخت ها نمی دانند اگر کاری از دست آنها ساخته بود رژیم حسنی مبارک و صدام و قذافی سقوط نمی کرد. باید اینها بیدار شوند و عبرت بگیرند.

  1. تذکرات پایانی
  • تشکر و قدردانی مقام رهبری از مردم و مسئولان عراق به خاطر پذیرایی از زائران اربعین.
  • گرامیداشت پیشاپیش هفته بسیج که از دوشنبه آغاز خواهد شد و ان شاءالله شاهد برنامه ها و فعالیت های بسیج در هفته آینده خواهیم بود.
  • گرامی می داریم روز ۲۶ آبان را که در مثل چنین روزی در سال ۵۹ به تأکید حضرت امام علیرغم کارشکنی و عدم تمایل بنی صدر، سوسنگرد آزاد شد و بخشی از خاک میهن عزیزمان به مام وطن بازگشت.
  • نفرت خود را از یکی از اساتید دانشگاه آزاد اراک که نسبت به پیامبر اکرم(ص) و سایر مقدسات توهین کرده بود اعلان داشته و از تصمیم ظالمانه مسئولان ذی ربط مبنی بر برخورد با او حمایت می کنیم.
  • تشکر و قدردانی می کنیم از مردم و دست اندرکاران موکب امام صادق برای اولین بار در کربلا حضور پیدا کردند و از زائران اربعین پذیرایی نمودند و نیز تشکر می کنیم از هیأت امنای مسجد جامع و موسی بن جعفر به خاطر همکاری خیلی خوب با برگزاری نماز جمعه در این دو مکان و هفته وقف را هم گرامی می داریم.

 

 

 

 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*