خطبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

29148393216570919359

 

َخطبه اول

قرآن

« فمن یعمل من الصّالحات و هو مؤمن فلا کفران لسعیه و انّا له کاتبون» انبیاء/۹۴

پس کسی که برخی از کارهای شایسته را انجام دهد در حالی که مؤمن باشد، نسبت به تلاشش ناسپاسی نخواهد شد، و ما یقیناً[تلاشش را] برای او می نویسیم.

  • در فرهنگ قرآن تفاوتی میان زن و مرد در انجام کار شایسته وجود ندارد (من یعمل).
  • اگر زن یا مردی مقداری از عمل صالح نیز داشت مورد عنایت و توجه قرار می گیرد( من الصالحات).
  • عمل صالح از هر کسی پذیرفته نیست بلکه از انسان با ایمان پذیرفته می شود(و هو مؤمن).
  • خداوند سعی و تلاش انسان مؤمن دارای عمل صالح را بی پاسخ و پاداش نمی گذارد(فلا کفران لسعیه).
  • عمل خوب هر کسی به پای خودش ثبت شده و نگاهداری می شود(و انّا له کاتبون).

نکته: اگر انسانی مؤمن بود و از تقوا برخوردار، عملش مقبول است وگرنه، نه.( انّما یتقّبل الله من المتّقین).

سبک زندگی دینی/۲۰

[عدل الهی/۵] ۳- بلاها و سختی های امتحانی

برخی از بلاها و مشکلات و سختی هایی که دامنگیر افراد می گردد جنبه آزمون دارد. در قرآن کریم در حدود ۲۰ مورد از آزمون و امتحان سخن به میان آمده و به سرگذشت افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته اند اشاره شده است مانند نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، ایوب، یعقوب، یوسف و … افزون بر اینها قرآن کریم می فرماید: ما ملت های پیشین را هم مورد امتحان قرار دادیم تا خداوند صادقان را از کاذبان بازشناسی و معرفی کند (عنکبوت/۳) و در جای دیگر به گونه ای جدی و حتمی از لزوم امتحان سخن می گوید که انسان تردید نمی کند که این یک سنت الهی است ( و لتبلونّ فی اموالکم و انفسکم…- ال عمران -۱۸۶)، ( و لنبلونّکم … –بقره/۱۵۵-)، ( احسب الناّس ان یترکوا ان یقولوا امنّا و هم لا یفتنون-عنکبوت/۲- ).

در بعضی موراد مثل همین جا از لفظ فتنه استفاده شده است .که در اصل به معنای گداختن طلا در آتش است تا ناخالصی هایش از خالص طلا مشخص گردد. معصوم فرموده است: یفتنون کما یفتن الذّهب و یخلصون کما یخلص الذّهب. مردم با ایمان همانند طلا با گداخته شدن، راستی و نادرستی شان معلوم می گردد.

در اینجا به عنوان نمونه به برخی از آیات اشاره می کنیم:

  • و نبلوکم بالشّر و الخیر فتنه و الینا ترجعون (انبیاء/۳۵)- ما شما را با بدهی ها و نیکی ها آزمایش می کنیم و سرانجام به سوی ما باز می گردید.

شرّ و خیر معنای وسیعی دارند و شامل هر نوع مصیبت، بیماری، مشکل، گرفتاری و فقر و تنگدستی و هم چنین انواع پیروزی، صحت و تندرستی و دارایی می گردد. آری انسانها به وسیله این امور آزموده می شوند تا صبر و شکرشان مشخص گردد.

  • و لنبلونّکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین(بقره/۱۵۵). در این آیه به پنج قسمت از مشکلات زندگی اشاره شده: ترس و ناامنی، گرسنگی، زیانهای مالی، مرگ و میرها و آفات کشاورزی و کمبود مواد غذایی و میوه. این آزمونهای دشوار صورت می گیرد تا صبر مردم مشخص شود( و بشّر الصّابرین).
  • هنالک ابتلی المؤمنون و زلزلوا زلزالاً شدیداً (احزاب/۱۱). در جنگ احزاب که گروههای بیشماری از بالا و پایین، نیروهای اسلام را در اطراف مدینه محاصره کرده بودند و کارشکنی منافقان هم ضمیمه شده بود چنان عرصه را بر مرمنان تنگ کرده بود که جانها بر لب رسیده بود و شدیداً موجب تزلزل آنان شده بود. قرآن کریم می گوید این یک آزمونی برای آنان بود که البته آن جنگ به خاطر پایداری و مردانگی امیر مؤمنان در نهایت به نفع اسلام پایان گرفت.

افزون بر آیات، روایات ما هم که نوعاً تفسیر کننده آیات قرآن اند به گستردگی و فراگیری امتحان و لزوم آن اشاراتی دارند مانند سخن امام صادق(ع) که فرمود: ایمان مؤمن مثل کفّه ترازوست که هر چه سنگین تر باشد بلا و امتحان او هم سنگین تر خواهد بود (کلّما زید فی ایمانه زید فی بلائه). و مولا علی(ع) می فرماید: انّ البلاء للظّالم ادب و للمؤمن امتحان (بحار۶۴/۲۳۵)- بلا برای ظالم ادب است و برای مؤمن آزمون و امتحان.

چند نکته: ۱- امتحان الهی که گسترده و فراگیر است و در همه زمانها و مکانها و در هر شرایطی ساری و جاری است با امتحان بشری که برای آگاه شدن شخص ممتحن است تفاوت دارد. اولاً برای رشد و استعداد و توانایی طرف است ثانیاً برای این است که به خود طرف ثابت شود که چکاره است. راستگو است یا دروغگو، اهل عمل است یا اهل ادّعای فقط.

۲- امتحان هر کسی بسته به شرایط و موقعیتی است که هر کسی دارد. یکی با دارایی، شهرت، مکنت و سلامتی و دیگری با ناداری و گمنامی و بیماری و مشکلات دیگر آزمایش می گردد. یکی با قرار گرفتن در مسیر شهوت و دیگری در مسیر ثروت و سومی در مسیر دیگر برای عفت و انفاق و مسائل دیگر آزمایش می شود.

  • بزرگان می گویند آزمون در مقام سختی ها به مراتب راحت تر است تا در مقام رفاه و آسایش. که اولی صبر را می طلبد و دومی تشکر را. در هر صورت با دیدن بلاها نباید فوراً خدا را به بی عدالتی متهم کرد که او عادل است.

خطبه دوم

حدیث

عن ابی جعفر(ع) قال: نبیا رسول الله(ص) ذات یوم فی بعض اسفاره اذا لقیه رکب فقالوا السلام علیک یا رسول الله فالتفت فیهم و قال ما انتم؟ فقالوا مؤمنون. قال فما حقیقه ایمانکم؟ قالو الرضا بقضاء الله و التسلیم لامرالله و التفویض الی الله فقال رسول الله: علماء حکماء کادوا ان یکونوا من الحکمه انبیاء فان کنتم صادقین فلا تبنوا ما لا تسکنون و لا تجمعوا مالا تأکلون و اتّقوا الله الّذی الیه ترجعون. (مواعظ العددیه /۸۳)

این حدیث شریف اشاره دارد به نشانهای افراد با ایمان از جمله اینکه آنان راضی به قضای الهی اند و تسلیم امر خدا و واهل واگذاری کار به خدای متعال. رسول خدا به این گروه مومنان می فرماید حال که چنین است پس آنچه را که در آن ساکن نمی شوید بنا نکنید و آنچه را مصرف نمی کنید جمع آوری ننمائید و از خدای که بسوی او باز کردانده می شوید بترسید .

نکته: وقتی کسی به عقیده درست رسید نباید دلبسته به چیزی باشد که بقا و دوام ندارد. هشام بن عبدالملک که در مسافرتی چندین شتر لباسش را حمل می کرد موقع مرگ ،کفن نداشت تا بدنش را بپوشد و بدون کفن دفن شد.

مناسبت ها

  1. شهادت امام محمد باقر(ع): در هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴ ه.ق با دسیسه حاکم وقت، این امام بزرگوار مظلومانه به شهادت رسید. ایشان از ویژگی های بسیاری برخوردار است که در اینجا تنها به سه مورد آن اشاره می کنیم.

الف- علم و دانش بسیار: عبدالله بن عطا می گوید: ما رأیت العلماء عند احد اصغر علماً منهم عند ابی جعفر- دانشمندان را از نظر علمی نزد هیچ کس کوچک تر از آنها نزد ابی جعفر ندیدم.!! آن حضرت را باقر نامیدند لانّه بقر العلم ای شقّه فعرف اصله و خفیّته- او را از این جهت باقر گفته اند که علم و دانش را شکافت و اصل و باطن آن را شناخت.

ب- عبادت و زهد فراوان: ابن جوزی از علماء اهل سنت گفته است: انما سمّی الباقر من کثره سجوده بقر السجود جبهته ای فتقها- به جهت کثرت سجده ، ایشان را باقر گفته اند. سجود، پیشانی آن حضرت را شکافته بود.

ج- خلق و خوی پسندیده: مشهور است که یک نصرانی با بیان توهین آمیز به آن حضرت گفت: انت بقر، و ایشان فرمود: لا، انا باقر. گفت مادرت آشپز بود، فرمود: ذلک حرفتها- این شغل او بوده است( بنابراین این چیز بدی نیست). نصرانی در توهینی آشکار تر گفت تو فرزند کنیز سیاه بد زبان هستی، امام فرمود: ان کنت صدقت غفرالله لها و ان کنت کذبت غفرالله لک- اگر تو راست می گویی خدا او را بیامرزد و اگر تو دروغ می گویی خدا تو را ببخشد. آن مرد از رفتار خود پشیمان و مسلمان شد.

  1. دور روز بزرگ عرفه و قربان: هرچند عرفه را عید نخوانده اند ولی روز بزرگی برای امت اسلام بشمار می آید. برخی در مقایسه آنرا برابر با ماه مبارک رمضان می دانند چه اینکه گفته اند اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد باید امیدوار باشد تا در عرفه مورد بخشش قرار گیرد. از آداب و دعاهای مأثور از امامان به ویژه امام حسین و امام سجاد(ع) استفاده می شود که این یک روز بزرگی است ، به ویژه که حاجیان در سرزمین عرفات هستند و برخی هم در کربلا به نیایش و عبادت مشغولند و عده زیادی هم در هر کجا که توفیق یابند به نیایش در این روز می پردازند که البته روز شهادت حضرت مسلم و هانی بن عروه هم باشد که در سال ۶۰ه.ق به شهادت رسیدند. از این روز که بگذریم به عید قربان می رسیم که عید بزرگ حجاج بیت الله است آنان با انجام بخشی از مناسک خود به قربانی می پردازند و یاد و نام ابراهیم و اسماعیل را در خاطره ها زنده می کنند.

این روز برای همه مسلمانان عید است(الذی جعلته للمسلمین عیداً). ما این روز را گرامی داشته و به همه مسلمانان تبریک می گوئیم. اما از سویی به خاطر اتفاق ناگواری که سال گذشته در چنین روزی در منی رخ داد و ۷هزار نفر از حاجیان از جمله حدود ۵۰۰نفر از آنان از ایران، مظلومانه به شهادت رسیدند باید به یکدیگر تسلیت بگوئیم که در اینجا فرصت را غنیمت می شماریم و به همه خانواده های داغدار به ویژه خانواده محترم شهید حاج سید محمد حسین شفیعی اردستانی عرض تسلیت داریم و برای همه جان باختگان در منی آرزوی غفران و آمرزش و علو درجات داریم و بر آل سعود بی کفایت لعن و نفرین نثار می کنیم و در این راستا همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام مهم امسال خود که به مسلمانان دنیا و حجاج بیت الله صادر فرمودند چند نکته را یادآور می شویم:

  • آل سعود این شجره خبیثه ملعونه لیاقت اداره حرمین شریفین را نداشته و باید مسلمانان عالم در این خصوص چاره ای بیندیشند و فکری بکنند.
  • آل سعود قطعاً در این حادثه کمرشکن مقصر بوده و کوچکترین قدمی برای جبران خسارت مادی و معنوی برنداشته اند و با فرافکنی خودشان سعی در مقصر جلوه دادن حاجیان بی گناه دارند که این نیز خطای دیگر برای آنان به شمار می رود.
  • بی تردید حامیان آنان از جمله آمریکایی ها در این جنایت عظیم و جنایت های دیگری که این حاکمان نالایق و پست در جای جای دنیا انجام می دهند شریک و سهیم اند.
  • در این جنایت بی سابقه در تاریخ، حقوق بشری ها که گاهی برای مرگ یک نفر در گوشه ای از دنیا و یا در حمایت از حقوق حیوانات سینه سپر می کنند سکوت مرگ گرفتند و یک کلمه در محکومیت این جانیان چیزی نگفتند و پیداست که حاکمان سعودی با پول آنها را خریده اند و اجازه بیان مخالفت با خود را به آنان نمی دهند.
  • باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا با بررسی های دقیق، علت حادثه و مسببان اصلی آن شناسایی بشوند و خطاکاران تنبیه گردند حامیان و حاکمان سعودی رسوا بشوند که حتی حاضر به یک عذرخواهی نیز تا به حال نشده اند.
  • مسئولان سیاسی و قضایی و حقوقی مسئله را پیگیری کنند تا حقوق شهدا و خانواده هاشان استیفا شده و حقی از کسی پایمال نگردد و دست پلید آل سعود از اداره حرمین شریفین کوتاه گردد.
  1. گرامی داشت یاد و نام بعضی از بزرگمردان:
  • یاد و نام شهیدان ۶ ذیحجه سال ۱۳۶۶ را که مظلومانه در مکه به شهادت رسیدند گرامی می داریم.
  • یاد و خاطره مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب را که در مثل چنین روزی (۱۹ شهریور ۵۸) دار فانی را وداع گفت نیز گرامی می داریم.
  • بیستم شهریور سالروز شهادت شهید محراب حضرت آیت الله سید اسدالله مدنی است که نماینده امام و امام جمعه تبریز بود را با درود و سلام و صلوات برایشان گرامی می داریم. ایشان توسط منافقان کوردل در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.
  1. تذکرات پایانی

انتظار می رسد با فرا رسیدن دهه امامت و ولایت ( از قربان تا غدیر) همه علاقمندان به ساحت مقدس امام امیرالمؤمنین(ع) به نحو چشمگیری در بزرگداشت این امام ورود پیدا کنند و به بزرگداشت این ایام کمک کنند و اجازه ندهند یاد و نام پیشوای نخستین مان کمرنگ بشود. اوج این دهه، روز غدیر است که باید با اطعام، دادن هدیه، پوشیدن لباس نو و حضور در جشن های مخصوص غدیر، ارادتمان را به امیرالمؤمنین نشان بدهیم. مرحوم آیت الله خزعلی (رئیس بنیاد بین المللی غدیر) می فرمود: باید عید واقعی ما روز غدیر باشد. البته در عید قربان هم به فکر نیازمندان خواهیم بود و به برپایی نماز هم اقدام خواهیم کرد. ان شاء الله از خدا می خواهیم دشمنان را خوار و مسلمانان را بیدار و عزیز گرداند.

 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*