خطبه ۱۲ شهریور ۹۵

29148393216570919359

خطبه اول

قرآن

« و من یعمل سوءً او یظلم نفسه ثمّ یستغفرالله یجدالله غفوراً رحیماً» نساء/۱۱۰

و هرکس کارزشتی کند یا بر خود ستم ورزد سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.

  • بسیاری از قوانین بیان شده در قرآن کلی است و جنبه عمومی دارد.
  • در این آیه نیز این اصل کلی بیان شده که هرکس( چه زن وچه مرد) عمل بدی انجام دهد یا به خود ستم کند و استغفار کند باید امیدوار باشد.
  • یعنی که بن بست وجود ندارد عمل بد و ظلم به نفس ، نباید آدمی را دچار یأس و ناامیدی کند و درِ رحمت را به روی آدمی ببندد ، بلکه با آمرزش خواهی که از مشخصات پرهیزگاران است خود را از آمرزش و رحمت خود بهره مند سازد.

سبک زندگی دینی/۱۹

[عدل الهی/۴] بلاهای مجازاتی از دیدگاه روایات: همانگونه که در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که نشان می دهد برخی از بلاها و سختی ها جنبه کیفری و مجازاتی دارند -که نمونه هایی از آنها نقل گردید- در احادیث و روایات ما نیز این مطلب به خوبی به چشم می خورد. از باب نمونه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • امام صادق(ع) فرمودند: ان الله تعالی اذا غضب علی امه ثم لم ینزل بها العذاب اغلی اسعارها و قصّراعمارها و لم تربح تجّارها و لم تغزر انهارها و لم تزکّ ثمارهاو سلّط علیها شرارها وحبسهاعلیها امطارها(بحار ۷۰/۳۵۳) در این حدیث ،نتیجه گناه که غضب الهی را در پی دارد ولی به نزول عذاب نمی انجامد اینگونه بیان شده است: قیمت ها گران، عمرها کوتاه، تجارتها کم سود، نهرها کم آب، میوه ها کال، بدها مسلط و باران قطع می گردد.

در دعای کمیل هم به رابطه میان گناهان و پیامدهای ناگوار اشاره شده است: اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیّر النّعم…

  • امام هشتم(ع) می فرمایند: کلّما احدث العباد من الذّنوب ما لم یکونوا یعملون احدث لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون(همان/۳۵۴)- هر زمان بندگان ،گناهان تازه ای را ابداع کنند خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای را بر آنان مسلط می سازد.

بیماریهای ناشناخته و نوظهور که هرازگاهی جامعه بشری را به خود مشغول می کند مثل ایدز، ابولا، زیکا،تب برفکی کنگو، بیماری خوکی و … که در سابق از آنها خبری نبود و امروزه در دنیا مشاهده می شود؛ به تعبیر امام رضا(ع) معلول گناهان جدید و نوظهور است که مردم مرتکب می شوند. از این حدیث نیز به خوبی رابطه بین گناه و بلاهای موجود در جامعه مشخص می گردد.

  • امام باقر(ع) می فرماید: ما در کتاب رسول خدا(ص) این سخن را یافته ایم:۱- اذا ظهرالزّنا من بعدی کثر موت الفجأه- هنگامی که بعد از من زنا در میان مردم آشکار گردد مرگهای ناگهانی فزونی می گیرد.

در حال حاضر محققان می گویند یکی از عوامل رایج شیوع بیماری ایدز که کشنده است عبارت است از ارتباط جنسی. و جالب اینکه این بیماری علاج ندارد و کشنده است. ۲- و اذا طفّف المکیال و المیزان اخذهم الله بالسّنین و النّقص- و هنگامی که کم فروشی کنند خداوند خشکسالی و کمبود را بر آنها می فرستد. آیا حدس نمی توان زد که خشکسالی چندین ساله ما معلول گناه گران فروشی باشد؟! ۳- و اذا منعوا الزّکاه منعت الارض برکتها من الزّرع و الثّمار و المعادن کلها- و هنگامی که منع زکات کنند زمین برکات خود را از زراعت و میوه و معادن ّهمگی از آنها باز می دارد. وقتی مردم با نپرداختن زکات، حق خداوند را ندادند خداوند هم از برداشت میوه و محصولات کشاورزی از زمین، مردم را محروم می کند.۴- و اذا جاروا فی الاحکام تعاونوا علی الظّلم و العدوان- و هنگامی که جور در احکام و داوری ها کنند تعاون بر ظلم و عدوان خواهند کرد. این مربوط به کسانی است که در بحث قضاوت و داوری ورود پیدا کرده اند. ۵- و اذا نقضوا العهد سلّط الله علیهم عدوّهم- و هنگامی که پیمان شکنی کنند خداوند دشمنان را بر آنها مسلط می کند. ۶- و اذا قطعوا الارحام جعلت الاموال فی ایدی الاشرار- و هنگامی که قطع رحم کنند اموال به دست اشرار می افتد. وقتی مردم از این مشکلات اخلاقی عبور کردند و با قطع رحم ، به آنها کمک مالی نکردند ثروت از کف آنها بیرون می رود. ۷- و اذا لم یأمروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر و لم یتّبعوا الاخیار من اهل بیتی سلّط الله علیهم بشرارهم فیدعوا خیارهم فلا یستجاب لهم- و هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک گویند و از نیکان اهل بیت من پیروی نکنند خداوند بدان را بر آنها مسلط می کند و نیکانشان دعا می کنند و مستجاب نمی شود. ( بحار ۷۰/۳۵۸).

یادآوری

الف- در این روایات زیبا به خوبی رابطه میان گناه و بلاها و مشکلات بیان شده است. و جالب اینکه پیامد ناگوار گناه که در قالب سختی ها و مشکلات و بلاها نمودار شده دقیقاً ثمره مرتبط با گناه مربوطه می باشد.

ب- گناهان یاد شده در این روایت نبوی(ص) دارای پیامدهای اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می باشند یعنی گناه می تواند در سه اصل مهم زندگی انسانی اثرگذار باشد این سه اصل عبارتند از: فرهنگ، سیاست و اقتصاد یعنی همه چیز انسان ، تحت تأثیر گناه قرار می گیرد. پس باید از گناه برحذر بود.

خطبه دوم

حدیث

کتب ابوجعفر(الجواد)«ع» الی سعدالخیر: بسم الله الرحمن الرحیم امّا بعد فانّی اوصیک بتقوی الله فأنّ فیها السّلامه من التّلف والغنیمه فی المنقلب ان الله عزّوجلّ   یقی بالتقوی عن العبد ما عزب عنه و یجلی بالتقوی عنه عماه و جهله و بالتّقوی نجی نوح و من معه فی السفینه و صالح و من معه من الصاعقه و بالتقوی فاز الصابرون و نجت تلک العصب من المهالک(بحار ۷۵/۳۵۹)در این بیان امام جوتد (ع) ضمن توصیه به تقوا به اثار و برکات آن اشاره می کند از جمله برای دنیای انسان و اخرت او مفید است .فرموده اند به وسیله تقوا بود که نوح و یارانش ،صالح و همراهانش و تمامی صابران نجات یافتند.

مناسبت ها

  1. شهادت امام جواد(ع): در میان امامان معصوم(ع) حضرت امام محمدتقی(ع) از ویژگی های خاصی برخوردار است مانند: پذیرش امامت شیعیان در سن هفت سالگی ، و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدن و مورد حسادت علمای معاصر قرار گرفتن و تحمیل دامادی خلیفه وقت(مأمون عباسی).

در یک مجلسی که عالمان آن دوران هم جمع بودند یکی از ایشان سؤالی پرسید و امام با ظرافت خاصی از او سؤالاتی کرد که منظور او چیست و کدامیک از شقوق و شاخه های آن است به طوری که او خجالت کشید و نتوانست پاسخ دهد و بیان کند که منظور او چیست؟ آنگاه امام (ع) از او سؤالی کرد که طرف مات و مبهوت شد و او خود پاسخش را از امام جویا شد که امام وقتی پاسخ داد ؛ همه حاضران دچار شگفتی شدند!! امام پرسید آن چه مرد و زنی هستد که در صبح با همدیگر نامحرم و حرامند، چاشت حلال، ظهر حرام، عصر حلال، سرشب حرام و سرانجام آخر شب حلال می شوند؟ خود حضرت اینگونه پاسخ داد: اول صبح مردی با کنیزی حرام بود چاشت او را خریده، ظهر آزادش کرد عصر با او ازدواج کرد و سرشب او را ظهار کرد و در پایان شب کفاره داد.

گفته اند چیره دستی حضرت ابی جعفر در میان مسائل و حل مشکلات علمی، خشم و حسادت عالمان را برانگیخت و با سعایت به نزد خلیفه رفت بالاخره ایشان را مسموم کردند و در سال ۲۲۰ ه.ق در آخر ذیقعده به شهادت رساندند و در کنار مقبره جدش در کاظمین به خاک سپرده شد.

  1. روز ازدواج علی و فاطمه(ع): در اولین روز از ماه ذیحجه سال دوم هجری عقد ازدواج میان این زوج بزرگ و بزرگوار بسته شد و بدین مناسبت این روز را روز ازدواج نامگذاری کرده اند تا برای همگان بویژه جوانان الگو باشد چه اینکه زندگی مشترک این دو از آغاز تا انجام از ویژگی هایی برخوردار بوده که قابلیت الگویی برای همیشه و برای همگان را دارند مانند:
  • رعایت تناسب و هم کفو بودن: با اینکه حضرت فاطمه خواستگارهای فراوانی از همه سنخ داشت اما همسری علی را پذیرفت که کفو و هم شأن او بود.
  • سادگی و بی پیرایگی در تشکیل خانواده: تمام جهیزیه فاطمه همراه با مراسم عروسی از فروش زره علی(ع) که ۴۰۰درهم می ارزد تأمین شد.
  • تفاهم کامل میان زن و شوهر: علی فرمود در طول زندگانی مشترکمان هرگز نه من او را به خشم آوردم و نه او مرا ناراحت کرد. علی او را بهترین یاور و فاطمه علی را بهترین شوهر معرفی می کند.
  • اهتمام به تربیت فرزنان صالح و سالم: این دو بزرگوار هرگز از تربیت دینی فرزندان خود غافل نبودند و پیوسته ایشان را در مسیر حق قرار داده و به پرورش آنان اهتمام می ورزیدند به طوری که ۴ فرزند آن دو نیز الگوی مردان و زنانند. بسیار مناسب است اگر جامعه ما با الگو قرار دادن این خانواده در این مسیر قرار گرفته و حرکت کند.
  1. رهنمودهای مقام معظم رهبری: در هفته ای که گذشت دوبار حضرت آقا به طور کامل و مفصل در لزوم حفظ آمادگی دفاعی نیروهای مسلح جهت امنیت پایدار و فراگیر کشور با مسئولان مربوطه سخن گفتند یکی در جمع فرمانده و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش و دیگری در جمع وزیر و کارکنان و مسئولان وزارت دفاع آن هم پس از بازدید از دستاوردهای جدید وزارت دفاع و در هر دو جلسه که فرماندهان عالی رتبه نظامی حضور داشتند بر کسب اقتدار و توانایی بیشتر نیروهای دفاعی کشور تأکید کردند و آن را برای ملت و کشور ضروری و لازم دانستند. ایشان با توجه به دشمنی آشکار و پنهان استکبار با ما و نظام و کشورمان افزودند: استکبار حتی نمی خواهد ما سامانه دفاعی داشته باشیم مثل مخالفت با سامانه ضد موشکی S300 که صرفاً جنبه دفاعی دارد و نه تهاجمی. آری آنها می خواهند ما از یک حصار محکم دفاعی و امنیتی برحذر باشیم. ایشان هم چنین افزودند هر دو حزب آمریکا و دولت های آنان که سرکار بوده و هستند در آتش افروزی در دنیا و به ویژه در منطقه، یکسان عمل می کنند چه حزب جمهوری خواه چه دمکرات و توصیه کردند به هیاهوی دشمنان به خصوص آمریکا که صلاحیت اظهار نظر ندارد توجه نکنید و کار خودتان را جلو ببرید تا دشمن جرأت حمله را به خود ندهد حتماً باید حالت تهاجمی را هم در موقع خود حفظ کرد و جز در مورد سلاح هسته ای و اتمی ما محدودیتی نداریم.
  2. اشاره ای به دو فاجعه بزرگ: در ۶ ذیحجه ۱۴۰۷ مطابق با ۹ مرداد ۱۳۶۶ رژیم سفاک سعودی به دستور آمریکا به زائران بی سلاح و بی پناه خانه خدا که در حال انجام مراسم برائت از مشکرین بودند از هر سو حمله ناجوانمردانه کرد و حدود ۴۰۰نفر از حاجیان را کشت و نزدیک به ۶۰۰نفر را مجروح کرد. این حادثه بقدری دردناک بود که امام خمینی(ره) در پیامی اعلان کرد اگر ما از قدس بگذریم اگر از صدام بگذریم اگر ما از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم نمی توانیم از مسئله حجاز بگذریم چرا که حرمت خانه خدا و امنیت آن سرزمین شکسته شد. جایی که همگان حتی حیوانات و گیاهان امنیت دارند. این جنایت بزرگ باعث شد تا رابطه بین دو کشور تیره گردد و حدود ۳ سال حج ایرانیان تعطیل شود.

فاجعه دوم در سال گذشته بر اثر بی کفایتی آل سعود رخ داد که به کشته و مجروح شدن هزاران نفر انجامید. با سقوط جرثقیل در مسجد الحرام تعدادی از حجاج از جمله چند نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند و اتفاق بزرگتر و نارواتر منی بود که هزاران نفر جان باختند که تنها سهم ایران چیزی در حدود ۵۰۰نفر بود.

ایران به خاطر بی کفایتی مسئولان عربستان که حتی حاضر نشدند عذرخواهی هم بکنند از آنان تضمین امنیت جانی زائران را می خواست که آنها نپذیرفتند و در نتیجه از حج امسال نیز زائران ایرانی محروم شدند. در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و لعن و نفرین خود را بر جانیان و بانیان این دو فاجعه نثار می کنیم و برای همه شهیدان از جمله شهیدان سال ۶۶ و ۹۴ در مکه و منی آرزوی غفران ویژه و علو درجات را داریم.

  1. تذکرات پایانی
  • اوضاع منطقه هم چنان تأسف بار است و مسلمانان توسط خودشان متأسفانه قتل عام می شوند چه در سوریه و چه در یمن و چه در عراق و چه در افغانستان و پاکستان که امیدواریم به زودی این اوضاع رقت بار پایان پذیرد و مسلمانان متحد و یکپارچه علیه رژیم صهیویستی وارد کارزار بشوند.
  • یاد ونام شهیدان ۱۷ شهریور ۵۷ که شمار آنان به طور دقیق مشخص نشد را گرامی داشته و نفرت خود را از عاملان این جنایت بزرگ اعلان می داریم.
  • هم چنین یاد و نام شهیدان برجسته انقلاب مانند: آیه الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی، شهید سرتیب وحید دستجردی رئیس شهربانی کل کشور را که بدست منافقان ترور شدند گرامی می داریم.
  • امیدمندیم مردم و مسئولان محترم در بزرگداشت دهه امامت و ولایت (از قربان تا غدیر) کوشاتر از قبل باشندو فضایی را به وجود آورند که در شأن مردم ولایتمدار باشد.
  • هرچند بحث نمایشگاه عرضه کالا در این دوره بالا گرفت و حرف و سخن هایی را در پی داشت اما جا دارد افراد خبره و صاحب نظر با مطالعه همه جانبه ضمن تحلیل و چرایی این اتفاق به یک نتیجه عملی برسند که هم رضایت مردم را در پی داشته باشد هم اصناف منطقه نگرانی نداشته باشند. به نظر می رسد با یک تحقیق میدانی می توان به این نتیجه رسید که چرا مردم از اینگونه نمایشگاهها استقبال می کنند راستی علت چیست؟ آیا غریبه دوستی یا تنوع طلبی یا حسابگری مردم است؟ اولی که نیست، دومی را شاید بتوان گفت که البته می توان مدیریت کرد تا خود اصناف آنرا ایجاد کنند و اگر سومی است بر چه اساس است؟ آیا جنس ارزانتر است یا مرغوبتر یا هردو؟

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*