خطبه ۲۹ مرداد ۹۵

29148393216570919359

 

خطبه اول

تقوا

« الم. ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتّقین. الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون» (بقره/۱-۳)

الم. در[وحی بودن و حقانیت] این کتاب[ با عظمت] هیچ شکی نیست؛ سراسرش برای پرهیزگاران هدایت است. آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را برپا می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم انفاق می کنند.

  • در این آیات، قرآن کریم که در آن شکی نیست جان مایه متقین معرفی گردیده است.
  • برخی از صفات پرهیزگاران که در آیه سوم آمده، اینها است: ایمان به غیب: یعنی آنان به غیب مانند فرشتگان، جهان برزخ و قیامت و … ایمان دارند و از سوی دیگر ارتباط خود را با خداوند از طریق اقامه نماز و ارتباط با مردم را از طریق انفاق برقرار داشته و حفظ می کنند. آری پرهیزگاران نه از خدا غافل اند و نه از خلق خدا.

سبک زندگی دینی/۱۷

[عدل الهی] س: اگر خدا عادل است پس این تبعیض ها و مشکلات و بلاها چه توجیهی دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت اولاً فرق است بین تفاوت و تبعیض، چرا که آن چه بد و نارواست تبعیض است نه تفاوت و برخی به اشتباه تفاوت ها را در نظر می گیرند و نامش را تبعیض می گذارند و سؤال اعتراض آمیز مطرح می کنند. تبعیض آن است که دو نفر در شرایط کاملاً یکسان و همانند، کاری را انجام دهند یا ترک کنند و بی دلیل یکی از آنها مورد تکریم و احترام قرار گیرد و یا بیشتر مورد توجه واقع شود و دیگری تحقیر شده و مورد بی حرمتی قرار گیرد این تبعیض است و ناپسند و ضد عدالت ولی اگر به طور طبیعی بین دو پدیده یا دو فرد یا دو کار تفاوتی وجود داشت که این تفادت در طبیعت و غیر طبیعت لازم است و باید باشد هیچ جای سؤال و اعتراضی نخواهد بود مثلاً سلول های قرنیه چشم که کار حساس عکسبرداری پی در پی از صحنه های مختلف در فاصله های دور و نزدیک و در نورهای کاملاً متفاوت دارند و در محفظه محکمی قرار داده شده و کاملاً محافظت می شوند با سلولهای خشن و محکم و مقاوم پاشنه پا و یا استخوان های پا کاملاً متفاوتند و دارای فرق هستند و حق ندارد اعتراض کند و بگوید چرا این دو با هم متفاتند ؟چرا که فلسفه وجود این تفاوت که لازم و ضروری است بر همگان واضح و روشن است و چنین است موفقیت های متفاوت افراد انسان؛ بعضی پزشک اند و درمانگر دردها، برخی معمارند و نقشه کش ساختمانها، عده ای تکنسین برق اند و جمعی شاطر و خیاط و عطار و بقال و کارگر و معلم و … آیا وجود همه این ها و دیگر افراد دارای حرفه و شغل دیگر برای جامعه لازم و ضروری نیست؟ راستی اگر همه مردم پزشک یا مهندس یا خیاط می بودند چه کسی عهده دار انجام کارهای دیگر می شد؟ در حدیثی از مولا علی(ع) می خوانیم: لا یزال الناس بخیر ما تفاوتوا فاذا استووا هلکوا- مردم پیوسته در مسیر خیر و خوبی هستند مادام که تفاوتی میان آنها باشد و هرگاه همه مساوی شوند هلاک خواهند شد. ( منتهی الآمال ۲/۲۲۹)

بنابراین، تفاوت باید در نظام آفرینش باشد و بایستی استعدادها و علاقه ها گوناگون باشد تا حرفه ها و مشاغل مختلف پدیدار گردد و این معنا هرگز با عدل خدا منافاتی ندارد. قرآن می گوید: ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً (زخرف/۳۲)- ما بعضی را بر بعضی برتری هایی دادیم تا یکدیگر را تسخیر و با هم تعاون کنند. در این آیه سخن از تسخیر و تعاون میان مردم است که ناشی از تفاوت میان آنان است. این تفاوتها با این فلسفه وجودی، لازمه نظام احسن است که خداوند با حکمت خودش پدید آورده و سامان داده است و ثانیاً مشکلات و بلاهای موجود در جوامع بشری دو گونه است یک :مشکلات و بلاهای خود ساخته، دو: مشکلات و بلاهایی که مجازات الهی است. در مورد اول باید گفت مقصر، خود افراد هستند مثلاً اگر حکومتی فاسد و حاکمانی جبار بر جامعه ای مسلط می شوند و به زورگویی می پردازند و مردم را تحت فشار روحی و جسمی قرار می دهند به خاطر تسلیم زبونانه خود آنها است و هیچ ارتباطی با خدا ندارد چرا که او فرموده: انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم(رعد/۱۱)- نظیر آنچه امروز در بعضی از شهرهای عراق مثل موصل جریان دارد که مردمش با خیانت عده ای و تسلیم در برابر داعش، در بدترین شرایط روزگار می گذرانند و یا اگر دیده می شود فقر و بدبختی و بیچارگی به جان اکثر مردم دنیا سایه گستر شده و این در حالی است که مستکبران ،سالی صدها تن مواد غذایی را به دریا می ریزند و یا اسراف می کنند به خاطر ستم حکمرانان دنیا است و سکوت استعمارشدگان . و اگر می بینیم بیماریهای بی سابقه ای مثل ایدز و امثال اینها در جوامع بشری فراوان شده به خاطر بی مبالاتی مردم در معاشرت ها و مسائل جنسی است. اگر فرزندانی ناقص العضو یا دارای بیماریهای مختلف به دنیا می آیند به خاطر بی توجهی پدر و مادران است. آیا اینها را می توان به حساب خدا گذاشت و ابراز داشت که –نعوذبالله- خدا عادل نیست؟! مسلماً خیر. اینگونه مشکلات و بلاهای خودساخته ، برآمده از خود انسانهاست . درست مثل این است که پدری خنجر بردارد و چشم فرزند شیرخوار خود را کور کند و یا جبارانی مثل فرعون نوزادان را سر ببرند آنگاه بگویند آیا خدا عادل است؟! قرآن کریم می فرماید: ما اصابک من حسنه فمن الله و ما اصابک من سیّئه فمن نفسک (نساء/۷۹)- آنچه از حسنات- نیکی ها و پیروزیها- به تو می رسد از ناحیه خدا است و آنچه از بدیها- ناراحتی ها و مشکلات- دامنگیر تو می شود از ناحیه خود تو است.

در این آیه به صراحت در خطاب به پیامبر می گوید که اگر مشکلاتی در زندگی شما پیش آمد ریشه آن را در خودتان جستجو کنید و در آیه ای دیگر می فرماید: ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت ایدی النّاس(روم/۴۱)- فساد در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام می دهند آشکار شده است. این آیه می گوید مفاسد اجتماعی ریشه در عملکرد خود افراد دارد و ربطی به خدا ندارد. پس وجود چنین مشکلاتی عدل خدا را زیر سؤال نمی برد.

خطبه دوم

حدیث

امام زین العابدین(ع) در هر هفته در روز جمعه که مردم را موعظه می کرد به آنها اینگونه می فرمود: اسأل الله العون لنا و لکم علی تزوّد التّقوی و الزّهد فیها جعلنا الله و ایّاکم من الزّاهدین فی عاجل زهره الحیاه الدّنیا- از خداوند درخواست می کنم که ما و شما را در اندوختن توشه پرهیزگاری و دل برکندن از دنیا کمک کند و ما و شما را از زهد ورزان به زرق و برق کنونی دنیا. ( الکافی۸/۷۶)

مسئله توشه برگرفتن از جنس تقوا به قدری مهم است که امام از خدا درخواست می کند که به آنان کمک کند تا بتوانند از تقوا توشه ای برگیرند برای سرای آخرت هم چنین برای زهد ورزیدن در دنیا.

 

مناسبت ها

  1. روز جهانی مسجد: در سال ۱۹۶۹ میلادی، قبله اول مسلمانها(مسجد الاقصی) توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد و در آتش سوخت. گفته شد آنها به جای پخش مواد خفه کننده آتش، مواد آتش زا را از طریق هلی کوپتر بر روی آن ریختند تا کاملاً مسجد در آتش بسوزد. کتیبه های قرآنی چوبی تماماً خاکستر شد. این اتفاق در ۴۷ سال قبل در ۳۱ مرداد صورت گرفت که به همین مناسبت، چند سال پیش با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و تأیید سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد ثبت گردید تا ضمن گرامیداشت خاطره مسجد الاقصی مسلمانان جهان به نقش و کارکردهای اساسی مسجد توجه کنند و قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند. مسجد، از چنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اکرم پس از هجرت اولین بنا را در قبا به عنوان مسجد پایه گزاری کرد و به محض رسیدن به مدینه، به ساحت مسجد النبی اقدام فرمود. هم ایشان هم امامان معصوم، اهتمام ویژه و سفارش خاصی نسبت به ساخت، توسعه، نگهداری مسجد داشته اند و پیامبر و علی(ع) نوع کارهای عبادی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و قضایی خود را در مسجد انجام می دادند. در جریان های فکری و سیاسی، مساجد نقشی ویژه داشته و دارند مثل شروع انقلاب از مساجد، تشویق برای پیوستن و کمک به جبهه از مساجد بود الان هم راهپیمایی مهم در شهرهای بزرگ از مساجد آغاز می گردد و ما امیدواریم توجه خاص به مساجد باشد تا جایگاه اصلی این مراکز مهم بار دیگر مورد توجه همگان باشد.
  2. در آستانه هفته دولت: همه ساله از دوم تا هشتم شهریور به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت گرامی داشته می شود و طرحهایی افتتاح می گردد و گزارش هایی از دولت مردان به مردم داده می شود و از سوی صاحب نظران هم مطالبی در تأیید و یا احیاناً نقد عملکردهای مسئولان دولتی صورت می پذیرد. گفتنی است در این خصوص یا همواره برخی راه افراط و بعضی مسیر تفریط را در پیش می گیرند و قضایا را یا صفر یا صد می بینند یا سیاه یا سفید. در حالی که باید دید عالمانه و نقد منصفانه باشد باید خدمات را احترام گذارد و کاستی ها را به یاد آورد و این است معنای نقد منصفانه. بسیار به جا و مناسب است تا عملکردها و انتظارات را از گفته ها و رهنمودهای رهبری مورد توجه قرار دهیم و ببینیم مطالبات و رهنمودهای ایشان در مورد دولتمردان چه بوده است. در اینجا به سرفصل های سخنان مقام معظم رهبری توجه اجمالی خواهیم داشت. معظم له در این خصوص توصیه ها و انتظاراتی داشتند مانند: ۱- مردمی بودن ۲- مسئولیت را طعمه ندانستن  ۳- آماردهی واقعی و ملموس  ۴- کاهش تورم، خروج از رکود و بهبود اشتغال  ۵- غافل نشدن از دشمن ، به ویژه آمریکا و صهیونیست ها  ۶- انقلابی بودن و انقلابی گفتن و عمل کردن  ۷- توجه به نفوذ دشمن  ۸- حفظ شتاب علمی کشور  ۹- توجه به فرهنگ  ۱۰- جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی
  3. توطئه های جدید آمریکا و عواملش علیه ملت و کشور ما: با برملا شدن تصمیمات آمریکا و اسرائیل و عربستان برای ایجاد ناامنی در کشورمان ایران باید همگان به ویژه مسئولان امنیتی کاملاً هوشیار باشند که این بار می خواهند نا امنی را به داخل کشور بکشانند. استکبار و عواملش وقتی دیدند نقشه هایشان در سوریه، عراق، لبنان، یمن، بحرین و …. توسط ایران نقش بر آب شده و محور مقاومت در منطقه روز به روز در حال قوت و نیرومندی است تصمیم گرفتند تا انتقام خود را از ملت و نظام ما بگیرند لذا پروژه هایی را علناً کلید زندند که پیش از این اظهار نمی کردند مثل: حضور در نشست های منافقین در پاریس و تأیید آنها و مطرح کردن حمایت از آنان و اظهارات مقامات آمریکا که ما با عربستان کارهای مشترک داریم و پیشنهاد به عرب ها که فعلاً به اسرائیل کاری نداشته باشید و علیه ایران متحد شوید، تحریک بعضی از افراد مثل کردها و بلوچ ها برای ایجاد ناامنی، اعزام گروههای تروریستی برای انجام عملیات در عمق خاک کشور و دستگیری تعدادی از آنها در نزدیکی تهران و اخیراً در کرمانشاه و مانند اینها که نشان از یک توطئه عمیق علیه دولت و کشور را دارد و بعضاً خط و نشان می کشند که بلکه بتوانند در انتخابات ۹۶ ریاست جمهوری بار دیگر هزینه ای به نظام تحمیل کنند که هوشیاری همگان را می طلبد و همه به خصوص سیاسیون مواظب باشند تا آب به آسیاب دشمن نریزند و در حفظ وحدت و یکپارچگی ملت و دولت بکوشند. ان شاءالله این توطئه شان هم خنثی خواهد شد.
  4. نیم نگاهی به رویدادهای داخلی و منطقه ای:
  • با تشکیل جلسه دادن مجلس یمن پس از دو سال وقفه و سپردن کارها به شورای سیاسی، خشم عربستان بر افروخته شده و دیوانه وار بار دیگر سرزمین سوخته و تخریب شده یمن را آماج بمباران قرار دادند که در یک جنایت آشکار( بمباران بیمارستان) داد سازمان ملل را هم درآورده است. حکومت زورگوی عربستان با تشدید حملات می خواهد از روند سیاسی ایجاد شده در یمن جلوگیری کند و مردم را علیه تشکیلات جدید بسیج کند که ان شاءالله راه به جایی نخواهد برد.
  • در بحرین هم چنان جنایت آل خلیفه به عنوان یک اقلیت علیه اکثریت مردم شیعه و به ویژه عالمان آن دیار ادامه دارد که می طلبد وجدان آگاه مردم دنیا را بیشتر به داوری طلبید و با دادخواهی مظلومان، رهایی آنان را از چنگال دژخیمان خواستار شد.
  • با اتحاد ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه و یافتن یک راه حل سیاسی، دشمنان به وحشت افتاده اند و می خواهند مانع از انجام چنین کاری بشوند.
  • در خصوص اجازه ایران به روسیه برای انجام عملیات نظامی علیه داعش در سوریه سر و صداها و تحلیل هایی برخاسته که نشان می دهد دشمنان مقاومت به خشم آمده و چنین چیزی را که معادلات منطقه را درهم می ریزد بر نمی تابد.
  1. تذکرات پایانی
  • سی ام مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی است که مصادف شده با ارتحال مؤسس حوزه علمیه قم که نام و یاد این دو بزرگوار را گرامی داشته و به روان پاکشان درود می فرستیم. هم چنین یاد و نام چریک بزرگ شهید سید علی اندرزگو را که در دوم شهریور ۵۷ به شهادت رسید گرامی می داریم.
  • اول شهریور روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک است. این روز را به جامعه پزشکی تبریک می گوئیم.
  • چهارم شهریور روز کارمند است که امیدواریم بر همه کارمندان مبارک باشد و خادمان کارمند مورد حمایت و تشویق قرار گیرند و احیاناً اگر در جایی کاستی ها و نادرستی ها هم در برخی دیده شد با تذکر دوستانه آنها هم در مسیر خدمت قرار گیرند که در این ارتباط ما در روز گذشته شاهد معرفی ۲ تن از کارمندان محترم به عنوان مسئول بودیم که ضمن تشکر از مسئولان سابق برای مسئولان جدید آرزوی توفیق و خدمت صادقانه داریم.

همه بدانند که این مسئولیت ها و آمدن ها و رفتن ها یک امر طبیعی است که همیشه و در همه جا در جریان بوده و هست. مهم این است که تا وقتی مسئلیت داریم به کار مشغول باشیم و خدمت رسانی کنیم وقتی هم قرار شد دیگری جای ما را بگیرد بدانیم دنیا به آخر نرسیده و کارها معطل نمی ماند. ان شاءاله همه موفق باشند.

 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*