خطبه ۱۵ مرداد ماه ۹۵

29148393216570919359

 

خطبه اول

تقوا

یا ایّهاالنّاس انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اکرمکم عندالله اتقیکم انّ الله علیم خبیر.(حجرات/۱۳)

ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم ، وشمارا ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسائی متقابل حاصل کنید . در حقیقت ارجمند ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست.، بی تردید خداوند دانای اگاه است .

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.

مخاطب این آیه تمام مردم اند. به همگان توجه داده می شود که خلقت شما از یک مرد و زن بوده است و فلسفه گروه گروه و قبیله قبیله شدن شما این است که شما در تشخیص و شناسایی یکدیگر دچار مشکل نشوید وصد البته هیچ کدام از این تفاوت های اقلیمی، نژادی، گفتاری و … نشان برتری یکی بر دیگری یا عده ای بر عده دیگر نیست. بلکه آنچه موجب امتیاز است برخورداری از خصلت تقوا است. آری آنکه متقی است کریم است و آنکه اتقی است اکرم می باشد.

سبک زندگی دینی/۱۵

[عدل الهی] به جهت اهمیت بحث عدالت خداوند، دانشمندان دینی آن را به صورت مستقل ذکر کرده اند با اینکه قاعدتاً باید جزء افعال خدا آورده و بحث شود. این مسئله با امور مهمی در ارتباط است مثل: ایمان به خدا، مسئله معاد، امر نبوت و مسائلی همچون پاداش و جزا و جبر و تعویض و توحید و کیفر و پاداش و فلسفه احکام و امثال آن.

بنابراین لازم است که در حدّ توان به این بحث ، توجه لازم صورت پذیرد.

در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که به روشنی هرچه تمام تر هرگونه ظلم و ستمی را نسبت به هر چیزی و هر کسی از سوی خداوند نفی می کند. مثلاً در قرآن آمده است: انّ الله لا یظلم مثقال ذرّه و ان تک حسنه یضاعفها و یؤت من لدنه اجراً عظیماً(نساء/۴۰)- خداوند به وزن ذرّه ای ظلم روا نمی دارد و اگر کسی کار خوبی انجام دهد آنرا چند برابر کرده و از نزد خودش به او پاداش بزرگ عطا می فرماید.

در توضیح ذرّه گفته اند: ذرّه یعنی مورچه بسیار ریز که با چشم معمولی به سختی دیده می شود یا به ذرّات معلّق در هوا که از گرد و غبار برخاسته اند گفته می شود و یا به اتم که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود می گویند. اکنون تصور کنید که چه وزن و سنگینی می توانند داشته باشند. خداوند به وزن یک اتم یا یک ذرّه از ذرّات غبار پراکنده در هوا یا مورچه بسیار ریز به احدی ظلم نمی کند. کارهای خوب دیگران را که نادیده نمی گیرد بماند ، بلکه کارهای خوبشان را چند برابر کرده و به آنها پاداش فراوانی می دهد. بدیهی است چنین خدای عادل و قسط پرور، هرگز به کسی که بد نکرده نیز کیفر نمی دهد. وقتی او هرگونه ظلم و ستمی را نسبت به هر موجودی از خود نفی می کند و می گوید: و ماالله یرید ظلماً للعالمین (آل عمران/۴۸)- خداوند اراده ظلمی نسبت به هیچ یک از بندگانش یا جهانیان ندارد. پیداست که او عدل مطلق است.

در این آیه آمده است که : اولاً خداوند اراده هیچ ظلمی را نمی کند ثانیاً هرچند ظلم کمی هم باشد آو آنرا اراده نمی کند و ثالثاً برای هیچ یک از موجودات عاقل و مکلّف و یا برای مجموعه جهان هستی ، ظلمی روا نمی دارد و نیز خود فرموده: و ما ربّک بظلام للعبید(فصلت/۴۶)- پروردگار تو بسیار ستم کننده به بندگان نیست. یعنی اگر قرار باشد به بندگان ستم کند(نعوذ بالله) او ظلاّم خواهد بود . چرا که بندگان بسیاری دارد و یا اگر قرار باشد ستم کمی هم بکند (ظلاّم- بسیار ستمگر) محسوب می شود و او اینگونه نیست.

عدل چیست؟ گفته اند :عدل آن است که هر چیزی در جای خودش قرار داده شود و طبعاً ظلم که ریشه اش ظلمت و تاریکی است و نقطه مقابل آن است عبارت است از این که یک چیزی در جای خودش قرار داده نشود. و قتی می گوئیم خدا عادل است یعنی او بر اساس حکمت، هر چیزی را در جای خودش قرار داده و هر عملی را متناسب با خودش، پاداش یا کیفر می دهد و در این مسیر هیچ گوه ظلم و ستمی از سوی او به دیگران مشاهده نمی شود. از اینرو و به صراحت در قرآن هرگونه ظلمی را از سوی خودش نفی کرده است و فرموده: بندگان من حتی به اندازه ( فتیل- رشته باریکی که در وسط هسته خرماست) ستم نمی بینند- و لا یظلمون فتیلاً(نساء/۴۰).

س:اساساً چرا تصور شود که خداوند -نعوذبالله- ظلم کند و عادل نباشد؟

ج: مگر نه این است که ریشه های ظلم ،یکی از اینهاست: جهل، انتقام گیری، عقده های روانی، جاه طلبی، احتیاج و نیازمندی، ضعف و ناتوانی و ترس. وقتی هیچ یک از این ها در خداوند یافت نمی شود چه دلیلی دارد که او برنامه اوبه ظلم منتهی گردد. از مولا علی(ع) نقل شده که فرمود: التوحیدان لا تتوهّمه و العدل ان لا تتّهمه(نهج البلاغه)- توحید آن است که او را به وهم نیاوری و عدل آن است که او را متهم نکنی. آری هرگز نباید خدا را به ظلم و بی عدالتی متّهم کرد.

خطبه دوم

قال الامام علی بن موسی الرضا المرتضی(ع): من استغفر بلسانه و لم یندم بقلبه فقد استهزء بنفسه- هر کس به زبان آمرزش بخواهد و در دلش از گناه خود پشیمان نباشد خودش را ریشخند کرده است. بحار /۱۱/۳۵۶

المستغفر من ذنب و یفعله کالمستهزئ بربّه- کسی که از گناهی استغفار می کند و باز آن را انجام می دهد مانند کسی است که پروردگارش را ریشخند کند.

انسان متّقی اگر توبه کند ، افزون بر زبان، قلب او هم واقعاً پشیمان است و نیز اگر استغفار کند سعی می کند بار دیگر به سمت گناه حرکت ننماید.

 

مناسبت ها

  1. دهه کرامت: از اول تا یازدهم ماه ذیقعده را به مناسبت تولد حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامیده اند که ما آنرا به دوستداران اهلبیت(ع) تبریک گفته و توفیق کرامت یافتن و کریم شدن را از خدای متعال درخواست می نمائیم. خدای متعال که کریم است و پیامبرش نیز از کرامت برخوردار است و قرآن او هم از این توصیف برخوردار بوده و فرشتگانش را اهل کرامت می خواند و اهلبیت عصمت و طهارت را با تطهیر و تزکیه، از کریمان می داند، از پیروان قرآن و امّت پیامبر و رهروان راه معصومین می خواهد که کریم باشند و اهل کرامت. چه اینکه کسانی که در این مسیر گام بر می دارند حتماً از کرامت برخوردار خواهند بود .چرا که علاوه بر رهنمودگیری از قرآن کریم ، از سیره و روش افرادی که کریم اند نیز می توانند بهره مند گردند. در این راستا فقط به یک نمونه اشاره می کنیم: نقل است شخصی از خراسان به محضر امام رضا(ع) رسید و عرض کرد من در راه مانده ام به من کمک کنید تا به ولایت برسم و پولتان را به شما بر می گردانم. امام فرمود: بنشین. چون خلوت شد به اندرونی رفتند و از پشت پنجره ایشان را صدا زندند و پول را تحویل دادند و فرمودند لازم نیست آنرا برگردایند. و قتی حضرت به جمع یارانش برگشتند یکی گفت : این پول کمی نبود که از پشت پنجره دادید ، فرمود: نخواستم نگاهش به نگاه من بیفتد و خجالت بکشد!! این را می گویند برخورد کریمانه.
  2. رهنمودهای مقام معظم رهبری:

ایشان در دیدار با اقوام مختلف هموطنان ، مسائلی مهم در بعد داخلی و خارجی بیان فرمودند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • اقوام مختلف ملت ما در یک مسیر واحد قرار داشته و دارای وحدت اند که باید از آن حفاظت کرد.
  • کشور ما پیشرفت های خوبی در زمینه علمی و اجتماعی داشته است و می باید از اشرافی گری و تجملات به دور باشد.
  • ملت باید با اراده محکم و عزمی استوار – نه با تنبلی و سستی- در زمینه اقتصادی حرکت کند و مسئولین برنامه ریزی کنند تا مسئله اشتغال با جلوگیری از قاچاق و راه انداختن واحدهای تولیدی کوچک حل شود و باید با تکیه بر منابع و استعدادهای داخلی این مشکل را حل کرد و از فساد اقتصادی جلوگیری کرد و با فیش های نجومی برخورد نمود.
  • من نسبت به معیشت مردم دغدغه دارم و راهی جز تکیه بر مسائل داخلی برای حل آن وجود ندارد.
  • برجام ، نتیجه ملموسی در زندگی مردم نداشته است. بد عهدی آمریکا و به پیروی از او، کشورهای اروپایی باعث شده تا مردم ما عملاً از برجام بهره مند نشوند. تحریم ها و بهانه ها همچنان باقی است.
  • این مانع تراشی ها که عمدتاً از آمریکا بر می خیزد باعث بی اعتمادی شده است. هر مشکلی که در منطقه وجود دارد و علیه ملت ما و ملت مسلمان وجود دارد از آمریکا ناشی می شود. مثل پشتیبانی ازعربستان برای حمله به یمن و گشودن رابطه با اسرائیل و مسئله بحرین وماجرای کودتای ترکیه و مسئله سوریه و …، اینها همه کار آمریکا است و همین باعث شده تا ما هم چنان به آمریکا بی اعتماد باشیم و هرگونه مذاکراتی را با او ناموفق ببینیم. برجام تجربه خوبی برای ما بود.
  1. رویدادهای جهان اسلام: الف- با محاصره تروریست ها در بخش شرقی حلب، توسط ارتش سوریه و نیروی مقاومت، اربابان تروریست ها احساس خطر کرده اند و زمزمه آتش بس را بلند کرده اند. آنها می دانند اگر حلب که دومین شهر بزرگ سوریه است بازپس گرفته شود تقریباً مسئله سوریه حل شده است. از اینرو آنها پشتیبانی و دستور برای حمله جهت درهم شکنی این محاصره داده اند و حتی استفاده از سلاحهای شیمیایی به کار رفته علیه مردم بی گناه بخش غربی حلب را نادیده می گیرند. در هر حال این تحولی است بزرگ در میدان جنگ.

ب- تغییر اسم دادن جبهه النصره به فتح الشام ، تغیری در رفتار تروریست های تحت حمایت آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر نمی دهد. برخی می گویند اینها که کار داعش را تقریباً تمام شده می دانند می خواهند خودشان تشکیل خلافت دهند و جایگزین داعش شوند لذا اسم عوض کرده اند.

ج- پیدا شدن سرانگشت های دخالت آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی در کودتای ترکیه، مقامات ترک را رفته رفته سر عقل آورده و آنها هم فهمیده اند که آمریکا قابل اعتماد نیست و با اندک تحولی، آنها میدان را تحویل دیگری خواهند داد.

د- در عراق نیز نیروهای ارتش و مردمی خود را آماده می کنند تا شهر موصل را از تصرف داعشی ها آزاد کنند اگر این اتفاق بیفتد کار آنها دیگر تمام است البته تا بتوانند ضربه به مردم بی گناه خواهند زد ولی به قول عربها حبل الظالم قصیر و ان طال- ریسمان ظلم گرچه طولانی باشد ولی بالاخره کوتاه است.

  1. تذکرات پایانی:
  • نام و یا شهیدان سرلشکربابایی و سرلشکر لشکری و شهید محمود صارمی (خبرنگار) را گرامی داشته و به روان پاک آنان درود می فرستیم و روز خبرنگار (۱۷ مرداد) را به خبرنگاران تبریک گفته و دو نکته را یادآور می شویم: نکته اول- خبرنگاران سعی کنند در انعکاس اخبار، صداقت ، صحت، دقت و سرعت در کارشان داشته باشند و با خبر رسانی به موقع و رصد کردن اتفاقات در خدمت نظام و جامعه باشند. نکته دوم- مسئولان امر به خبرهای انعکاس یافته در فضای حقیقی و مجازی، توجه لازم را نشان دهند و به موقع پاسخ دهند و عملاً اقدام مناسب را داشته باشند. اینگونه نباشد که خبرهایی از یک دستگاه و اداره و محل خدمت رسانی گفته شود و گاه با شایعاتی توأم گردد و اما هیچ عکس العملی نشان داده نشود مثل آنچه هم اکنون در مورد یکی از همین محل های خدمت رسانی مطرح است و خبرش نقل محفل هاست اما هیچ توجهی از استان و شهرستان نسبت به آن دیده نمی شود یا کم تر مورد توجه قرار می گیرد. اینرا سربسته عرض کردیم تا مشکل توسط مسئولان برطرف گردد.
  • امروز ۱۵ مرداد یادآور جنایت بزرگ آمریکاست که در سال ۱۹۴۵ میلادی به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو شهر ژاپن پرداخت که ۱۶۰هزارنفر را کشتند و یا مجروح کردند. این ها به بهانه پایان دادن به جنگ دوم جهانی چنین جنایتی کردند در حالی که چندی قبل از آن هیتلر (رکن اصلی جنگ) خودکشی کرده بود و موسولینی (رکن دیگر) آن در ایتالیا دستگیر شده بود و ژاپن در آستانه تسلیم شدن بود. آری آمریکا می خواست تأثیر بمب های هسته ای را ببیند همانکه طرفدار حقوق بشر است!!!

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*