خطبه ۴ تیر ۹۵

29148393216570919359

 

خطبه اول

تقوا

الف-« ام نجعل الّذین امنوا و عملوا الصّالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتّقین کالفجّار» (ص/۲۸)

یا (مگر) کسانی که گرویده وکارهای شایسته کرده اند،چون مفسدان در زمین می گردانیم، یا پرهیزکاران را چون پلید کاران قرار دهیم ؟

یکی از شیوه های قرآنی استفاده ازشیوه مقایسه است. در اینجا در قالب سؤال می فرماید: آیا مؤمنان دارای عمل صالح را مانند فسادگران در روی زمین قرار می دهیم؟ یا پرهیزگاران را مثل گنهکاران قرار می دهیم؟

پیداست این گروهها باهم متفاوتند. افراد فسادگر و خطاکار جایگاه بدی در نزد خدای متعال دارند و برعکس ، مؤمنان و عاملان به عمل صالح و پرهیزگاران جایگاه ارزشمندی دارند. امید که با اینان باشیم نه با آنان.

سبک زندگی دینی

[توحید عالمانه] رحمت گسترده الهی:

یکی از صفات حضرت باری تعالی که دائماً ورد زبان همه بوده و مرتباً در هر نماز و در نوع کارها تکرار می شود ، صفت رحمانیّت و رحیمیّت است. این صفت به شکل هایی خاص در قرآن دیدمی شود مثل رحمن که ۵۶ بار(غیر از بسم الله که در آغاز هر سوره است)، رحیم ۱۱۴ بار (غیر از بسم الله)، ارحم الرّاحمین ۴ بار، رئوف ۱۱ بار، لطیف ۷بار، حفیّ ۲بار( که فقط یکبار در توصیف پروردگار است) و ودود.

نقطه اشتراک معانی همه اینها این است که خداوند، دارای رحمتی فراگیر و گسترده است. هیچ رحمت و لطف و محبّتی نمی تواند برابری با آن داشته باشد و بلکه هر رحمتی که مشاهده می گردد ناشی از رحمت عام و گسترده و فراگیر اوست.

جالب اینکه مرتّب در نماز های واجب و مستحب او را با وصف رحمن و رحیم ستایش می کنیم چه در، بسم الله الرحمن الرحیم و چه در، الرحمن الرحیم آن هم شبانه روزی چند ده بار و موقع قرائت قرآن افزون بر تلاوت بسم الله در آغاز هر سوره، هر وقت که می خواهیم قرآن بخوانیم یا کاری انجام دهیم یا سخن بگوئیم با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم از او به رحمانیت و رحیمیت یاد می کنیم.

معنا و مفهوم رحمان و رحیم: رحمان اشاره به رحمت وسیع او دارد که دوست و دشمن، مؤمن و کافر، نیکوکار و گنهکار از آن بهره مند می گردند یعنی که از آسمان و زمین از انواع نعمت ها و مواهب الهی، همگان بهره مند هستند اما رحیم اشاره به رحمت خاصّ اوست که ویژه مؤمنان است و تنها در اختیار نیکان و پاکان قرار می گیرد. ( پیام قرآن۴/۳۱۵)

او نه تنها رحمان و رحیم است که ارحم الرّاحمین نیز هست یعنی از هر مهربانی، مهربان تر است. حتی از پدر و مادر نسبت به فرزند و از هر شخصی نسبت به دیگر یا دیگران مهربانی اش بیشتر است. چرا که اولاً همه رحمت ها و مهربانی ها ناشی از رحمت گسترده اویند و ثانیاً همه رحمت ها مجازی و رحمت او حقیقی است. ثالثاً محبت دیگران ناشی از نوعی احساس نیاز نسبت به یکدیگر است ولی او بی نیاز از همه چیز و همه کس می باشد و رابعاً همه محبت ها محدود است و محبت او بی پایان. پس او ارحم الراحمین است. همانگونه که گفته شد ، افزون بر رحمانیت و رحیمیت، صفاتی مثل ودود، رئوف، لطیف و حفیّ نیز دلالت بر رحمت گسترده خداوند متعال است. توجه به این اوصاف زیبا هم آموزنده است و جنبه تربیتی دارد هم امیدبخش است و شادی آفرین.

رحمت در سیمای احادیث: ۱- قال علی(ع): الله رحیم بعباده و من رحمته انه خلق مأه رحمه جعل منها رحمه واحده فی الخلق کلّهم فیها یتراحم الناس و ترحم الوالده ولدها- خداوند نسبت به بندگانش رحیم است و از رحمت او این است که یکصد رحمت آفریده یکی از آن را بین تمام بندگان تقسیم کرده و به واسطه آن ، مردم نسبت به یکدیگر مهربانند و مادر نسبت به فرزند خود مهر می ورزد و در روز قیامت این رحمت را به نود و نه قسمت دیگر اضافه می کند و با همه اینها امت پیامبر اسلام(ص) را مشمول رحمتش قرار می دهد.( مستدرک سفینه البحار شاهرودی۴/۱۳۵)

۲- الصادق(ع): اذا کان یوم القیامه نشرالله تعالی رحمته حتی یطمع ابلیس فی رحمته (بحار۷/۲۸۷)- هنگامی که روز قیامت می شود آنچنان رحمتش را می گستراند که حتی ابلیس در رحمت او طمع می کند.

۳- به امام سجّاد(ع) گفتند حسن بصری می گوید تعجب است چگونه افرادی با وجود همه مشکلات نجات می یابند؟ امام فرمود: اما من می گویم: لیس العجب ممّن نجی کیف نجی و انما العجب ممن هلک کیف هلک مع سعه رحمه الله- این عجب نیست که کسانی نجات یابند ، عجب این است که کسانی با وجود وسعت رحمت پروردگار چگونه هلاک می شوند.( سفینه۱/۵۱۷)

۴- پیامبر اکرم(ص) مشغول نماز بودند که شنیدند شخصی اینگونه دعا می کرد: اللّهم ارحمنی محمداً و لا ترحم معنا احداً- خدایا تنها مرا و محمد را مورد رحمت خود قرار ده و نه دیگران را. ایشان فرمودند: لقد تحجّرت واسعاً- چرا موضوع نامحدود و وسیعی را محدود ساختی و به آن جنبه اختصاصی دادی؟ [ یعنی که رحمت او وسیع و بی پایان است]. ( مجمع البیان ذیل آیه ۱۵۶ اعراف)

و نکته پایانی اینکه در ۱۵۶ اعراف آمده است: … و رحمتی وسعت کلّ شیء فسأکتبها للّذین یتّقون و یؤتون الزّکاه و الّذین هم بایاتنا یوقنون- با وجود گستردگی رحمتم ،اما آنرا ویژه کسانی قرار می دهم که دارای این ویژگی ها باشند: ۱- تقوا و خدا ترسی ۲- پرداخت زکات به نیازمندان ۳- ایمان واقعی به مقدّسات. البته اختصاص رحمت خاصه به اینگونه افراد حتما روی حساب و برنامه است . هرچند لطف و محبتش شامل حال دیگران هم می شود از جمله گنهکاران، خطاکاران، دور افتادگان از مسیر که قصد آشتی با او را دارند. آری در جای جای قرآنش آنها را دعوت کرده تا با بازگشت به سوی او از رحمت و آمرزش خاص او بهره مند گردند که ان شاء الله در بحث آمرزشگری خداوند از آن بیشتر سخن خواهیم گفت. و این ایام (رمضان) وقت دریافت لطف و محبت خاص اوست با قرآن و دعا و احیاء و توبه و انجام کارهای شایسته.

خطبه دوم

قال علی(ع) فی وصیّته للحسن و الحسین لما ضربه ابن ملجم لعنه الله: اوصیکما بتقوی الله و الا تبغیا الدنیا و ان بغتکما و لا تاسفاً علی شیء منها زوی عنکما و قولاً بالحق و اعملاً للاجر.

  • همه به سفارش به تقوا نیاز دارند حتی انسانهای معصوم مانند حسن و حسین(ع).
  • انسان باتقوا چون ارتباطش با خدا قوی است لذا دنیاخواه نیست و نباید باشد.
  • باید حق گفت و برای رسیدن به پاداش تلاش کرد یعنی به گونه ای عمل کرد که سزاوار پاداش باشد.

 

مناسبت ها

  1. در آستانه شب قدر و ضربت خوردن مولا علی(ع)

ماه رمضان که بهترین ماه سال است به خاطر این است که در بردارنده شب قدر است که (خیر من الف شهر- بهتر از هزار ماه) می باشد. شب قدر را که شب عظمت نامیده اند به خاطر اتفاقاتی که در آن افتاده و می افتد ارزش و اهمیت فوق العادّه یافته است مثل: ۱- نزول قرآن کریم: انا نزلناه فی لیله القدر. این شب خاص در ماه رمضان واقع است( شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن- بقره/۱۸۴)، (انا نزلناه فی لیله مبارکه- دخان/۳). مسلماً اگر شبی بهتر و با عظمت تر وجود داشت قرآن که خود مبارک است و احسن الحدیث، در آن شب نازل می شد. ۲- تقدیر امور: سرنوشت انسانها در این شب رقم می خورد و به محضر حجت خدا در هر عصری عرضه می شود. البته در حدیث داریم: و التقدیر فی لیله القدر تسعه عشر و الابرام فی لیله احدی و عشرین و الامضاء فی ثلاث و عشرین( وسائل۷/۲۹۵). ۳- سند امامت: وقتی قرار است فرشتگان برای گزارش مقدرات ، خدمت حجّت و ولیّ خدا برسند طبیعی است باید بعد از پیامبر اکرم نیز کسانی باشند که به ایشان گزارش دهند و آنها امامان معصومند. لذا فرموده اند شما با انّا انزلنا برای اثبات امامت و حیات حضرت مهدی استفاده کنید.( کافی۱/۳۵۳) ۴- بخشش گناهان: در این شب عنایت خداوند فراوان است و بخشش گناهان صورت می پذیرد. رسول گرامی فرمودند: هر کس از فیض شب قدر محروم گردد از تمام خیرات محروم شده است.( کنز العمال۸/۵۳۴)، ( فرهنگ جمعه/ش ۱۶۳)

  1. رهنمودهای مقام معظم رهبری: الف- در دیدار با اساتید دانشگاه و دانشگاهیان:
  • توجه به اینکه پیشرفت های مختلف در کشور ، مرهون زحمات و خدمات زنجیره علم و معرفت است از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه و بهداشت و درمان واموزش پزشکی.
  • ما می خواهیم ایرانی باشد مستقل، متکی به خودش، ایرانی متدین، ایرانی قدرتمند، ایرانی برخوردار از عدالت قضائی، ایرانی با یک حکومت مردمی، ایرانی با حکومت پاک ، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار، این جور ایرانی می خواهیم.
  • این مطالب الزاماتی دارد مثل پیشرفت علمی، انضباط اخلاقی، خویشتن داری در محیط دانشگاه، بصیرت سیاسی و احساس هویت و افتخار به هویت.
  • انقلابی بودن و انقلابی ماندن دانشگاه لازم است یعنی توجه به مسائل کشور و تلاش برای خدمت به مردم و سعادت دنیا و آخرت ایشان را تأمین نکردن و اینها با ضرب و زور و کارهایی که با دانشگاه تناسبی ندارد بدست نمی آید.

ب- در دیدار با شاعران و سرایندگان اشعار که همه ساله در نیمه رمضان صورت می پذیرد: شما باید مسائل روز را مورد توجه قرار دهید و در جبهه جنگ نرم حضور شایسته داشته باشید و مسائلی مثل: خیانت های آمریکا در برجام را بیان کنید.

ج- در دیدار با هیأت دولت و تأکید به این نکته که نوع مدیران ما پاک دست و سالم اند و از حقوق معمولی برخوردارند اما نباید بگذارید این حقوق های نجومی بدون بررسی بگذرد و مشمول مرور زمان بشود. پی گیری کنید و نتیجه اش را به مردم گزارش دهید.

  1. اوج ستم آل خلیفه در بحرین: نزدیک به ۵ سال است که مردم بحرین به شکل مسالمت آمیزی خواهان حقوق شهروندی خود هستند و در این مدت به توصیه ایران ، این روش را ادامه می دهند ، ولی حاکمان بحرین که خودشان بی ریشه اند و از سرزمین حجاز آمده اند و خود را مالک همه کشور و مردم می دانند گوششان بدهکار نبوده و بر قتل و غارت، زندانی کردن و سلب تابعیت از افراد مخالف مشغول بوده و هستند و در راستای اجرای فرامین آل سعود به تخریب مساجد و اماکن مذهبی شیعیان پرداخته و علمای دینی را به زندان های طولانی مدت محکوم نموده و جریان های سیاسی را مثل جریان الوفاق غیر قانونی اعلان کرده و علی سلمان را به ۴ سال زندان محکوم کرده بودند اخیراً آنرا به ۹ سال رسانده و بزرگترین اشتباه تاریخی خود را مرتکب شده اند و آن اعلان سلب تابعیت آیه الله شیخ عیسی قاسم بوده است که موجی از خشم و اعتراض را در داخل و خارج به همراه داشته است. معترضان می گویند چگونه افرادی بی ریشه به خود اجازه می دهند انسان با تقوا و با بصیرت و نجیب و مظلومی مثل شیخ عیسی را که اهل بحرین است می توان سلب تابعیت کرد و از طرفی هر سنّی که از هرجا بیاید را تابعیت بحرینی داد. در این راستا هشدارهایی از سوی مقامات نظامی مثل سردار قاسم سلیمانی و مقامات سیاسی مثل وزارت خارجه به حکام بحرین داده شده که این تصمیم نابخردانه ممکن است صبر مردم را لبریز کند و آنان وارد فاز نظامی بشوند و برای همیشه فاتحه آل خلیفه را بخوانند. ما ضمن محکوم کردن این جنایات هولناک ، از مقامات بین المللی می خواهیم آنها هم با جدیت محکوم کنند تا شاهد جنگی دیگر در منطقه نباشیم.
  2. فاجعه هفتم تیر و روز قوه قضائیه: در روز ششم تیرماه سال ۶۰ از سوی گروه فرقان سوء قصدی به جان امام جمعه وقت تهران( مقام معظم رهبری) صورت گرفت که به لطف خدا کارساز نبود و خداوند ایشان را برای رهبری امت پس از امام حفظ کرد ما به درگاه خداند شکر گزاریم. در روز هفتم تیر همان سال، منافقان کوردل با منفجر کردن بمبی قوی، ساختمان حزب جمهوری اسلامی را تخریب کرده و آیه الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام را به شهادت رساندند که در میان آنان تعدادی از شخصیت های برجسته از سه قوه حضور داشتند و عده زیادی را هم مجروح کردند به این خیال که همه قوای سه گانه را متخل کنند و نظام سقوط کند ، اما با تدبیر امام سریعاً تصمیم به جا گرفته شد و ترمیم های لازم صورت گرفت و انقلاب از خطری بزرگ نجات یافت. ما یاد و نام همه شهیدان ۷تیر به ویژه آیه الله بهشتی و حجه الاسلام سید نورالله طباطبائی نژاد را گرامی داشته و به روان پاک آنان و امامشان درود می فرستیم و انتظار داریم در شب ۷ تیر امسال هم مثل سالهای گذشته با حضورتان آنرا گرامی بدارید. هم چنین به مسئولان و کارکنان دستگاه قضائی شهرستان ، روز قوه قضائیه را تبریک گفته و از تلاش هایشان تشکر می کنیم و توصیه می کنیم با دقت تمام و سرعت لازم و صحت شایسته به رسیدگی دعاوی بپردازند و تا آنجه که می توانند احکام محکم خود را صادر کنند و امنیت فکری، دینی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. و از مقامات استان می خواهیم تا با یاری دادن دادگستری شهرستان با دادن دادرس و برطرف ساختن کمبودهای احتمالی به این جمع خدوم توجه بیشتری داشته باشند.

تذکرات پایانی

  • تشکر از سربازان گمنام امام زمان(عج) که توانستند چندین گروه تروریستی را که قصد بمب گزاری در دهها نقطه کشور را داشتند شناسایی و دستگیر بکنند.
  • ششم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است ما انتظار داریم با برخوردی جدی تر با عوامل توزیع، جوانان را به خصوص و خانواده ها را و جامعه را از خطرات مواد افیونی نجات دهند.
  • آزاد سازی فلوجه رابه مبارزان عراقی تبریک می گوئیم چرا که خطری بزرگ را از بغداد، کربلا و سامرا دور کردند و به دنیا ثابت کردند که می توانند بدون دخالت خارجی ها مخصوصاً آمریکایی ها که همراه با عربستان، راضی به این کار نبودند این کار عظیم را به سرانجام برسانند.
  • باید تمام همت وتلاشمان را در راهپیمایی روز قدس به کار بگیریم تا به جهان و جهانیان نشان دهیم که هنوز هم مسئله قدس مسئله اول جهان اسلام است و حرکات دیوانه وار تکفیری ها، سلفی ها، داعشی ها نمی تواند مانع از رهایی قدس از جنگال صهیونست ها باشند.
  • از حضور همگان در این جمعه و در جمعه های دیگر به خصوص در ماه رمضان و در تمام مراسم معنوی و سیاسی، پیشاپیش تشکر و قدردانی می نمائیم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*