خطبه ۹ بهمن ۹۴

IMG_5299

 

خطبه اول

تقوا در قرآن

«انّ الّذین کفرو بایاتناسوف نصلیهم ناراکلّمانضجت جلودهم بدّلناهمجلودا غیرها لیذوقوا العذاب انّ الله کان عزیزا حکیما»(سوره النسا ۵۶)

آنان که به آیات ما کافر شدند بزودی در آتش دوزخشان در افکنیم که هر چه پوست تن آنها بسوزد آنان را پوست دیگری جایکزین کنیم تا (سختی) عذاب را بچشند،که همانا خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است.

۱-  باید به آیات عذاب قرآن توجهی ویژه داشت تا از آن درس لازم را گرفت.

۲-  از آنجا که قرار است دوزخیان برای همیشه در آنجا بمانند لذا پس از سوختن ، بار دیگر پوست تازه خواهد رویید تا عذاب را بیشتر احساس کرده و بچشند.

۳-  خداوند که موصوف است به عزّت و حکمت ،

با اقتدار کامل کارش را که از عزّت و حکمت برخوردار است به انجام خواهد رسانید.

برای رهایی از عذاب شکننده الهی باید به اطاعت و تقوای الهی روی آورد.

خانواده

[آسیب ها] توجه عملی به وسوسه های شیطانی

با توجه به اینکه وسواس، نوعی بیماری است و باید علت یابی و درمان شود از اینرو شایسته است تا ، با کسی که دچار این بیماری است با کمال ملاطفت و مهربانی برخورد گردد و از دست انداختن و مسخره کردن و به کار او خندیدن و برای دیگران نقل کردن باید شدیداً پرهیز شود ، چرا که چنین عکس العمل هایی نه تنها به حلّ موضوع کمک نمی کند بلکه آنرا داغ تر و پیچیده تر خواهد کرد. بنابراین راه چاره و راهکار این است که با او از در دلسوزی وارد و به او یادآور شد که قرآن کریم می فرماید: اساساً کار شیطان وسوسه گری دائمی است( الّذی یوسوس فی صدور النّاس) و او سعی می کند با وسوسه بفریبد ولی به گفته خودش، تنها بندگان مخلص خدا هستند که در دام او قرار نمی گیرند.( الا عبادک منهم المخلصین) و از سوی دیگر قرآن برای رهایی از دام وسوسه شیطان، راهکار داده و دستورالعملی به پیروانش داده است مثل استعاذه.( و اما ینزغنّک من الشّیطان نزغ فاستعذ بالله انّه سمیع علیم(اعراف/۱۹)- هرگاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد به خدا پناه بر که او شنونده و دانا است و در ادامه می گوید: پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان بشوند به یاد خدا و پاداش و کیفر او می افتند و ناگهان بیدار می گردند.

آری یکی از راههای اصلی و مهم برای رهایی از وسوسه های شیطانی، پناه بردن به خداست. باید مواظب بود که این استعاذه، حقیقی و الهی باشد تا بتواند مؤثر باشد.( شهید دستغیب در کتاب استعاذه گفته ، شخصی کتابی با این نام نوشت و یکی که آنرا خوانده بود و ابلیس را در خواب دید و گفت هر کسی این کتاب را بخواند دیگر به حرف تو گوش نمی دهد؟ او خندید و گفت: خودم وادارش کردم تا این کتاب را بنویسد!!!)

راههای درمان بیماری وسواس:

الف- علمی: شخص مبتلا باید آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به خود بیماری، عوامل پیدایش و رشد و گسترش آن، زیانهای فراوان فردی و اجتماعی و مالی و عرضی این بیماری، افزایش داده تا بتواند به راحتی تسلیم درمان این بیماری بشود. حضرت علی(ع) فرمود: ما من حرکه الا وانت محتاج فیها الی معرفه- هیچ حرکتی از تو سر نزند مگر آنکه در آن محتاج به شناخت می باشی.

ب- عملی: ۱- تصمیم قطعی: شخص مبتلا باید برای همیشه مصمم و قاطع، مرد و مردانه وارد میدان عمل شود و بخواهد که از این بیماری رهایی یابد اگر تصمیم او با اگرها و مگرها، تردید و احتمال ها همراه باشد راه به جایی نمی برد. از قدیم گفته اند:خواستن، توانستن است.

۲- تداوم بخشی: اگر درمان را آغاز کرد و در اوایل یا میانه راه، رها کرد ، بداند موفقیتی در کار نخواهد بود(قلیل یدوم خیر من کثیر لا یدوم- اندکی که دوام داشته باشد بهتر است از بسیاری که دوام ندارد).

۳-  بی توجهی و بی اعتنایی: شاید بتوان گفت تنها راه رهایی از وسوسه های ابلیس، بی اعتنایی به وسوسه ها است. شخصی از کثیر الشّک در نماز از امام صادق(ع) پرسش کرد که فرمود: او به شک خود اعتنا نکند و به نمازش ادامه دهد. پس فرمود: لا تعوّد وا الخبیث من انفسکم بنقض الصلوه فتطمعوه فان الشیطان خبیث یعتاد لما عوّد- شیطان را بر خود مسلط نکنید با شکستن نماز که او به طمع افتد و او معتاد به بازگشت می باشد.اگر از او اطاعت نشود دست از شما برخواهد داشت.(میزان الحکمه ج۱۰ ص۴۵۱)

۴-  اشتغال به ذکر الهی: از متون دینی استفاده می شود که گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، ذکر شریف لااله الا الله، تکرار لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، بسم الله الرحمن الرحیم گفتن در آغاز هر کاری و در یک کلمه ذکر خدا را خالصانه بر لب داشتن و یاد او را پیوسته در ضمیر و قلب داشتن می تواند آدمی را از وسوسه های شیطانی دور نگه دارد.

۵-  الگو گیری از الگوهای معنوی: توجه به زندگی و سیره و روش بزرگان دین و اهل دل و معرفت و آگاهی و سعی در هماهنگ سازی برنامه های خود با آنان بسیار می تواند مؤثر و نقش آفرین باشد.

نکته پایانی: اگر انسان مبتلا به بیماری وسواسی به برخی از عملکردها و پیامدهای منفی عمل خود به دور از جار و جنجالها توجه کند به زودی و به خوبی درخواهد یافت که چقدر خسارت دیده است چرا که نه یک روز آرامش و آسایش داشته است نه طعم یک کار عبادی را چشیده است نه کارش مورد قبول عاقلان بوده است و نه خودش در نگاه دیگران عظمت و ارج و قربی داشته است و نه توانسته برای کارهایش دلیل عقلی و منطقی و شرعی بیاورد و افزون بر اینها تنها و منزوی هم شده است. راستی آیا پی گیری این کار ارزش این همه محرومیت را دارد؟

خطبه دوم

حدیث

عن محمد بن مارد قال قلت لابی عبدالله(ع) حدیث روی لنا انک قلت اذ اعرفت فاعمل ما شئت فقال قد قلت ذلک. قال: قلت و ان زنوا او سرقوا او شربوا الخمر فقال لی انا لله و انا الیه راجعون و الله ما انصفونا ان نکون اخذنا بالعمل و وضع عنهم- انما قلت اذا عرفت فاعمل ما شئت من قلیل الخیر و کثیره فانه یقبل منک. ( این حدیث تصحیح برخی از باورها را برعهده دارد)

مناسبت ها

  1. در آستانه سی و هشتمین فجر انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران با ورود حضرت امام در دوازدهم بهمن ۵۷ وارد مرحله تازه ای شد. پس از حدود ۱۵ سال تبعید اکنون رهبر انقلابیون به میهن باز می گردد با این که بقایای رژیم هنوز در کشور حضور دارند و ارتش و نیروهای مسلح در اختیار آنها است و احتمال هر خطری می رود اما امام تصمیم گرفته به ایران باز گردد. در فرودگاه پاریس اعلان می کند ممکن است هواپیما را بزنند و خطر به وجود آید بنابراین دیگران خود را به خطر نیندازند و از طرف دیگر من فقط پول بلیط خودم و احمد را می پردازم. خبرنگاران و همراهان، خطرپذیر می شوند و پرواز انقلاب در ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح در فرودگاه به زمین می نشیند و امام در میان دریایی از مردم عاشق و وفادار پس از این که ساعت ها در مسیر رفتن به بهشت زهرا است سرانجام سخنرانی خود را آغاز می کند و باقیمانده دودمان پهلوی را بر باد می دهد و عملاً رهبری را در کشور در دست می گیرد و در چهاردهم بهمن آقای مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر معرفی می کند و انقلاب را وارد مرحله ای جدید می کند. نیروهای شاه و بختیار تلاش مذبوحانه ای می کنند اما راه به جایی نمی برند و در مقابل، این انقلاب است که خروشان به مسیر خود تا پیروزی ادامه می دهد.

  1. عوامل شکل گیری و ماندگاری انقلاب

صاحب نظران می گویند رهبری، مردم و مکتب، سه عامل اصلی پیدایش انقلاب بوده و همین ها هم جزء عوامل نگهدارنده انقلاب می باشند. شکی نیست که اگر رهبری پیامبر گونه و حضور میلیونی و خالص مردم و توجه به مکتب و ایمان نبود ما شاهد انقلابی با این وسعت و عمق و عظمت نبودم چرا که سرنگون کردن یک رژیم ۲۵۰۰ساله با پشتیبانی همه ابرقدرتها از جمله آمریکا آن هم با دست خالی یک ملت، کاری ساده وآسان نبود. آری این سه عامل، باعث پیدایش این انقلاب شدند و ان شاء الله عامل پایداری بوده و خواهد بود.

برخی از عوامل ماندگاری انقلاب

با وجود انقلابهای بزرگ در سطح دنیا مثل انقلاب سوسیالیستی در شوروی، انقلاب کبیر در فرانسه، انقلاب الجزایر و انقلابها و خیزش های دیگر که چند صباحی درخشیدند و غروب کردند میتوان به عظمت این حرکت بزرگ و انقلابی ملت ایران پی برد که با وجود انواع و اقسام توطئه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و کودتاهای رنگارنگ و نظامی، هم چنان انقلاب مانا و پایدار زنده و شاداب است. راستی راز این ماندگاری در چیست؟

در جواب باید گفت برخی از عوامل آن عبارتند از: ۱- دینی و معنوی بودن انقلاب ۲- مردمی بودن ۳- انجام تکلیف الهی ۴- رهبری علمای دینی ۵- هم جهتی و هم هدفی ملت ۶- اتکاء به ایمان ها ۷- خلوص ملت ۸- خونهای شهیدان و … این ها و جز این ها است که انقلاب را نگه داشته است.

  1. سفر ریاست محترم جمهور به کشورهای اروپایی

فرصت پیش آمده برای کشور پس از اجرایی شدن برجام فرصت مغتنمی است امیدواریم زمینه ای باشد برای کاهش مشکلات مردم و برطرف شدن تنگناهای کشور و اکنون که سفر رئیس محترم جمهوری به ایتالیا و فرانسه آغاز شده و پایان گرفته است آرزومندیم چنانکه رهبری فرمودند: کشور ما به سمت مصرفی شدن پیش نرود و سرمایه مردم در اختیار زورگویان دیروز و متملقان امروز غربی قرار نگیرد. باید همانگونه که در گفته های مسئولان آمده است تکنولوژی و صنعت به کشور وارد شود و تولید داخلی افزایش یابد و چرخهای زنگ زده کارخانه ها به حرکت درآید. مردم ما نگرانند از این که هر پنج دقیقه یک نفر از کار بیکار می شود و کارگران اخراج می گردند و بیش از ۶۰درصد از کارخانه های ما تعطیل اند و آن تعداد باقیمانده هم با تمام ظرفیت به کار اشتغال ندارند و رکود تقریباً در همه بخش های اقتصادی و تولیدی حاکم است. باید سرمایه آزاد شده ملت به این سمت و سو جهت داده شود نه اینکه در اختیار شرکت هایی قرار گیرد که گفته شده که با عنوان (هایبر مارکت) برای واردات اقلام آرایشی از فرانسه فعالیت خود را در کشور آغاز کنند. در هر صورت باید مسئولان تصمیم گیر، کلان نگر باشند و درصدد رفع مشکلات جوانان، اشتغال، ازدواج و بالا بردن تولید داخلی باشند. ان شاء الله موفق باشند.

  1. گزارشی تکان دهنده از فساد در فوتبال

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از تحقیق و تفحص در امر فوتبال گزارش خود را در صحن علنی مجلس منتشر کرد که باعث تأسف و تأثر می گردد. در این گزارش از رشوه گیری و رشوه دهی، تبانی، شرط بندی، عقد قراردادها با مبالغ نجومی، مصرف مواد افیونی و میگساری و اختلاط های نامشروع و … سخن به میان آمده است. گفته شده مسئولان فدراسیون حاضر به گزارش دقیق در زمینه مسافرت های خارجی و هزینه های آنها نیستند. از سال ۸۵ تا ۹۳ در حدود ۱۸۸ و ۲۱۸ تردد داشته اند به کشورهای خارجی. گاهی توسط واسطه ها نرخ بازیکن ها و مربیان را تا حد بسیار زیادی بالا می برند و زمانی با گرفتن ارتباط با مجله ای برای تبلیغ از یک بازیکن، مبلغ قرار داد با او را بالا می برند. جالب اینکه چون اکثر باشگاهها دولتی اند هزینه ها و ولخرجی ها از جیب دولت که جیب ملت است هزینه می شود. با این همه فساد مالی و بعضاً فسادهای اخلاقی که در بعضی از اوقات گزارش می گردد نتیجه بسیار ضعیفی عاید تیم های ورزشی در عرصه فوتبال می گردد. امیدواریم مجلس محترم در همه دوره ها وظیفه قانونگزاری و نظارتی خود را بیشتر مورد توجه قرار دهد تا بقیه دستگاهها حواس خود را جمع کنند.

  1. تذکرات پایانی

الف- در اجلاس اخیر نماز که در قزوین برگزار گردید مثل همه سال، مقام معظم رهبری پیام دادند و در آن ضمن تجلیل از خدمات حاج آقا محسن قرائتی از همگان به ویژه مسئولان خواستند تا در امر ترویج نماز تلاش کنند به گونه ای که حتی یک جوان و نوجوان هم بدون توجه به نماز باقی نماند.

مانور دریایی ارتش در ۳ میلیون کیلومتر مربع زیر عنوان ولایت ۹۴ در حال برگزاری است .

تذکر: صرفه جویی در مصرف گاز در ایام سرد زمستان

ب- انتخابات، افتخارات، ابتلائات

سیر طبیعی انتخابات در جریان است و الان شورای محترم نگهبان مشغول برسی شکایات کاندیداها است که ان شاء الله تا ۱۶ بهمن لیست نهایی تأیید شدگان را منتشر می کند. هر چه باشد باید تمکین کرد و ان شاء الله برای برگزاری انتخاباتی پرشور در ۷ اسفند آماده شد. در این میان همانگونه که قبلاً گفته شد ما نباید دین و ایمان خود را فدای دنیای دیگران کنیم. یکی از گناهانی که ممکن است خیلی پررنگ در زندگی ما در دوره انتخابات ظاهر شود گناه تهمت و اتهام زنی است. تهمت یعنی دروغ +غیبت. هر دو از گناه کبیره اند و این گناه بزرگ را شکل می دهند. شخصی که مورد اتهام قرار گرفته بود موقع مرگ وقتی آمدند برای حلالیت طلبی، با گریه گفت مرا خانه نشین کردی و در بستر بیماری و مرگ انداختی حالا می خواهی که ازتو درگذرم!!!

 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*