خطبه ۱۵ خرداد ماه ۹۴

DSC02916

خطبه اول

قرآن

« و من اظلم ممّن ذکّر بایات ربّه ثمّ اعرض عنها انّا من المجرمین منتقمون». (سجده/۲۲)

وکیست بی دادگر تر از آنکس که به آیات پروردکارش پند داده شود و آنگاه از آن روی بگرداند؟قطا ما از مجرمان انتقام کشنده ایم.

  • یکی از برنامه های خداوند یادآوری کردن بندگانش بوسیله آیات خود است.
  • اگر آیات الهی چه آنها که در قالب نعمت عرضه می شوند و چه آنها که جنبه امتحان دارند و در قالب سختی ها عرضه می شوند مورد توجه بنده قرار نگیرد روش خدا عوض می شود.
  • بی توجهی و اعراض از آیات الهی انتقام(مجازات) خداوند را بدنبال خواهد داشت این مجازات ممکن است به صورت بلایای طبیعی، امراض و حاصل شود و ممکن است هم، این چنین ستمکارانی ، با آتش قهر الهی در دوزخ بسوزند ، پس باید یاد خدا بود و از او اعراض نکرد که روش متقین اینگونه است.

خانواده سالم

(عوامل تحکیم خانواده] ۲۳- احترام به حقوق خانوادگی

خدای متعال برای تداوم و بقاء نسل بشر، یک طراحی دقیق و شگفت انگیزی کرده است. اولا برخی را مذکر و برخی دیگر را مؤنث آفریده و ثانیاً بین این دو جنس (نر و ماده) نوعی جذبه و کشش قرار داده و ثالثاً قانون ازدواج را تشریع کرده تا در پرتو آن، نسل بشر تداوم یابد و زندگی انسانی روی زمین از رونق نیفتد. وقتی بر این پایه و اساس خانواده یا واحد کوچک اجتماعی شکل گرفت باید به گونه ای زن و مرد عمل کنند که پایه های زندگی آنان هر روز محکمتر و مستحکم تر گردد. لازمه چنین امری دو چیز است: ۱- شناخت وظیفه خانوادگی  ۲- به رسمیت شناخت و احترام گزاری به حقوق خانوادگی.

 اگر این دو مسئله رعایت شد به یقین می توان گفت اختلافها به حد اقل خواهد رسید، زندگی شیرین و با نشاط و بادوام خواهد شد، و فرزندان تربیت شده در چنین خانواده ای طبعاً افرادی سر به راه، کم مسئله و کم مشکل خواهند بود و در نتیجه همه اعضای خانواده(پدر، مادر و فرزندان و دیگر بستگان) احساس خوشی و راحتی خواهند داشت.

نکته: با توجه به تفاوت طبیعی زن و مرد باید هر یک از آنها به نقش و وظیفه خود در خانواده راضی و آشنا باشند و هیچ یک از آنها حق ندارد به چیزی غیر از طبیعت و توان جسمی و روحی خود چشم بدوزد و انتظار داشته باشد و به تعبیر امام سجاد(ع): و کذلک کل واحد منکما ان یحمدالله علی صاحبه و یعلم ان ذلک نعمه منه علیه- و همچنین هر یک از شما زن و شوهر باید به نعمت وجود همسرش، حمد خدا بجای آورد و بداند که این نعمت خدا است که به او داده(رساله حقوق امام سجاد”ع”).

نقل شده موقع نزول دستورالعمل ارث یا فرمان به جهاد، گروهی از زنان با زبان اعتراض که چرا زن ها از رفتن به جهاد معذورند و یا چرا ارث آنها نصف ارث آقایان است آرزو کردند که ای کاش مرد می بودند و از این مواهب بهره می بردند در پاسخ به چنین درخواست و عکس العملی آیه ۳۲ سوره نساء نازل شد: و لا تتمنّواما فضّل الله به بعضکم علی بعض للرّجال نصیب مما اکتسبوا و للنّساء نصیب ممّا اکتسبن و اسئلوا الله من فضله ان الله کان بکل شیء علیماً. در این آیه به صراحت بیان شده که هر کسی به هر آنچه دارد راضی باشد و موقعیت دیگران را آرزو نکند چرا که این خواست و نظر خدا بوده است. مردان ،مالک دستاوردهای مادی خود هستند چنانکه زنان نیز اینگونه اند. اگر قرار است درخواست و تمنّیاتی داشته باشید آنرا از فضل خدا طلب کنید و بخواهید چرا که او به هر چیزی و به هر کاری علیم و داناست.

حال که چنین است یعنی هر مرد و زنی خاصیت و طبیعت مخصوص به خود را دارد و هر یک از آن دو، مالک یک سری از حقوق و دستاورد طبیعی و اکتسابی است. باید زن ها و شوهرها تلاش کنند تا همانگونه که گفته شد اولاً آن حقوق و داشته های یکدیگر را به رسمیت بشناسند و ثانیاً عامل به وظیفه خود باشند و هرگز مسیر زیاده خواهی، سلطه طلبی، تمرّد و نافرمانی، تحقیر و سبک انگاری را در پیش نگیرند. مطمئن باشید اگر این  روش و منش، جزء سبک زندگی مردان و زنان متأهل شد، پایه های اساسی خانوده محکم و مستحکم تر خواهد شد و هیچ باد و طوفانی نخواهد توانست پایه هایش را سست و لرزان کند.

بنابراین زن باید نسبت به مرد حالت تمکین داشته باشد و بدون اجازه اوبه کارهایی که احیاناً موجب از بین رفتن حق شوهر می شود نپردازد و در خانه ،اسباب راحتی و استراحت او را فراهم کند و امانت دار خوبی در غیاب شوهرش باشد. چنانکه مرد نیز باید مدیریت خانه را به معنای واقعی بر عهده بگیرد و به تأمین مخارج لازم و ضروری خانواده بپردازد و با اهل خانه به خصوص همسرش برخوردی عاطفی، انسانی و اخلاقی دانسته باشد و حقوق مالی او را به رسمیت بشناسد و هرگز به خودش اجازه ندهد تا او را در تنگنا قرار دهد و در یک کلمه بر خود لازم بداند تا به حقوق او احترام بگزارد. شخصی به نام اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) درباره حق زن بر مرد می پرسد که ایشان فرمودند: یشبع بطنها و یکسوجثّتها و ان جهلت غفرلها- شکم او راسیر کند و اندامش را بپوشاند و از نادانی هایش صرف نظر کند.(مکارم الاخلاق ۲۱۶)

از امام محمد باقر(ع) روایت شده که زنی خدمت پیامبر رسید و از حق مرد بر زن سؤال کرد آن حضرت فرمود: ان تطیعه و لا تعصیه و لا تتصدق من بیتها بشء الا باذنه و لا تصوم تطوعاً الا باذنه و لا تخرج من بیتها الا باذنه- همسر باید از شوهرش اطاعت کند و مخالفت او نکند در خانه شوهر هیچ چیزی را بدن اجازه او انفاق نکند و بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد و جز با اجازه او از خانه اش خارج نشود.( همان/۲۱۴)

توجه به این نکته ها یعنی: به رسمیت شناختن حقوق یکدیگر و احترام گزاردن به آنها که موجب استحکام هرچه بیشتر خانواده ها می گردد.

خطبه دوم

حدیث

علی(ع): صفتان لا یقبل الله سبحانه الاعمال الا بهما التقی و الاخلاص.(میزان الحکمه)امام علی (ع) فرمودند دوصفت است که اگر نباشد خداوند اعنال انسان را قبول می کند۱- تقوا ۲-  اخلاص

اولاً باید تلاش کرد تا ساختمانی از جنس تقوا و اخلاص بنا کرد و ثانیاً مباد که آنرا با اعمال خلاف ،تخریب و منهدم ساخت.

مناسبت ها

  1. شخصیت امام در آیینه رهبری: مقام معظم رهبری در بیست و ششمین سالگرد ارتحال ایشان در مرقد آن بزرگوار به تلاش برخی برای تخریب شخصیت امام اشاره کردند و ایشان را مجموعه و منظومه ای از فضایل دانستند و فرمودند:

۱-  امام، عارف، فقیه، فیلسوف ومؤثر در جهان بود که دوکار مهم انجام داد یکی براندازی نظام غیر عاقلانه و ظالمانه شاهنشاهی و دوم ایجاد نظام اسلامی.

۲-  او در راه خدا جهادی بزرگ داشت و همراه با آن به جهاد با نفس هم می پرداخت.

۳-  اهل دعا و توسل و خشوع بود و بسیار می شد که فقره ای از صلوات شعبانیه را قرائت می کرد: الهی هب لی کمال الانقطاع الیک… .

۴-  کارهایش مبتنی بر توحید و منظومه فکری او به روز بود و با استبداد و سلطه و زورگویی به شدت مخالف بود.

یک زمانی دشمن او را که قاطع و انقلابی بود، خشن و خشک معرفی می کرد و امروز هم برخی درصدد تخریب شخصیت او هستند و گاهی او را چنان معرفی می کنند که گویا یک لیبرال بود و گاهی هم در گذشته نقطه نظرات خود را به نام ایشان بیان می کردند که نباید گذاشت چنین اتفاقی بیفتد.

اصول و مبانی حضرت امام:

۱-  اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکایی. اسلام آمریکایی همان اسلام سکولار و اسلام متحجران است که امام با هر دو به شدت مخالف بود مثل اسلام داعش و القاعده و اسلام بی تفاوت ها، هر دو آمریکایی اند.

۲-  اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده او و بی اعتمادی به قدرت های مادی. ایشان دو نامه از دو رئیس بخشی از دنیا را پاسخ داد یکی ریگان و دیگری آنکه پیشنهاد میلیاردها تومان می داد تا امام از اصول خود دست بردارد اما امام نپذیرفتند.

۳-  اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی. مثلاً با اعتقاد و دفاع از ارتش، سپاه و بسیج را بوجود آورد، جهاد سازندگی را شکل داد و به حضور مردم در پای صندوق های رأی اعتقاد داشت و اجازه نداد حتی یک روز انتخابات به تأخیر بیفتد و مردم را ولی نعمتان مسئولان می دانست.

۴-  طرفداری از محرومان و مستضعفان و مبارزه با اشرافی گری. به شدت به عدالت اجتماعی فکر می کرد و توصیه می فرمود، از خوی کاخ نشینی متنفر بود و تأکید به رسیدگی به محرومان داشت.

۵-  مخالفت با قلدران بین المللی و حضور در جبهه مظلومان و ستمدیدگان. او واژه شیطان بزرگ را برای آمریکا به کار برد و در مقابل حیله های او ایستاد چنانکه در مقابل ابرقدرت آن روز شرق(شوروی) ایستاد و از افغانستان دفاع کرد همانگونه از فلسطینی دفاع می کرد. ما هم با همان نسبت که با داعش و اسرائیل مخالفیم با ستمدیدگان فلسطین و مظلومان یمن و بحرین اعلان همراهی و همدلی می کنیم و مسئله فلسطین را هم چنان مسئله مهم جهان اسلام می دانیم که نباید فراموش بشود.

۶-  استقلال و رد سلطه پذیری. استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملت.

۷-  وحدت ملی و اتحاد آحاد مردم. ایشان هرگونه تفرقه افکنی را میان شیعه و سنی و اقوام مختلف را کار دشمن می دانست و محکوم می کرد و بر وحدت و همدلی میان همه مردم تأکید می فرمود. ما هم به همان میزان از وحدت حمایت می کنیم و هرگونه تفرقه افکنی را محکوم می کنیم. آمریکا از بعضی از سنی ها و از بعضی از شیعه ها حمایت می کند و ما با هر دوی اینها که بنای تفرقه انگیزی دارند بیزاریم.

بالاخره باید جاذبه و دافعه ما بر اساس این اصول و امثال این ها باشد که از مشی و روش امام فهمیده می شود.

  1. قیام خونین پانزده خرداد: در پی مخالفت ها و سخنرانی های افشاگرانه امام امت علیه رژیم وابسته پهلوی در سال ۱۳۴۲، شبانه امام را از منزلش ربودند و به تهران بردند فردای آنروز مردم قم و تهران و شهرهای بزرگ ایران به پاخاستند و با فریاد یا مرگ یا خمینی به دستگیری ایشان اعتراض کردند و رژیم هم به کشت و کشتار وحشیانه ای دست زد که بعضی می گویند حدود پانزده هزار نفر در ۱۵ خرداد سال ۴۲ کشته شدند این حادثه به تعبیر امام ملت را داغدار کرد و فرمود: خدا می داند اوضاع پانزده خرداد مرا کوبید. ملت اسلام این مصیبت را فراموش نمی کند ما دوازدهم محرم(مصادف با ۱۵ خرداد) را عزای ملی اعلام می کنیم. امام در سخنرانی خود می فرمود: پیغام داده اند که راجع به ۳چیز صحبت نکنید: ۱-آمریکاو اسرائیل   ۲- نگوئید اسلام در خطر است۳-شاه

 آنگاه مفصل راجع به این ها صحبت فرمودند و گفتند: اگر خمینی را به دار بزنند تفاهم نخواهد کرد.معظم له در خطاب به علمای قم، نجف، مشهد و … اعلان کرد: ای علمای اسلام بداد اسلام برسید و این مصیبت ها را زیر سر آمریکا دانست.

در هر حال ما این رویداد مهم را گرامی می داریم و به روان پاک شهدایش درود می فرستیم.

  1. چند مناسبت در یک نگاه: الف- پانزدهم خرداد روز جهانی محیط زیست اعلان شده است. اگر هر کسی به سهم خود تلاش کند تا در حفظ محیط زیست سهیم باشد و درواقع کمک کرده است به زندگی سالم و بانشاط خودش. اگر محیط زندگی ما تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد قطعاً در سلامت همه ما مهم است. به عنوان مثال وقتی می گویند پشه سالک برای جامعه مشکل آفرین است یکی از راههای مبارزه با آن این است که همکاری کنیم در جمع آوری زباله ها، سالم نگه داشتن محیط زندگی از آلودگی ها.

به هر صورت همه تلاش کنیم تا همگان از زندگی خوبی برخوردار باشیم.

ب- عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا به فرمان امام در ۲۰ خرداد ۶۰ صورت گرفت که زمینه ای شد برای استیضاح او در مجلس و برکناری از ریاست جمهوری.

ج- ۲۰ شعبان آغاز دهه بهداشت و نکوداشت مساجد است که ان شاء الله این سنت حسنه با حضور بندگان مخلص خدا پایدار بماند و مساجد مهیای پذیرایی از میهمانان الیه در ماه رمضان بشوند.

د- ۲۰ خرداد ۴۹ سالروزشهادت آیه الله سعیدی را گرامی می داریم.

سخن پایانی

  • تشکر و قدردانی از حضور در مراسم سالگرد ارتحال، نکوداشت نیمه شعبان و حضور در نماز جمعه در هفته های گذشته و این هفته.
  • و تشکر ویژه از شورا و شهردار و معتمدین محل جهت اجرایی کردن پیشنهاد یکی کردن برات و عید نیمه شعبان و تشکر ویژه از عموم مردم که این را عملیاتی کردند. انصافاً این همراهی ستودنی و ارزشمند بود و این نشان از درک بالای مردم ما دارد. ان شاء الله همه گذشتگان به ویژه در گذشتگان متعلق به همه کسانی که برات و عید خود را یکجا برگزار کردند غریق رحمت و آمرزش پروردگار گردند.
  • البته ما قبلا هم اشاره کرده بودیم الان هم پیشنهاد می دهیم اگر مراسم ختم اموات که صبح ها برگزار می گردد به ۲ ساعت بعدازظهر تبدیل شود خیلی بهتر خواهد بود همه از جمله اداریها می توانند شرکت کنند و مشکلی هم پیش نمی آید و یکی هم حذف پلاکاردهاست که امیدواریم مخارج آن هزینه کارهای خیر بشود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*