خطبه اول
قرآن
« لتبلون فی اموالکم و انفسکم و لتسمعن من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم و من الذین اشرکوا اذیً کثیراً و ان تصبروا و تتقوا فان ذلک من عزم الامور»(ال عمران۱۸۶)قطعا در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد و از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و (نیز) از کسانی که به شرک گرائیده اند (سخنان دل) آزار بسیاری خواهید شنید، و اگر صبر کنید و پرهیزگاری نمایید این (ایستادگی) حاکی از عزم استوار (شما) در کارهاست.
۱- جدی بودن امتحان الهی در مال و جان
۲- مورد آزمون قرار گرفتن از ناحیه اذیت و آزار اهل کتاب و مشرکان ۳- صبر و تقوا دوای درد بودن و از استواری عزم حکایت کردن.آینها و جز اینها برداشت هائی است که از آیه می توان داشت.
خانواده سالم
[عوامل تحکیم خانواده]۱۶- کنترل نگاه
بی تردید یکی از نعمتهای بی نظیر خداوند، نعمت چشم و بینایی است. استفاده به جا و درست از این هدیه الهی شکر همان نعمت می باشد. ولی اگر از آن به درستی استفاده نشود و یا در جهت خلاف و خیانت استفاده گردد نه تنها ناسپاسی صورت گرفته که انسان را سزاوار نکوهش و ملامت می سازد. آری اگر چنانچه دل و دیده در اختیار انسان باشد و آدمی آن دو را در مسیر الهی به کار بگیرد قطعاً برای دنیا و آخرت او مفیدتر و سازنده تر خواهد بود و در بحث مورد نظر اگر انسان مسلمان به کنترل نگاه خود بپردازد هم زندگی فردی او هم زندگی اجتماعی او هم زندگی خانوادگی او دارای امنیت و مصونیت و برخوردار از آرامش خواهد بود. بر این اساس است که قرآن کریم در سوره نور آیه۳۰ می فرماید: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون- به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و فروج خود را حفظ کنند این برای آنها پاکیزه تر است خداوند به آنچه انجام می دهند آگاه است.
در این آیه از مردان با ایمان خواسته است که غض بصر و نه غمض بصر داشته باشند یعنی نگاه خود را به نامحرم کوتاه بگیرند و به چهره او خیره نشوند نه اینکه چشمان خود را ببندند که از ادامه رفتن باز مانند و دچار مشکلات فراوانی بشوند.
مفسران گفته اند: جوانی از انصار با نگاه به یک خانمی از او بهره برداری شهوانی می کرد هم چنان به او می نگریست تا وارد کوچه تنگی شد بدون توجه به جلو، سر او با یک چیزی مثل شیشه یا سنگی که در دیوار بود برخورد کرد و شکافت و خون جاری شد. قسم خورد که خدمت پیغمبر می رسم و از او می خواهم تا از زنان بخواهد از گوش تا سینه خود را هم بپوشانند. چون خدمت حضرت رسید و خواسته اش را گفت جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد: قل للمؤمنین……(تفسیر نمونه). در این آیه کنترل نگاه و حفظ دامن از نگاه بیگانگان با هم مطرح شده و در بیان علت آن گفته شده( ذلک ازکی لهم) این برای آنان بهتر و پاکیزه تر است.یعنی که اگر چشم کنترل نشود و شهوت جنسی به جوش آید و چشم در مزبله هوسرانی فرو افتد دل نیز تحت تأثیر القائات شیطانی و وسوسه های نفسانی قرار می گیرد و در نتیجه انسان دل و دیده از دست داده انسانیتش را و ایمانش را از دست خواهد داد و شاید باباطاهر که گفته است:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
ناظر به همین موضوع باشد.
چندی پیش نوشته بودند شخصی به عنوان میهمان به خانه دوستش می رود پس از پذیرایی، میزبان از خانه خارج می شود و میهمان وسوسه شده و کار خلافی را مرتکب می شود و در پایان ، زن صاحبخانه را می کشد و فرار می کند.پس از دستگیری در بازجویی خود می گوید من خانم دوستم را در یک حالت خاص همراه با آرایش و زینت دیدم و چون به او نگاه کردم تحریک شدم و این اتفاق شکل گرفت.!!!
چه زیبا فرموده امام علی(ع): من غض طرفه اراح قلبه- کسی که چشم خود را پایین اندازد دلش آسوده می گردد( میزان الحکمه ۱۲/۲۳۴). پیامبر اکرم(ص) فرمودند: لکل عضو من ابن آدم حظاً من الزنا العین زناهاالنظر- هر عضوی زنای مخصوص به خود را دارد و زنای چشم، نگاه به نامحرم است.(همان)
امام صادق(ع) می فرماید: نگاه تکراری به نامحرم بذر شهوت در دل می کارد و صاحبش را به فتنه می اندازد.
نکته: این کنترل نگاه که عامل بسیار مهمی در حفظ و صیانت و تحکیم خانواده است اختصاص به آقایان ندارد بلکه شامل حال زنان نیز می شود. عین این دستور را در سوره نور آیه ۳۲ برای خانم ها ملاحظه می کنیم: قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن…
این دستورهای حکیمانه برای تأمین زندگی دنیایی و آخرتی مؤمنان بسیار تأثیرگذار است.
خطبه دوم
حدیث
عن النبی(ص): انه قال: اتقوا الله فی الریا فانه شرک بالله لان المرائی یدعی یوم القیامه باربعه اسماء یا کافر، یا فاجر، یا غادر، یا خاسر حبط عملک و بطل اجرک لاخلاق لک یوم القیامه فالتمس اجرک من کنت تعمل له( مواعظ العددیه ۱۳۱)پیامبر اکرم فرمود از خدا بترسید در مورد عمل ریائی . چرا که آن شرک به خداست . شخص ریا کار در قیامت به چهار نام خوانده می شود کافر ، فاجر، مکارو زیانکار . به او می گویند عملت نابود شد و پاداشت باطل گردید بهره ای برای تو در قیامت نیست .پادش خودت را از کس که برای او کار کرده ای دریافت نما .
خلوص نقطه مقابل ریاست. ریا شرک است( عالمی می گفت مشرک شوید!!! یعنی خدا را هم شریک عمل خودتان قرار دهید) بیچاره کسی است که برای غیر خدا کار کند.انسان پرهیز کار جز برای خدا کارنمی کند .
مناسبت ها
۱٫ وفات حضرت معصومه(س): مشهور آن است که فاطمه، فرزند موسی بن جعفر(ع) برای دیدار برادرش امام هشتم(ع) به ایران آمده که در ساوه بیمار می گردد و بنا به درخواست خودشان ایشان را به قم می آورند و پس از ۱۷ روز با دلی شکسته و غصه دار از داغ پدر و فراق برادر رحلت می کنند. این اتفاق در ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ه.ق صورت گرفت. ایشان در باغ متعلق به موسی بن خزرج از دوستان اهلبیت(ع) مدفون شد و قبر شریفش قرنها است که مزار شیعیان و دوستان اهلبیت است. به برکت وجود آن حضرت ،حوزه علمیه تأسیس شد که منشأ و منبع برکاتی عظیم بوده و هست و خواهد بود. عالمان و مجتهدان و مراجع و نویسندگان و محققانی از این حوزه برخاسته اند و به تبلیغ تشیع اشتغال داشته و دارند. امام صادق(ع) فرموده اند: قم کوفه صغیر است و سه در از هشت در بهشت از قم باز می شوند در آن شهر زنی از اولاد من رحلت می کند به نام فاطمه دختر موسی بن جعفر که به شفاعت او تمامی شیعیانم داخل بهشت می شوند(تقویم شیعه ۱۰۸)
۲٫ دهه مبارک فجرانقلاب اسلامی: ایران اسلامی خود را برای گرامیداشت سی و ششمین فجر انقلاب آماده می کند. دوازدهم بهمن سالروز ورود حضرت امام (ره) به میهن اسلامی است که به یک معجزه بیشتر شبیه بود تا به یک حادثه معمولی و تاریخی؛ ایشان در زمانی وارد ایران شد که هنوز بقایای رژیم شاه سرکارند و ارتش و نیروهای انتظامی در اختیار رژیم اند و هر آن احتمال دارد اتفاقاتی غیر قابل پیش بینی بیفتد. از اینرو امام قبل از حرکت از پاریس به خبرنگاران هشدار می دهد که ممکن است این سفر خطرناک باشد لذا نمی توانند حساب شده عمل کنند. امام حاضر نشده به جز پول بلیط خود و احمد آقا را حساب کند.او با اطمینان کامل و هیچ ترس و واهمه ای وارد ایران شد و در جمع دوستداران و مشتاقان خود قرار گرفت و در بهشت زهرا به سخنرانی تاریخی پرداخت و جمله معروف: من دولت تعیین می کنم من با کمک این ملت تو دهن این دولت(دولت بختیار) می زنم را فرمود که پشت دشمن را شسکت و ایشان در روز پانزدهم بهمن دولت موقت را معرفی فرمود و بدین ترتیب انقلاب وارد مرحله ای جدید و حساس شد و کارها یکی پس از دیگری شکل گرفت و زمینه پیروزی نهایی را فراهم می ساخت.
مشخصه اصلی انقلاب: امام راحل در سخنان خود فرمودند: که انقلاب ما دو ویژگی مشخص داشت یکی اسلامی و دیگری مردمی بودن و از بیانات آن بزرگوار در مراحل مختلف استفاده می گردد که عللی موجب شد تا این انقلاب عظیم شکل بگیرد و به پیروزی برسد که برخی از آنها از این قرارند:
۱- اسلام ستیزی رژیم
۲- افساد جوانان و مقابله با انسان سازی
۳- از بین رفتن استقلال کشور توسط رژیم
۴- از بین بردن حس اعتماد به نفس
۵- کشف حجاب
۶- چپاولگری خارجی
۷- اختناق و سرکوب
۸- ایجاد حکومت عدل و …
۳٫ نگاهی به دو پیام مهم و اثرگذار:
در هفته ای که گذشت مقام معظم رهبری در یک حرکت بی سابقه و کاملاً نو و ابتکاری نامه ای را در خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در فضای مجازی نوشتند که بازتاب های فراوان و مثبتی را در سطح دنیا داشته و دارد. سران استکبار و رسانه های معاند که از این اقدام شوکه شدند هنوز در گیجی و منگی به سر می برند. حضرت آقا در این پیام از جوانان خواستند تا بدون پیش داوری و تحت تأثیر تبلیغات سران خودشان، به مطالعه اسلام بپردازند و آنرا از منبع اصلی( قرآن و زندگی پیامبر اسلام) بدست آورند. این یعنی مبارزه فرهنگی در میدان جنگ نرم که بسیار هم اثرگذار بوده است. دومین پیام خود را به چهل و نهمین نشست سراسری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا فرستادند که آنهم در خور توجه و ستایش است. از جوانان کشورمان خواستند تا از فرصت حضور در دانشگاههای جهان استفاده کنند و مواظب باشند فریفته نشوند و دانش و تقوا رابا یکدیگر کسب و حفظ نمایند.
۴٫ اشاره به چند رویداد خارجی:
الف- پاسخ کوبنده و مقتدرانه حزب الله لبنان به رژیم صهیونیستی: مقارن ظهر روز چهارشنبه (۸بهمن۹۳) گروه عملیاتی شهدای قنیطره با یورش به نظامیان اسرائیلی در مزارع شبعا تعدادی از آنها را کشته و مجروح کردند و بنا به نقلی یک اسیر هم گرفتند. این عملیات را که خود حزب الله فاش کرده و روی آنتن برد موجی از شادی و تبریک را در میان طرفداران خود ایجاد کرد و گرد و غبار وحشت را بر چهره صهیونیست ها پاشید. این خبر همه جنایتکاران را در شوک عجیبی فرو برده است. با وجود اولتیماتوم صریح حزب الله مبنی بر اشغالگری از آن رژیم سفاک حمله در روز روشن به یک ستون نظامی کاری بس دشوار و پیچیده است گرچه اسرائیل گفته من جواب خواهم داد ولی آگاهان می گویند بعید است اسرائیل آمادگی برای جنگ تمام عیار آن هم در مدتی طولانی را داشته باشد. در هر صورت باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. آنچه پیش آید ان شاءالله به خیر جهان اسلام تمام خواهد شد. ما هم این پیروزی را تبریک می گوئیم.
ب- مرگ ملک عبدالله و پیامدهای آن: سرانجام در جمعه گذشته رسماً اعلان شد که ملک عبدالله ۹۱ ساله مرد. او در زمان ولیعهدی و پادشاهی خود مرد قدرتمند و ثروتمندی به شمار می رفت. جزو غلامان حلقه به گوش مقامات آمریکایی بود و اجرا کننده دستور و منویات کاخ سفید. از اینرو شدیداً مورد محبت آمریکایی ها هم بود. به خاطر نشان دادن این علاقه بود که اوباما به هیأت ۳۰ نفری جهت تسلیت و تبریک به ملک سلمان شاه فعلی ۸۰ ساله عربستان به آنجا رفته است. ملک عبدالله در دشمنی با ایران و شیعه چیزی کم نگذاشت. در جنگ افروزی در سوریه و عراق نقش آفرین بود در ایجاد گروه النصره، القاعده، داعش و… دخیل بود. در همراه ساختن شیوخ منطقه علیه ایران دستی بالا داشت و در ممانعت از رشد شیعیان حساس و فعال بود و آخرین خیانت او ارزان کردن نفت بود که هنوز هم ادامه دارد. او مرد و جانشینش درصدد محکم کردن جای پای خود وقبیله سدیری هااست و به عزل و نصب هایی هم دست زده که برخی می گویند باید منتظر ماند و دید چه پیامدهایی خواهد داشت.
ج- تحولات خیره کننده یمن: با وجود کارشکنی ها و مخالفت های عربستان و حامیان غربی حکام یمن، گروه انصارالله توانست ابتکار عمل را در کشور ۲۵ میلیونی به دست گیرد و توطئه های حاکمان خودفروخته یمن را که درصدد تجزیه آن کشور بودند خنثی کند و بر توطئه فروپاشی و ایجاد جنگ داخلی فائق آید. اکنون که پادشاه عربستان مرده است و یک سردرگمی در میان منطقه حاکم است ابتکار عمل در دست انصارالله است و ان شاء الله آنان نشان دهند که هر جا تفکر شیعی حاکم است پیروزی هم نصیب خواهد شد.
د- در چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب مصر آن کشور هم در التهاب است و مردم با حضور در صحنه سعی در حفظ دستاورد انقلاب خود را دارند گرچه با سرکوب کودتاگران مواجهند اما مردم حالا بیدار شده اند که چه اتفاقی افتاده است. مبارک و پسرانش که قرار بود اعدام شوند آزاد گردیدند و مرسی وسایر اخوان المسلمین ها که قرار بود اداره کنندگان کشور پس از انقلاب باشند هم اکنون در زندانند و شاید در انتظار حبس و اعدام.( اللهم اجعل عواقب امور المسلمین خیراً)