خطبه ۱۹ دیماه ۹۳

DSC03016

خطبه اول

قرآن

« تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علواً فی الارض و لا فساداً و العاقبه للمتقین»(قصص۸۳)

آن سرای اخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری و فساد نیستند و فرجام (خوش) از آن پرهیزکاران است.

  • قرار دادن دنیا برای افراد شرط خاصی ندارد بر خلاف اختصاص دادن خانه آخرت.
  • کسانی شایستگی دریافت خانه آخرت را دارند که هیچ قصد برتری و فساد در زمین را ندارند.
  • عاقبت نیکو و فرجام شایسته از آن پرهیزکاران است که مشخصه واقعی آنان این است که نه تنها برتری طلب و فسادگر در زمین نیستند بلکه حتی اراده آنرا هم ندارند.

گفته شده اگر کسی به بند کفش خود نگاه کند و اور ا خوش آید جزء آنهاست که اراده برتری دارند!!

اری افراد با تقوا هیچ نوع برتری جوئی و فساد در برنامه خود ندارند . از این رو عاقبت شایسته از آنها خواهد بود و مورد عنایت خداوند قرار خواهند گرفت.

میلاد پیامبر اکرم(ص)

اشاره: به مناسبت میلاد مسعود پیامبر اعظم(ص) و فرزندش امام صادق(ع) بحثی ویژه در مورد خاتم الانبیاء در این خطبه خواهیم داشت.

ولادت حضرت محمد(ص): در ۱۷ ربیع الاول عام الفیل فرزندی از حضرت آمنه(س) به دنیا آمد که پدرش چند ماه قبل از دنیا رفته بود. با تولد یتیم عبدالله اتفاقاتی در اطراف این دنیای پهناور افتاد که در مجموع حکایت از یک امر مهمی می کرد مثل: خاموش شدن آتشکده هزار ساله فارس، فرو ریخته شدن بت ها از مکانهایشان، خشک شدن دریاچه ساوه که مقدس شمرده می شد، فرو افتادن شاهدان از تخت های خود، خواب وحشتناک دیدن موبدان زرتشتی، فرو ریختن ۱۴ کنگره از کنگره های کاخ مدائن و … . این ها را ارهاصات یعنی آژیر خطر می نامند یعنی که با تولد مولود هفدهم ربیع الاول بساط شرک و کفر برچیده خواهد شد و دین آینده این مولود که بر پایه توحید بنا شده است عالمگیر خواهد شد.

گفته شده شیطان که شاهد فرود آمدن فرشتگان به زمین بود و  اتفاقات را دنبال می کرد پرسید چه خبر شده؟ به او گفتند آخرین پیامبر الهی تولد یافته است. پرسید آیا من می توانم در او نفوذی داشته باشم؟ گفتند خیر. سؤال کرد در امت او چطور؟ پاسخ شنید آری. گویند شیطان به همین اندازه خشنود شد که می تواند در امت او طمع و نفوذ داشته باشد.

نکته: هیچ پیغمبری به عظمت و بلندی مرتبت ایشان نیست. او خاتم الانبیاء و الرسل است و جامع الکمالات و الفضائل. خدای متعال در سوره احزاب آیه ۲۱ ایشان را الگوی پسندیده برای مؤمنان به خدا و باورمندان به قیامت و اهل یاد خدا معرفی می کند( لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله و الیوم الاخره و ذکرالله کثیرا- احزاب ۲۱) این آیه پیامبر اسلام را الگوی پسندیده در همه عرصه های شخصی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و … برای مومنان معرفی می کند چرا که در همه زمینه ها بهترین ها را دارد. به قول جناب سعدی: بلغ العلی بکماله   کشف الدجی بجماله   حسنت جمیع خصاله   صلّوا علیه و آله.

پاره ای از ویژگی های آن حضرت:

۱-                   عبادت و بندگی: در تشهد، ابتدا او را عبد و سپس رسول معرفی می کنیم. خداوند در گزارش معراج می گوید: سبحان الذی اسری بعبده (اسراء -۱). خود او در پاسخ به گفته یکی از همسرانش که با وجود بخشوده شدن گناهان گذشته و آینده چرا این همه عبادت می کنی می گوید؟ الا اکون عبداً شکوراً.

۲-                   تواضع و فروتنی: واخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین. در حلقه دوستانش روی خاک می نشست به همگان سلام می کرد و اجازه نمی داد کارهای شخصی اش را دیگران انجام دهند.

۳-                   صلابت و استواری: علی(ع) می گوید در وقت گرم شدن تنور جنگ، ما به ایشان پناه می بردیم و همیشه نزدیک ترین افراد به دشمن بود.

۴-                   کرامت و بزرگواری: او در ، گذشت از خطاکاران و عفو و گذشت از مجرمان ، گوی سبقت را از همگان ربوده بود.( خذ العفو) را عملیاتی کرده و از قاتل حمزه درگذشت و به عیادت یهودی بیمار رفت که همیشه به او توهین می کرد.

۵-                   دلسوزی و مهربانی:خداوند به او فرمود آن چنان در هدایت مردم حرص می ورزی که نزدیک است جان خود را بر سر این موضوع بگذاری( لعلک باخع نفسک) و به مؤمنان فرمود: حریص علیکم بالمؤمنین رئوف رحیم.

۶-                   امانت داری و مردانگی: ایشان کلید کعبه را از کسی که تحویل گرفته بود به او رد کرد و درخواست یکی از یارانش مبنی بر تحویل کلید به ایشان را نپذیرفت. جالب اینکه دشمن انواع اتهامات ناروا را نثار ایشان کرد و هرگز شنیده نشد که به او تهمت خیانت بزنند.ایشان دوست دارد که امتش نیز اینگونه باشند و در حد خودشان همانند پیامبرشان روزگار بگذرانند. او با این همه منزلت از چند چیز به خدا پناه برد. اللهم انی اعوذ بک من علم لا ینفع و قلب لا یخشع و دعاء لا یسمع و نفس لا تشبع و نیز می گوید: اللهم اجعلنی شکوراً و اجعلنی صبوراً و اجعلنی فی عینی صغیراً و فی اعین الناس کبیراً.( غرر الفصاحه/۴۵۶)

خطبه دوم

حدیث

الصادق(ع): لما نزلت هذ الایه {و الذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم… آل عمران/۱۳۵) صعد ابلیس جبلاً بمکه یقال له ثور فصرخ باعلی صوته بعفارتیه فاجتمعوا الیه فقالوا: یا سیدنا لم دعوتنا؟ قال نزلت هذا الایه فمن لها؟ فقام عفریت من الشیاطین فقال انا لها بکذا قال لست لها فقام آخر فقال مثل ذلک فقال لست لها فقام الوسواس الخناس: انا لها قال بماذا؟ قال: اعدهم و امنّیهم حتی یواقعوا الخطیئته فاذا واقعوا الخطیئته انسیتهم الاستغفار فقال انت لها.( بحار ۶۰/۱۹۷)امام صادق (ع) فرمود وقتی آیه (۱۳۵ العمران) نازل شد ابلیس در بالای کوه ثور با صدای بلند نیروهای خود را فراخواند وقتی آنان دور او جمع شدند گفتند مولای ما برای چه ما را فرا خواندی؟ ابلیس گفت بخاطر نزول آین آیه . چه کسی عهده دار خنثی کردن آن می شود یکی از شیاطین گفت من با این برنامه با آیه یاد شده مقابله می کنم ابلیس گفت خیر تو نمی توانی ! نیروهای شیطانی یکی پس از دیگری بر خواسته و طرح خود را ارائه دادند که شیطان بزرگ هیچ یک از آنها را نپذیرفت تا اینکه وسواس خناس به پا خاست و گفت من با این شیوه می توانم طرح خود را پیاده کنم : به آنان وعده می دهم و آنان را بر ارزوی خام خودشان نگه می دارم تا وقتی که مرتکب خطا  شدند استغفار ار از یاد آنان می برم. ابلیس گفت تو می توانی چنین کاری را عملیاتی کرده و انجام دهی .

نکته : آنان که اهل تقوا هستند در دام ابلیسیان و وسوسه های خناسان قرار نمی گیرند .

مناسبت ها

  1. روز اخلاق و مهرورزی: هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر رحمت و صادق آل محمد(ص) را روز اخلاق و مهرورزی نامیده اند. به راستی اگر تعالیم اسلام مورد توجه و عنایت قرار گیرد به خوبی به این مطلب خواهیم رسید که این بزرگواران سرچشمه و آموزنده اخلاق و مهرورزی اند و سزاوار است تا پیروانشان نیز در این ارتباط گام بردارند و در همه زمانها و زمین ها و زمینه ها با یکدیگر اخلاقی و مهربانانه برخورد کنند درست همانگونه که پیامبر و فرزندش برخورد می کردند. نقل است که دشمنان پیامبر به او توهین کرده و سنگ می زدند ولی ایشان به آنان دعا می کرد و می گفت: اللهم اهد قومی فانهم لا یعلمون- خدایا قوم مرا هدایت کن اینها گرفتار جهل و نادانی اند. امام صادق(ع) وقتی با اتهام برداشتن همیان(کیسه پول) مواجه شد با کمال بزرگواری معادل آنرا می پردازد و چون اتهام زننده پی به اشتباهش می برد  عذرخواهی کرده و پول را بر می گرداند و امام(ع) عذر او را می پذیرد ولی پول را قبول نمی کند و از او در می گذرد.
  2. یوم الله ۱۹ دی: با مطرح شدن نام و یاد امام امت پس از ۱۳ سال که ایشان در تبعید بود نگاهها بار دیگر به سمت رهبر تبعیدی و مرجع تقلید جلب شد. مرگ مشکوک حاج آقا مصطفی فرزند امام بار یدگر نام پدر را بر سر زبانها انداخت و زمزمه هایی را در ایران اسلامی باعث شد. دستگاه حاکمه پهلوی برای مقابله با موج بیداری ایرانیان با مشورت با اربابان خود توسط ساواک مقاله ای را در روزنامه اطلاعات ۱۷ دیماه با عنوان استعمار سرخ و سیاه در ایران با اسم مستعار «احمد رشیدی مطلق» منتشر کرد. این مقاله مثل توپ در میان جامعه صدا کرد و اعتراض علما و طلاب و مردم قم و به تبع آن دیگر جاها را در پی داشت. نویسنده در این نامه ، امام را عامل خارجی و فردی ترانه سرا و نعوذبالله لا ابالی و نماینده ارتجاع سیاه معرفی کرده بود . این توهین ها و اکاذیب چندش آور باعث شد تا اعتراض طلاب و مردم قم علنی شده و آنها به منازل مراجع تقلید بروند و کسب تکلیف کنند. روز ۱۹ دی ۵۶ این حرکت سرعت بیشتری گرفت و در حال بازگشت از منزل مراجع بودند که عوامل مزدور شاه به سوی مردم تیراندازی کردند و تعدادی را مجروح و عده ای را شهید کردند. این برخورد خشن و نسنجیده دشمن جرقه ای بود که به انبار باروت زده شد. اعتراض ها و جلسات اعتراض کم و بیش ادامه داشت تا این که مردم تبریز با برپایی چهلمین روز شهادت مردم و طلاب قم قیام کردند و تعدادی شهید و مجروح دادند و در چهلمین روز شهادت مردم تبریز، یزدی ها به میدان آمدند و قیام ها و کشت و کشتار ادامه داشت تا این که راهپیمایی های میلیونی و سراسری و خودجوش در هر روز و همه جای ایران شکل گرفت و در حدود یکسال و اندی بعد امام آمد و انقلاب پیروز شد. بنابراین بنا به فرموده حضرت آقا ۱۹ دیماه را که از روزهای اثرگذار است و نشان از قیام و احترام به هنگام همگام با بصیرت و ایمان مردم بود نباید گذاشت فراموش ود. روز گذشته هم ایشان مجددا بر این معنا تأکید کردند و از مردم خواستند که نگذارند خواست دشمن که فراموش شدن ۹ و ۱۹ دیماه و امثال اینهاست عملیاتی شود. حضرت آقا در این سخنرانی به مطالب بسیار مهمی اشاره کردند که به پاره ای از مطالب ایشان اشاره می کنیم:

الف- برخی درصدد تطهیر نظام خبیث و کثیف گذشته اند در صورتی که حکومت وابسته سابق که ابتدا انگلیسی بود و بعداً آمریکایی شد دارای خصوصیاتی بود که به بعضی از آنها اشاره می کنیم مثل:

۱-       دیکتاتوری سیاه با قساوت آمیز ترین روشها.

۲-       وابستگی های ذلت بار در همه زیمنه ها به خارجی ها.

۳-       فساد انگیزی در همه عرصه های جنسی، مالی، اخلاقی و … .

۴-       بی اعتنایی به مردم به طوری که بدون توجه به خواست آنان تصمیم می گرفتند و اجرایی می کردند.

۵-       بی اعتنایی به شرف ملی، ترویج خود کم بینی، نابودی کشاورزی، بزرگ نمایی فرهنگ غربی و … .

ب- بعضی درصددند با پیشرفت های علمی و توانمندی های ملت را پس از انقلاب نادیده بگیرند که این بی انصافی و جفای به انقلاب است.

ج- مسئولان نباید حاشیه سازی کنند و مردم می باید حامی مسئولان باشند.

د- نباید پنداشت دشمنی دشمنان تمام شدنی است خیر بهانه ها نو به نومی شود پس باید مقتدرانه با تحریم ها مقابله کرد و هرگز نباید از اصول و آرمانها دست کشید.

  1. ادامه قیام مردم بحرین: در پی بازداشت شیخ علی سلمان( دبیر کل جنبش الوفاق) مردم بحرین به اعتراض و قیام روی آوردند و همه روز مجروح می دهند و بر آزادی این روحانی انقلابی تأکید دارند و شاید این هم از الطاف خداوند باشد که بخواهد قضیه ای همانند آنچه در ایران اتفاق افتاد و به پیروزی کشیده شد در آنجا هم اتفاق بیفتد. در هر صورت الان علیرغم سانسور خبری توجه مردم دنیا به این کشور کوچک اما اسیر در دست آمریکا و اسرائیل جلب شده و رفته رفته فریاد مردم مظلوم آن دیار به گوش مردم دنیا می رسد.
  2. گسترش دامنه تروریسم: ایران اسلامی بارهای بار به مقامات بی مسئولیت در اروپا و غرب هشدار می داد که کمکهای شما به تروریست ها عاقبت دامن خودتان را هم خواهد گرفت اما گوش شنوایی نبود الان می فهمند که چه اشتباهی کرده اند. حمله تروریستی به دفتر نشریه ای که کاریکاتوری از البغدادی کشیده بود و به کشته شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر انجامید یکی از آن موارد است. حمله به پایگاه نظامی در عربستان و کشتن فرمانده و تعدادی نیروهای نظامی نشانه دیگر است تازه این اول کار است.

شاید با مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان که الان در کما به سر می برد اوضاع برای شاهزادگان بسیار وخیم و غیر قابل کنترل بشود. چون اختلاف آنان بر سر قدرت، ناراحتی مردم از این نظام کهنه و پوسیده از طرف دیگر وخیز  برداشتن داعشی ها برای کشاندن امارت خودشان به منطقه حجاز، همه و همه دست در دست هم داده و اوضاع را بحرانی تر خواهد کرد. آری گفته اند: چاه کن همیشه در ته چاه است. آنها که چاه برای دیگران می کندند اکنون خود در آن گرفتارند.

سخن پایانی

  • درگذشت عالم پارسا حضرت آیه الله شیخ یحیی انصاری شیرازی را تسلیت می گوئیم.
  • برگزاری بیست و سومین اجلاس نماز در اهواز که با پیام حضرت آقا همراه بود رابه فال نیک می گیریم و امیدمندیم شاهد رونق نماز در همه جا باشیم.
  • بیست و هشتمین اجلاس وحدت در تهران با حضور ۵۰۰ اندیشمند از ۶۵ کشور برگزار گردید که ان شاء الله موجب خیر و برکت برای امت اسلامی خواهد شد.

و سی و پنجمین سالگرد انتصاب مقام معظم رهبری از سوی امام امت به امامت جمعه تهران در ۲۴/دیماه/۱۳۵۸ را گرامی می داریم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*