خطبه ۲۱ آذر ۹۳

DSC03016

خطبه اول

قرآن

« من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعلیها ثم الی ربکم ترجعون»(جاثیه ۱۵)هر که کاری شایسته کند به سود خود او است و هر که بدی کند به زیانش باشد سپس بسوی پروردگارتان برگردانیده می شوید .

  • آیه بیانگر یک اصل کلی است. هرکسی با هر خصوصیتی همانگونه است که آیه فرموده است.
  • نتیجه هر عملی به صاحبش بر می گردد اگر خوب است برای صاحبش و اگر بد است برای صاحبش.
  • اگر بار خار است خود کشته ای       وگر پرنیان است خود رشته ای.
  • چون بازگشت همگان به سوی خداست پس ثواب و عقاب را هم او خواهد داد.
  • این همه که به تقوا سفارش می شود برای این است که  همه پاداشهایش به خود او باز می گردد.

خانواده

[عوامل تحکیم خانواده] ۱۰- راضی بودن به قضای الهی

هر چند سرپرست خانواده وظیفه خود می داند تا در راستای رفع مشکلات و ایجاد زمینه رفاه و آسایش برای افراد تحت تکفل خود تلاش کند و کوشش نماید، اما گاهی اوضاع و احوال بر وفق مراد نمی چرخد و مشکلات فراوانی سر راه زندگی خانوادگی قرار می گیرند که به هیچ شکلی قابل برطرف کردن نیستند اینجاست که باید هم خود او و هم شریک زندگی( خانمش) به آنچه پیش آمده رضایت دهند و از قضای الهی راضی باشند. گفتنی است رسیدن به مقام رضایت بسی دشوار و دیریاب است و مقام رضا از مقام زهد و ورع و یقین بالاتر است. امام زین العابدین(ع) می فرماید: بالاترین درجه زهد، پایین درجه ورع است و ورع پایین ترین درجه یقین است و اعلی درجه الیقین ادنی درجه الرضا- و بالاترین درجه یقین پایین ترین درجه رضا و خشنودی از خداست.( میزان الحکمه ۴/۴۷۵)

خدای متعال در سوره مجادله آیه ۲۲ از جمله مشخصات حزب الله را راضی بودن آنان از خدا معرفی می کند. رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون. و در سوره بینه آیه ۸ این مقام را از آن کسانی می داند که به مقام خشیت رسیده اند( رضی الله عنهم و رضوا عنه ذلک لمن خشی ربه). امیر المؤمنین می فرماید: نعم القرین الرضا- نیکو همنشینی است خشنودی.( نهج البلاغه/ حکمت۴).

رسول خدا از جبرئیل تفسیر رضا را می پرسد و او پاسخ می دهد، آن که خشنود است، از آقای خود ناراحت و دلگیر نمی شود خواه به چیزی از دنیا برسد یا نرسد و لا یرضی لنفسه بالیسیر من العمل- و به کار اندک خود نیز رضایت نمی دهد(میزان الحکمه ج۴ ص۴۷۵).

پیامدهای رضایت مندی: ۱- محبوب خدا شدن.  ۲- بهره مندی از عطای پروردگار در قیامت.  ۳- قانع شدن به آنچه دارد.  ۴- بی نیازی از دیگران.  ۵- دستیابی به سلامت  ۶- راحتی و آسایش.  ۷- دستخوش اندوه نشدن.  ۸- برخوردار شدن از یک زندگی گوارا. ( برگرفته از احادیث میزان الحکمه).

نقطه مقابل آن، اگر کسی راضی به قضای الهی نبود خدا را -نعوذ بالله- متهم می کند و دخل الکفر دینه- دین او در معرض کفر قرار خواهد گرفت و غضب خدا را بر خود خواهد خرید و پاداش او از بین خواهد رفت – اتهم الله تعالی فی قضائه و احبط الله اجره.(همان)

از نظر روانی و اجتماعی هم ثابت شده است که انسانهای راضی به قضای الهی از یک آرامش خاطر و روحیه ای باز و شاد و امید وار برخوردارند و بر عکس افراد ناخشنود از قضای پروردگار، دچار نوعی زود رنجی، عقده حقارت، تنگ نظری و درهم شکستگی هستند و چه زیبا فرمود امام علی(ع) ان اهنأ الناس عیشاً من کان بما قسم الله راضیاً- گواراترین زندگی از آن کسی است که به آنچه خداوند قسمت او کرده خرسند است( غررالحکم).

نمونه ها:

۱-                    قتیبه گوید به عیادت پسر بیمار امام صادق (ع)رفتم ایشان را مغموم دیدم پس از ساعتی امام را خوشحال یافتم عرض کردم فرزندتان خوب شد؟ فرمود خیر، مرد. علت آن ناراحتی و این خشنودی را پرسیدم. امام فرمود: ما اهل بیت قبل از مصیبت غمگین می شویم ولی وقتی قضای الهی فرا برسد به آن راضی و تسلیم مقدرات الهی می باشیم.

۲-       مردی ،همسری نیکوکار و خدوم داشت .روزی از او خواست به سؤالش پاسخ دهد. زن گفت نپرسی بهتر است تا بالاخره پرسید: کسی را بیش از من دوست داری؟ زن گفت: من گفتم نپرس حال که پرسیدی راستش را می گویم من اصلاً تو را دوست ندارم و زندگی با تو برایم خیلی مشکل است. مرد پرسید پس چرا اینگونه به من خدمت می کنی؟ زن پاسخ داد: به قضا و قدر الهی راضی شدم هر قدر هم که عمرم طولانی می شد هرگز این راز را فاش نمی کرم چون اصرار کردی راستش را گفتم؟ مرد پس از شنیدن این پاسخ او را طلاق داد و مهریه اش را هم پرداخت. به پیامبر روزگار وحی شد که: من هر دو را آمرزیدم زن را به خاطر رضایت به قضای الهی و مرد را به خاطر رنج ندادن آن زن و رها کردنش.( جوامع الحکایات ۳۳۶)

خطبه دوم

حدیث

رسول الله(ص): الا ادلکم علی دائکم و دوائکم؟ الا ان داء کم الذنوب و دوائکم الاستغفار.( میزان الحکمه۷/۲۴۸).آیا شما را به درد و دوای تان راهنمائی نکنم ؟ اگاه باشید گناه درد شما است و درمان شما استغفار است . ایضاً قال: ثلاثه معصومون من ابلیس و جنوده: الذاکرون الله و الباکون من خشیه الله و المستغفرون بالاسحار.(همان ۲۴۹)و نیز فرمودند سه گروه اند که از مکر ابلیس و سپاهیان او در آمان می باشند ا- آنان که خدا را یاد می کنند ۲- کسانی که از ترس خدا می گریند ۳- آنها که سحرگاهان به استغفار می پردازند

بدون تردید اینان همان افراد متقین می باشند .

مناسبت ها

  1. اربعین حسینی(ع): فرا رسیدن هزار و سیصد و هفتاد و پنجمین اربعین اباعبدالله(ع) را گرامی داشته و تسلیت عرض می کنیم. از عاشورا تا اربعین حقایق فراوانی برای مردم روشن شد. مردم غفلت زده و ناآگاه که تحت تبلیغات شدید دشمن بودند تصور می کردند امام حسین و یارانش بر یزید شوریده اند و لذا او هم شدیداً آنها را سرکوب کرده و بازماندگانش را به اسارت گرفته است. بر این اساس و ذهنیت ،کار امام حسین (ع)را تقبیح و کار یزید را تحسین می کردند اما با روشنگری های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام و در مسیر، حقایق را روشن و اتفاقات کربلا را در عاشورا چنان بیان کردند که همه فهمیدند ظالم کیست و  مظلوم چه کسی است. یزید کیست وچه می خواهد و امام حسین(ع) چرا قیام کرد و یارانش چرا کشته و بازماندگانش اسیر شدند .آری در این چهل روز ورق برگشت و نگاهها به سمت اباعبدالله و زینب و امام سجاد(ع) جلب شد و لعن و نفرینها بر یزید و عمر سعد و شمر سرازیر شد و درود و سلامها بر امام و یارانش نثار گردید و مردم شاهد بودند که اولین زائر قبر امام و یارانش در کربلا، جابر بن عبدالله انصاری بود. همان که از صحابی بزرگ رسول خدا محسوب می شد  و ایشان توجه عمیق پیامبر را به حسین دیده بودند و حالا فهمیده که او را کشته اند لذا با غسل و بستن دو جامه( مثل احرام) به خود ،به زیارت قبر امام حسین (ع)می آید و با گفتگوی ویژه خود به این حماسه ادای احترام می کند. طبعاً وقتی مردم چنین رفتاری را از این صحابی شاهد هستند توجهشان به کربلا زیادتر و دیدشان نسبت به این حادثه عوض می شود. حالا پس از گذشت ۱۳۷۵ سال از آن رویداد تاریخی، ملت مسلمان و به ویژه شیعه با وجود این همه زحمت و خطر و رنج سفر بزرگترین اجتماع مسلمانان را در طول سال و در بستر تاریخ رقم می زند و قطعاً چنین پیاده روی عظیمی با این عرض و طول در چشم جهانیان معنی دار است و عظمت آفرین. آری زائران عاشق با پیمودن مسیرهای طولانی خود را به کربلا می رسانند تا از نزدیک زیارت اربعین بخوانند – و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله – به حسین (ع)سلام می دهند و بر می گردند. همانند سلام جابر که گفت: حبیبی یا حسین. عرض می کنند چرا جواب سلام ما را نمی دهی و خود متوجه می شوند که حسین سر بر بدن ندارد.
  2. همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد: هفته گذشته پایتخت کشورمان شاهد چنین اجلاسی بود که آقای جهانگیری (معاون اول ریاست جمهوری) طی نامه ای از حضرت آقا خواستند که پیامی برای این سمینار داشته باشند. معظم له در حاشیه همین نامه یک متن کوتاه اما حساب شده ای در پاسخ درخواست یاده شده مرقوم فرمودند که جداً قابل توجه است. در متن یاده شده آمده است: ۱- کارهای نمایشی مثل تشکیل سمینار بدون اقدام قاطع و جدی راه به جایی نمی برد.  ۲- مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟  ۳- با توجه به همدلی و هماهنگی امید بخش میان مسئولان کشور انتظار می رود مسئولان کوتاهی نکنند.  ۴- آنان باید تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه ای بگیرند. این تذکرات در راستای فرمان ۸ ماده ای ایشان است که در ۱۰/۲/۸۰ صادر فرمودند و از مسئولان قوا خواستند که با جدیت تمام و بدون توجه به سر و صداها و نعره و فریادهای بد دلان و غافلان با فساد مبارزه کنند که متأسفانه کار اساسی و جدی در این خصوص انجام نگرفته و رفته رفته فساد در کشور گسترده شد. امید می رود مسئولان با الگوگیری از امام علی(ع) که قاطعانه در مبارزه با فساد مالی وارد میدان شد و فرمود: بیت المال را از متجاوزان باز پس می گیرم هر چند مهر زنانشان باشد یا با آن کنیزان و بردگانی خریداری شده باشد. و با عنایت به رهنمودها و حساسیت امام راحل در حفظ بیت المال و هم حسن فرمان ۸ ماده ای حضرت آقا، جامعه ما شاهد فساد بیشتر و دست اندازی مشتی خائن به ثروت و بیت المال نباشد و هم چنین شاهد پرونده های میلیاردی که حاکی از اختلاس است نباشد چرا که مردم انقلاب کردند تا دل ها و نگاهها و دست ها همه پاک باشد نه اینکه عده ای از چپاول گران بروند و جمعی دیگر جایگزین آنها بشوند در هر حال مبارزه با فساد اداری، مالی، سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و اخلاقی لازم و ضروری است. خدا کند این بار این حرکت نمایشی و موقت و بی نتیجه نباشد. بنا به پیشنهاد برخی از پژوهشگران ای کاش این نوع سمینارها به جای تشکیل شدن در پایتخت و بر روی صندلی های نرم و با پذیرایی های فراوان در مناطق محروم تشکیل می شد تا مسئولان از نزدیک با محرومیت مردم آشناتر می شدند و بهتر تصمیم می گرفتند.
  3. ادامه توطئه صهیونیست ها و سکوت سران کشورهای اسلامی: با اوضاع پیش آمده در جهان و ایجاد ناامنی و ناآرامی در پاره ای از کشورهای اسلامی، صهیونیست ها به شدت درصدد اجرای طرح شوم خود هستند. آنها با برنامه ریزی جهت اجرای یک برنامه چهارماده ای می خواهند قدس شریف را مصادره کرده و آنرا یهودی سازی کنند. یک: گسترش شهرک سازی در سرزمین اشغالی سال ۱۹۶۷٫  دو: حضور یهودیان در مسجد الاقصی.  سه: تخلیه ساکنان فلسطینی با تخریب خانه هایشان و یا با خرید زمین و خانه های آنان  .  چهار: راه اندازی تبلیغات که این شهر یهودی است.

آنان اخیراً فراخوان داده اند تا یهودیان در عیدی که پیش رو دارند به مسجد الاقصی حمله کنند و آنرا یهودی اعلان نمایند. صهیونیست ها در صدد احیاء همان چیزی هستند که: “هرتزل” در اولین اجلاس صهیونیست ها در سال ۱۸۹۷، ۱۹۷ سال پیش گفته بود: اگر به قدس دست یابم همه آثار غیر یهودی را تخریب کرده و از بین می برم. اینان در فکر توسعه و اشغال اند و آمریکا هم حامی آنهاست و مسلمانان در لاک خود فرو رفته اند. پررویی آنها به جایی رسیده که به نفع داعشی ها وارد عمل شده و مناطقی از سوریه را بمباران می کنند و کسی آنرا محکوم نمی کند و اخیراً یک وزیر فلسطینی را کشتند که موجی در دنیا ایجاد کرده است.

  1. نیم نگاهی به اوضاع و احوال جهان

الف- با انتشار گزارش سنای آمریکا در مورد شکنجه سیا علیه متهمان که بعضاً به مرگ آنان انجامیده یک رسوایی بزرگی برای مدعیان رعایت حقوق بشر و آمریکایی های پر ادعا به وجود آمده که سران جنایتکار آن سعی می کنند با توجیهاتی خنک آنرا ساده و عادی جلوه دهند. انتشار این گزارش با اعتراض به بی عدالتی و تبعیض نژادی در آن کشور مواجه شده که اوباما (رئیس جمهور) را واداشته تا اعتراف کند بی عدالتی در کشورش وجود دارد. این گزارش ۴۸۰ صفحه ای خلاصه ای از ۶۰۰۰ صفحه است که انتشار یافته است.

ب- در سوریه که جنگ با تروریست ها ادامه دارد اسرائیل به بهانه هدف قرار دادن حمل سلاح برای حزب الله به سوریه حمله کرده که با وجود اعتراض رسمی به سازمان ملل معلوم نیست کاری در این خصوص انجام پذیرد.

ج- در ایران سمیناری تحت عنوان مبارزه با خشونت برگزار گردید که ریاست جمهور( دکتر روحانی) یک طرح ده ماده ای ارائه داده که اگر مورد توجه قرار گیرد می توان امید به بهبود اوضاع امنیتی در دنیا داشت.

در پایان ،۲۷ آذر ماه سالروز به شهادت رسیدن آیه الله محمد مفتح در سال ۵۸ به دست گروه فرقان را گرامی می داریم و روز وحدت حوزه و دانشگاه را به این دو قشر روحانی و دانشجو تبریک می گوییم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*