خطبه ۱۷ مرداد ۹۳

DSC02916

 

خطبه اول

تقوا در قرآن

« و قال موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین»(اعراف ۱۲۸)حضرت موسی به قوم خود گفت از خدا یاری جوئید و استقامت پیشه کنید که زمین از آن خداست و آنرا به هرکس از بندگانش که بخواهد واگذار می کند و سرانجام نیک برای پرهیزکاران است .

۱-      توصیه حضرت موسی به قومش که از روی دلسوزی و مهر صورت می پذیرد دو چیز است: الف- استعانت از خدا ب- صبر در کارها.

۲-      زمین به ارث بندگانی در میآید که مورد عنایت خدا باشند. و این کسان می توانند متقین باشند چرا که بلافاصله می گوید فرجام نیک از آن ایشان است.

۳-      با توجه به این آیه و آیات دیگر، دنیای پاکیزه و آخرت جاویدان در پرتو تقوا شکل می گیرد.

حیات طیبه(۶)

[ چهارمین رکن حیات طیبه ارتباط با خلقت( آفرینش) است].

آدمی وقتی به هستی و آفرینش می نگرد اولاً خود را بخشی از آن به شمار می آورد و ثانیاً همه هستی را جلوه ای از جمال جمیل خداوند می بیند و ثالثاً تلاش می کند تا با خلقت ارتباطی مستقیم و به تعبیر دقیق تر تعامل داشته باشد و از تقابل و تخاصم و تنازع با آن بپرهیزد. بدون تردید چنین نگاهی به انسان یک باور عمیق عطا می کند و او را در پیمودن مسیر مستقیم الهی یاری می رساند. چه اینکه وقتی همه هستی از آن خدا دانسته شد و هستی، موجودی با شعور فرض گردید و بر این مطلب اصرار به خرج داده شد که هر نوع حرکت و برخوردی در این ارتباط دارای حساب و کتاب خواهد بود طبعاً رفتار و برخورد آدمی با همه پدیده های هستی رفتاری حساب شده خواهد بود و تلاش خواهد شد تا وظیفه به خوبی دانسته و مورد توجه قرار داده شود. زبان حال هر انسان خردمند و متعهدی این شعر است « به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست   عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» بر این اساس همانگونه که اشاره شد تعامل انسان با هه اشیاء برقرار و سازنده خواهد بود با جمادات با حیوان و در یک کلمه با ماسوی الله ارتباط خوبی خواهد داشت. در این جا به عنوان نمونه به برخی از این ارتباط اشاره می کنیم:

الف- ارتباط با حیوان

خدای متعال برای اداره زندگی بشر، زمینه بهره وری از حیوانات را فراهم آورده است به عنوان نمونه به او قدرت داده تا از پشم و شیر و گوشت و فراورده های حیوانات حلال گوشت استفاده کند و نیز از حیوانها برای حمل و نقل خود و متاعش بهره مند گردد و حیوانات فراوان دیگری اعم از وحشی و اهلی به صورت غیر مستقیم و مستقیم را در خدمت انسانها قرار داده است که اگر هر کدام از آنها از چرخه طبیعت حذف شوند مشکلات بسیاری برای انسانها پدیدار می گردد.

بر این مبنا تأکید گردیده تا حقوق حیوانات به رسمیت شناخته شده و تا سر حد امکان مراعات گردد. در فرهنگ دینی ما به این نکات به خوبی توجه گردیده و امر و نهی هایی وجود دارد که توجه به آنها جداً تحسین برانگیز است. در این جا به پاره ای از این نکته ها توجه می کنیم( احادیث از کتاب مفاتیح الحیاه آیه الله جوادی آملی انتخاب شده اند):

۱-      در نگهداری حیواناتی مثل کبوتر، خروس و گربه تأکید شده است.

۲-      توصیه شده سگ در خانه نگهداری نشود. حضرت علی(ع) فرمود: در سگ خیری نیست مگر در سگ شکاری و سگ همراه با گله گوسفندان.

۳-      در استفاده از حیوان برای سواری نباید او را مورد آزار و اذیت قرار داد هم چنین در حمل بار. امام کاظم می گوید: هر حیوانی هنگام سوار شدن صاحبش بر آن می گوید: خدایا او را به من مهربان کن. امام سجاد(ع) با سوار شدن بر شتر خود چهل سفر حج گزارد و هیچ گاه با تازیانه حیوان را نیازرد.

۴-      نباید یال و دم حیوان را چید و نمی بایستی به او توهین کرد یا دشنام داد و ناسزا گفت و به صورت حیوان نباید ضربه وارد کرد.

۵-      از آزار حیوان باید پرهیز کرد حتی موقع ذبح و نحر او می باید مراعات حال حیوان را داشت. از پی کردن حیوان در موقع جنگ نهی شده است و نمی بایستی حیوان را در حبس قرار داد. رسول خدا(ص) فرمود: شب معراج در دوزخ زنی را دیدم که گربه اش از هر سو او را گاز می گیرد زیرا آن زن آن حیوان را بسته بود نه به آن آب و غذای می داد و نه آن را آزاد می کرد که از موادغذایی گوشه و کنار زمین بخورد.

نکته: در زمینه شعور و اسرار زندگی حیوانات مطالب بسیار زیادی نقل گردیده که جداً قابل توجه است( یک نمونه): شخصی می گوید از روی علاقه ای که داشتم یک بچه بلبل خریدم و آن را در قفس جای دادم. بلبل کوچک نه آبی می خورد و نه دانه ای و نه آواز می خواند. من ناراحت و گرفته بودم تا روزی دیدم یک بلبل بزرگتر در حالی که یک برگ سبزی به منقار داشت به قفس نزدیک شد و آنرا درون قفس انداخت بچه بلبل آنرا خورد و پس از مدتی دیدم مرد. آنرا از قفس بیرون انداخته و ماجرا را از یک متخصص امور پرندگان پرسیدم گفت بلبل بزرگ مادر این بچه بوده چون دیده آزادی بچه اش مختل شده با آوردن یک برگ سمی و خوراندن به او خواسته که بچه اش بمیرد و در قفس زندانی نباشد.

خطبه دوم

تقوا در روایت

و قال اعرابی لرسول الله(ص) اوصنی فقال: علیک بتقوی الله و ان امرء عیّرک بشیء یعلمه فیک فلا یعیّره بشیء تعلمه فیه یکن و باله علیه و اجره لک و لا تسبّنّ شیئاً من خلق الله قال فماسببت شیئاً بعده.(محجه البیضا ج۵)شخصی بادیه نشین به پیامیر خدا عرض کرد به من یک سفارشی بفرمائید ایشان فرمود تقوای خدا را مراعات کن . و اگر کسی ترا با چیزی که می داند سرزنش کرد مبادا تو او را بخاطر آنچه که می دانی سرزنش کنی . گناه او بگردن خود اوست و پاداش تو محفوظ می باشد. مبادابه مخلوقی از خلق خدا ناسزا بگوئی . آن شخص می گوید پس از این رهنمود دیگر به هیچ چیزی بد و بیرا نگفتم .

۱-      توجه به موعظه و نصیحت و وصیت که عده ای داشته اند و باید آنرا داشت ازین سخن قابل استفاده است.

۲-      تقواست که می تواند عامل کنترل کننده باشد

۳-      اگر از بی ادبی شخصی انسان درگذرد و مقابله  به مثل نکند هم از خطا و گناه دور می ماند ،هم اجروپاداش دارد و طرفش گناهکار است.

۴-      هرگزنباید کسی و چیزی را بدگویی کرد.

مناسبت ها

  1. نگاهی کوتاه به چند رویداد بزرگ:

الف- شهادت جمعی از دیپلمات های کشور ما به همراه شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ج ا- ا-  در افغانستان در هفدهم مرداد ماه سال ۷۷ توسط طالبان و گرامی داشت روز خبرنگار. این قشر خبررسان در حوادث دشوار ورود پیدا می کنند تا اطلاعات دست اول به دست مردم برسد. اخیراً یازده نفر از ایشان در جنگ اسرائیل علیه غزه کشته شدند. تلاش خبرنگاران را ارج می نهیم و روزشان را به آنها تبریک می گوئیم. قرار است در هفته آینده طی مراسمی روز خبرنگار گرامی داشته شود.

ب- ۱۵ شوال سال  ۲۵۲ ه.ق  حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری وفات یافت که زیارت مدفنش ثواب زیارت امام حسین(ع) را دارد.

ج- نام و یاد شهید امیر ،حسین لشکری را با ۱۸ سال اسارت گرامی می داریم که در سال ۸۸ پیکرش به مام میهن بازگشت و برای تمامی شهیدان سرافراز کشورمان علو درجات را مسئلت می نمائیم. اخیراً یکی از فرماندهان ارتش که به مقام جانبازی نایل آمده بود طبق وصیت خودش و رضایت خانواده پس از شهادت دو چشم او به یک جوان ۲۷ ساله اهدا گردید. این یعنی ایثار و گذشت به تمام معنای کلمه. روحشان شاد باد.

د- در هفته ای که گذشت سربازان گمنام امام زمان(عج) توانستند با حکم قضائی به فتنه انگیزی برخی از دست اندرکاران ماهواره های امام حسین(ع) سلام و فذک که در چهار استان اصفهان، تهران، مشهد و قم فعالیت می کردند پایان بدهند. رسالت اصلی این ها تفرقه افکنی میان مذاهب اسلامی و ایجاد تنش بین شیعه و سنی و تشویق به عزاداری های خشن و تضعیف نظام ولایی و توهین به شخصیت های بزرگ مذهبی بود. آنها سعی می کردند با تشکیل هفته برائت در مقابل هفته وحدت و تشویق و تبلیغ عزاداری با قمه زنی یا عزاداری روی خار و شیشه و زنجیر زدنهای آتشین وجهه بسیار بدی از تشیع را به جهانیان ارائه دهند. جالب اینکه آنها توانسته بودند با سوء استفاده از علاقه مردم به اسلام و اهلبیت(ع) به جلب کمک های مردمی هم بپردازند. محل پخش و نشر برنامه های آنها آمریکا و انگلیس است. این ماهواره ها با سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی برنامه پخش کرده و می کنند. ما به سربازان گمنام این موفقیت را تبریکه گفته و برایشان توفیق بیشتر آرزومندیم.

  1. پیروزی مقاومت و شکست صهیونیزم: پس از ۲۸ روز نبرد نابرابر اسرائیل با مردم بی دفاع غزه سرانجام با برقراری آتش بس ۷۲ ساعته و فرار ارتش اسرائیل از باریکه غزه مقاومت پیروز و اسرائیل شکست خورد. در این جا توجه به چند نکته اساسی ضروری است:

۱-      در این جنگ نابرابر ۱۸۷۰ نفر از فلسطینی ها که اکثریت آنها را از زنان و کودکان تشکیل می دادند کشته و حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شدند در مقابل دهها سرباز اسرائلی به هلاکت رسیده و بسیاری مجروح شدند و تعدادی خود زنی کردند و بیشترین تلفات نظامی را در چندین سال اخیر متحمل شدند.

۲-      در این حمله وحشیانه؛ آمریکا ، انگلیس، اروپا، سازمان ملل و شورای امنیت و بنگاههای خبر پراکنی حامی اسرائیل بودند از آن طرف همه ملت های آزاده دنیا از جمله کشورهایی که دولتهایشان حامی ظالم بودند اینان پشتیبان مردم غزه بودند و با حضورشان و محکوم کردنشان و مطالباتشان اسرائیل را محکوم و از مظلومان غزه حمایت کردند.

۳-      بنا به اعتراف مسئولان نظامی و سیاسی اسرائیل این جنگ باعث بی آبرویی اسرائیل شد و هیچ دستاوردی جز ننگ و عار برای آن نداشته است هر چند نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید:  ما پیروز شدیم، تونل ها را کوبیدیم و مقاومت را خلع سلاح کردیم اما مقاومت می گوید ما هم چنان توانمند و قدرتمند ایستاده ایم. یکی از اسرائیلی ها گفته بود ما نمی توانیم۳۰۰ میلیون عرب را از پا درآوریم اما می توانیم دو میلیون مردم غزه را بکشیم و بر آنجا مسلط شویم. دیدیم که چنین کاری را نتوانستند و نه می توانند انجام دهند.

۴-      این درگیری ها هویت و ماهیت عرب ها و سران کشورهای اسلامی را آشکار کرد که گاه با سکوت و گاه با تأیید اسرائیل به فلسطینی ها پشت کردند و از طرف دیگر حمایت مادی و معنوی و تبلیغی و سیاسی ایران را آشکار کرد. تحلیل گران می گویند از وقتی که رهبر ایران در حمایت از فلسطینی ها در روز عید فطر از همه مسلمانان خواست تا از مردم غزه حمایت مادی و معنوی به عمل بیاورند و از لزوم مسلح کردن مردم کرانه باختری سخن گفت ورق برگشت و میانجی گری ها برای آتش بس شدت گرفت و حامیان اسرائیل به اوهشدار دادند که خیلی گستاخی نکنندحمایت ایران از مردم غزه که سنی مذهبی هستند ثابت کرد که ایران حامی مظلوم است و دشمن ظالم.

۵-      این سبعیّت و درندگی، همه مردم دنیا را متوجه موضع حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری کرد که می فرمودند اسرائیل باید از بین برود و ان شاءالله به زودی همین امر محقق خواهد شد.

۶-      امروز رسوایی و شکست و ذلت از آن حکومت غاصب کودک کش است و عزت از مردم مقاوم و صبور غزه که از هوا و دریا و زمین محاصره هستند و آب و برق و غذایشان هم در اختیار دشمن است آن هم دشمنی که به هیچ قاعده انسانی پایبند نیست. مدارس پناهجویان مربوط به سازمان ملل و بیمارستانها را بمباران می کند و از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند.

۷-      و امروز این مقاومت است که شروط آتش بس را مطرح می کند و بر اجرای آن اصرار دارد مثل رفع محاصره غزه، آزادی اسیران، باز شدن گذرگاهها و تضمین اسرائیل به عدم حمله مجدد به غزه که امیدواریم این خواسته ها عملیاتی و کاربردی بشود.

یا ایهالذین امنوا ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. در هر صورت کمک به آنان به هر شکل ممکن لازم و ضروری است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*