خطبه ۶ تیرماه ۹۳

IMG_0199

 

خطبه اول

تقوا در قرآن

« یا ایهاالذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»(البقره ۱۸۳): ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته شده است همانگونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده بودتا شاید تقوا پیشه گردید.

  • آنکه مؤمن است این خطاب را متوجه خود می داند و متعهد می شود تا به مضمون و محتوای این آیه عمل کند.
  • روزه ماه رمضان مختص این امت است هر چند روزه بر پیشینیان واجب بوده است بله گفته می شود انبیاء گذشته رمضان را روزه می گرفته اند.
  • کلیت تکالیف برای همه امت ها بوده است تفاوت در کیفیت و چگونگی و مقدار است.( روزه هم اینگونه است).
  • فلسفه اصلی تشریع روزه رسیدن به تقوای الهی است چنانکه نماز هم اینگونه است بقیه عبادات و واجبات هم اینگونه اند اگر ثمره روزه داری ما کسب تقوای الهی نباشد معلوم می شود روزه واقعی نداشته ایم. در هر حال باید تلاش کرد تا روزه ما، ما را به تقوای الهی برساند.

خانواده سالم[ بایدها و نبایدها] ۸- تهیه غذای حلال و پرهیز از لقمه حرام ( ادامه بحث خمس): سؤال: ۱- اینکه گفته اند خمس را باید پس از مئونه پراخت به چه معناست؟ پاسخ: عین همین سؤال را از مراجع تقلید پرسیده اند که آنان جواب داده اند: آنچه در زیارت و جوایز و هدایا و مهمانی ها صرف می کند و آنچه در حقوق لازمه مثل نذورات، کفارات، اداء دین،ارش  جنایت، غرامت و خسارت چیزی که انسان تلف کرده است و نیز سایر لوازم مورد نیاز زندگی و آنچه برای تزویج اولاد یا درمان بیماری آنها و نیز هزینه مربوط به موت اولاد یا عیال انسان و سایر احتیاجات عرفی انسان مصرف می شود مئونه به حساب می آید. بنابراین آنچه انسان از درآمد سال خود و به حسب شأن خود در این رابطه با این امور مصرف می کند خمس به آنها تعلق نمی گیرد. بله اگر مخارج فوق شأن انسانی یا سفیهانه و یا از روی اسراف باشد و یا در راه حرام مصرف گردد خمس به آنها تعلق می گیرد.( جامع المسائل آیه الله فاضل لنکرانی ۱/۱۸۹)

سؤال: ۲- آیا می توان مالیات را خمس حساب کرد؟ با این که باید هر دو را پرداخت نمود هیچ کدام جای آن دیگری را نمی گیرد؟ پاسخ: خمس یک چیز است و مالیات چیزی دیگر است و اساساً این دو تفاوت هایی دارند که در این جا به پاره ای از این تفاوت ها اشاره می کنیم:         الف- مالیات هزینه ای است که اشخاص به خاطر دریافت خدمات دولتی در بیرون از منزل پرداخت می کنند مانند: آسفالت معابر و جاده ها، احداث پارک ها و بوستان ها، تأمین امنیت و روشنایی، گسترش بهداشت و درمان و … در حالی که خمس به درآمد مازاد بر مصرف انسان تعلق پیدا می کند. ب- خمس و زکات عبادت به حساب می آید و لذا موقع پرداخت باید نیت قربت داشت بر خلاف مالیات که نوعاً با اکراه پرداخت می شود.

ج- مورد مصرف خمس معیّن و مشخص است و باید به دست مرجع تقلید برسد و یا به اجازه او و یا نماینده های ایشان مصرف گردد. این راهم به مصرف امور فرهنگی به معنی خاص و نیازمندان سادات می رسد بر خلاف مالیات.

د- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد می گردد یعنی خود او بدهی اش را محاسبه کرده و پرداخت می کند ولی مالیات افراد را مسئولان ممیزی مشخص می کنند و طرف را وادار به پرداخت می نمایند.

 ه- خمس از مازاد مخارج سالیانه است در حالی که مالیات از اصل درآمد گرفته می شود.

با توجه به این تفاوت هاست که گفته می شود مالیات یک چیز است و خمس چیزی دیگر و هیچ کدام جای یکدیگر را نمی گیرند.

نکته: در زمان مرحوم آیه الله بروجردی یکی از تجار تهران با واسطه مقداری پول بابت خمس خدمت ایشان ارسال می کند که آقا می بینند نوعی تحقیر در آن است لذا قبول نمی کند و حواله را بر می گرداند آن شخص تاجر مجبور می شود شخصاً خدمت آقا برسد و پس از عذرخواهی بدهی اش را پرداخت می کند و این نشان می دهد که جایگاه و شأن مسائل فقهی و واجب مالی چه اندازه بالا و والا است.

سؤال: ۳- آیا خود افراد می توانند خمس را به مصرف برسانند یا خیر؟ پاسخ: از آنجا که خمس یعنی یک پنجم مال باید به دو بخش تقسیم گردد( سهم امام و سادات) لذا باید به متولی اصلی آن که در عصر غیبت، مراجع تقلید هستند به عنوان نماینده امام معصوم(ع) برسد و یا با دستور ایشان و یا نماینده آنان به مصرف برسد پس بدون اجازه نمی توان آنرا به مصرف رساند.

سؤال: ۴- آیا داشتن حساب سال حتماً لازم است؟ پاسخ: اگر پس انداز وجود دارد آری وگرنه خیر.

سؤال: ۵- زمان آغاز حساب سال چه موقع است؟ پاسخ: موقع بدست آوردن اولین سود، چه از بابت حقوق باشد و یا درآمد دیگر.

سؤال: ۶- آیا زن باید جدای از مرد حساب داشته باشد؟ پاسخ: اگر درآمد مستقلی دارد آری وگرنه خیر.

سؤال: ۷- به چه چیزهایی خمس تعلق نمی گیرد؟ پاسخ: به جهیزیه، مهریه، ارث، دیه و بنا به نظر برخی به هدیه خمس تعلق نمی گیرد. امید آنکه مسائل را بدانیم و عمل کنیم.

خطبه دوم

تقوا در حدیث

قال رسول الله (ص): یا اباذر ان الله تبارک و تعالی لا ینظر الی صورکم و لا الی اموالکم و لکن ینظر قلوبکم و اعمالکم. یا اباذر التقوی هیهناو اشار الی صدره:اباذر ،خداوند به چهره های شما و به اموالتان نگاه نمی کند بلکه به دلها و اعمالتان می نگرد اباذر مکان تقوا اینجاست آن حضرت اشاره ای به سینه خودشان فرمودند .(بحارالانوارج۷۷ص۹۰)

آنچه در پیشگاه خدا ارزش دارد و موجب پاداش خواهد بود حقیقت و باطن است و نه ظاهر امر. بنابراین خداوند نگاهش به صورتها و ثروتها نیست بلکه به دلها و اعمال آدمیان می نگرد.

پس از نقل این سخن؛ رسول خدا(ص) در خطاب به ابوذر غفاری با اشاره به سینه خودشان می گویند: التقوی هیهنا- محل تقوا اینجاست. یعنی این دل است که اگر پاکیزه شد و محل تقوا، چشم و گوش و زبان و دیگر اعضا و جوارح نیز پاکیزه خواهند شد. برخی برای توجیه گناه خود می گویند دلت پاک باشد بله این سخن درست است، اگر دل پاک بود چشم و دیگر اعضا هم پاکیزه خواهند بود. بکوشیم به وسیله  تقوا دل را هم پاک و پاکیزه نگهداریم.

مناسبت ها

  1. در آستانه ضیافت الهی: ماه شعبان که ماه امامان است در شرف گذشتن است و ماه ضیافت الهی در حال آمدن. به قول امام راحل ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر الله. در آخر ماه عرض می کنیم: اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغرلنا فیما بقی منه- خدایا اگر در ایام گذشته ماه شعبان ما را نیامرزیده ای در این باقیمانده از آن ماه ما را بیامرز. رمضان ماه خدا و ماه برکت و آمرزش و رحمت است که تمام شبها و روزها و ساعتهایش پر فضیلت است. رسول خدا فرمود: فأسئلوا الله ربکم بنیّات صادقه و قلوب طاهره ان یوفّقکم لصیامه و تلاوه کتابه فان الشّقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم: از خداوندکه پروردگارتان است بخواهید با نیت صادق و قلبی پاکیزه که به شما توفیق روزه داری و تلاوت قران را نصیبتان فرماید چه اینکه بدبخت کسی است که از آمرزش خداوند در این ماه بزرک محروم گردد.( خطبه شعبانیه)

برخی از خصوصیات منحصر به فرد این ماه عبارتند از:

۱-                      تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده است.

۲-                        ماهی است که در آن شب قدر قرار دارد.

۳-                      ماه نزول کتابهای آسمانی و قرآن کریم است.

۴-                      تنها ماهی است که روزه در آن واجب است.

۵-                      ماه اوج گیری انسان کامل است.

۶-                      ماهی است که ضیافت الهی در آن است.

۷-                       نفس کشیدن در آن تسبیح و خواب در آن عبادت و عملها مقبول و دعاها مستجاب است. پس باید حرمت آنرا پاس داشت و به دعا و قرآن و استغفار پرداخت.

  1. چند رویداد تلخ در تیرماه:در سال ۶۰ هنوز چند روز بیشتر از شهادت دکتر چمران نگذشته بود که چند رویداد ناگوار کام ملتی ایران را تلخ کرد:

الف- سوء قصد به جان آیه الله خامنه ای: در ششم تیرماه ۶۰ در حالی که ایشان به پاسخ گویی به سؤالات بین نماز ظهر و عصر در مسجد ابوذر تهران مشغول بودند با منفجر شدن چاشنی بمب جاسازی شده در یک دستگاه ضبط صوت که توسط فردی به نام محمد جواد قدیری بود روی تریبون قرار داده شده بود مورد سوء قصد قرار گرفتند که به شدت مجروح شدند و در بیمارستان به مدت ۴۳ روز بستری گردیدند و مورد درمان قرار گرفتند. این عملیات ناجوانمردانه توسط گروه منافقین خلق صورت گرفت. هرچند روی قسمتی از این ضبط صوت نوشته شده بود هدیه گروه فرقان. خدا خواست این مرد بزرگ به عنوان هدیه ای الهی زنده بماند و انقلاب را رهبری کند. امام در بخشی از پیام خود آوردند: من به شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.

ب- شهادت آیه الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب: با توجه به اوضاع سیاسی آن روزگار، جلسه ای با حضور سران و مسئولان قوای سه گانه در مرکز حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد تا به بررسی اوضاع و احول و تصمیم گیری بپردازند. گروه نفاق که از مدت پیش نقشه کشیده بود تا کار کشور را به قول خودش یکسره کند با نفوذ دادن شخصی به نام کلاهی بمبی را در زیر جایگاه سخنرانی منفجر کرد که به شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از افراد مؤثر اعم از وزیر و وکیل و شخصیت های سیاسی و علمی و اقتصادی انجامید و دهها مجروح بر جای گذاشت. دشمن می پنداشت همه چیز تمام است چون قوای سه گانه افراد برجسته خود را از دست داده اند و کشور دچار بحران خواهد شد و همه چیز به نفع او تمام خواهد شد اما (عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد). امام چنان این بحران را مدیریت کرد و نیروها جایگزین شدند که انقلاب بیمه شد. تبلیغات دشمن علیه شخص آقای بهشتی خنثی شد و مردم به عضمت این مرد بزرگ پی بردند. امام فرمود: آنچه بیش از شهادت آقای بهشتی عظمت دارد مظلومیت اوست. یاد و نام معمار بزرگ سیستم قضائی کشور را گرامی داشته و برای همه شهیدان هفت تیر به ویژه شهید نورالله طباطبائی نژاد آرزوی غفران دارم.

ج- شهادت آیه الله محمد صدوقی: یازدهم تیرماه سال ۶۰ مصادف با ماه رمضان پس از ایراد خطبه های نماز جمعه یزد جوان منافق ۲۵ ساله ای که او هم عامل نفوذی منافقان بود خود را به ایشان نزدیک می کند و با منفجر کردن نارنجک ایشان را به شهادت می رساند او که جرمی جز خدمت به اسلام و محرومان نداشت و آیت صدق و صفا به شمار می رفت سرانجام به آرزوی خود رسید.

د: هدف قرار گرفتن هواپیمایی مسافر بری ایران: یک فروند هواپیمای مسافری با ۲۷۵ مسافر که جمعی از آنان زنان و کودکان بودند با ۱۶ تن از خدمه این پرواز بر فراز خلیج فارس هدف ناو وینسن آمریکا قرار گرفت و همه در آسمان سوختند و پودر شدند. این اتفاق در ۱۲ تیرماه سال ۶۷ صورت گرفت. جالب اینکه به فرمانده این ناو مدال شجاعت دادند و هرگز عذر خواهی نکردند.

ه- بمباران شیمیایی سردشت: در ۸ تیرماه ۱۳۶۹ صدام آمریکایی با بمباران شیمیایی سردشت صدها نفر را به شهادت رساند و هزاران نفر را مجروح کرد. این ها گوشه هایی از جنایات آمریکا و عوامل داخلی و خارجی او علیه ملت و کشور ما بوده است.

  1. تداوم دشمنی استکبار علیه ایران و امت اسلامی: آنچه مورد اشاره قرار گرفت تنها بخشی از جنایات دشمن قسم خورده در بعضی از روزهای تیرماه است وگرنه به قول مقام معظم رهبری پرونده سیاه جنایت آمریکا شامل یک سیاهه بلندی است که نمی توان برخی از آنها را هم لیست کرد. نمونه عینی آن را می توان در کشور همسایه مان عراق ملاحظه و تحلیل کرد. تحلیل گران عقیده دارند آنچه در عراق روی داده یک توطئه غربی، عربی صهیونیستی داعشی است. چنانکه آنها در سوریه هم همین جنایات را شکل داده و مدیریت می کنند. اکنون هم آمده اند تا از این آب گل آلود ماهی بگیرند. مقام رهبری به خوبی فرمودند این یک جنگ سنی و شیعه نیست بلکه سر رشته ترورها و عملیات خشونت آمیز غیر انسانی منطقه در دست نیروهای امنیتی مستکبرین منفعت طلب است. ایشان از این که نیرویی بخواهد از ایران به عراق برود شدیداً مخالفت کردند و فرمودند: دولت، مردم و مرجعیت عراق از پس این کار بر می آیند. ما امیدواریم به زودی شاهد نابودی توطئه گران و امنیت سرزمین های اسلامی باشیم.

سخن پایانی

  • تشکر از همگان و چند تذکر:

۱-      مسئولان اداره آبفا توصیه می کنند در مصرف آب صرفه جویی کنید تا دچار جیره بندی و قطع آب نباشیم چرا که اسراف حرام است و باعث مشکلات می گردد.

۲-      حرمت ماه رمضان را پاس بداریم و به حرمت شکنان تذکر دوستانه و پس از آن آمرانه و ناهیانه و در مرحله بعدی تذکر قانون مدارانه بدهیم.

۳-      با حضور در مساجد، خواندن نمازها به جماعت، اشتغال به قرائت قرآن و انس با خدا فضای معنوی جامعه را تحکیم ببخشیم.

۴-      حضور در جلسه بزرگداشت ۷ تیر که مثل همیشه در مسجد جامع برقرار می شود را وظیفه دینی و ملی خود بدانیم تا یاد و نام شهیدان همواره زنده نگهداشته شود.

۵-      طبق نظر تقویم و اعلان ستاد استهلال، روز یکشنبه اول رمضان است. اوقات شرعی استخراج شده ان شاء الله مورد عمل قرار گیرد البته احتیاط یک دو دقیقه مطلوب خواهد بود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*